Mustasilmäsusanna, Thunbergia alata

Minun suskit kasvaa vielä kylvömullassa. Ovat olleet kasvarikaapissa pihalla tämän viikon. Pitäis saada viikonlopun aikana ne lopullisille paikoilleen. Kävin maanantaina lähipuutarhalla ja ihan hämmästyin kun siellä suskin kukat oli kooltaan n. 6 cm halkaisija. Kotikasvatuksissa kukat jää paljon pienemmäksi.

Uskaltauduin osan latvomaan :D Pitää katsoa, miten käy. Keväällä latvoin riippapelakuita, ja jokainen, jonka latvoin kuoli :( Sen takii vissii, oon tosi arka latvomaa. Katkasinkohan vääräst kohast vai olikoha iha sattumaa, et kuolla kupsahtivat? Otin vähän päästä poies... Pätkät sit laitoin multaan. En tiedä, ovatko juurtuneet, eivät kasva, mutta eivät ole kuollukkaa :D

Hilu, et kyllä saa suskia kuolemaan latvomiseen, et sitten millään naurua. Minulla taitaa kasvaa kaksitoista siementä ja olen latvonut niitä kevään aikana ainakin sataan kertaan ja hengissä ovat! Kissat kyllä syövät niistä lehdet, mutta eivät kuole siihenkään.

Eipä ole suski minullakaan latvomiseen kuollut, päinvastoin! Tänä keväänä huomasin omituisen jutun; kaikki neliskanttisiin taimiruukkuihin koulimani suskit ovat tosi reheviä ja haarottuneita, mutta ne, jotka saivat allensa pyöreän purnukan ovat ihan ruipeloita ja surkeita. Mistä mahtaa johtua? Kiertääköhän juuristo jotenkin kehää pyöreässä purnukassa... Onpa elämää suurempia pohdintoja mullakin!!!

Siinä se vitsi siis piileekin. nauruaOlen istuttanut pyöreisiin purkkeihin ja ne ovat aika honteloita, eivätkä haaroittuneet lainkaan, vaikka niitä nipsein. Vein ulos ja ne ottivat siitäkin nokkiinsa kun istutin ne. ( onneksi nyt neliskanttisiin purkkeihin!)silmän isku Toivon, että jos vaikka vielä elpyisivät ja piristyisivät.

Mustasilmäsusanna ei taida juurtua vesilasissa? Minulla on ollut katkennut latva vedessä juurtumassa jo pariviikkoa, eikä mitään juuria ole kasvanut?

Minä olen tökännyt mustasilmäsuskin latvotun taimen suoraan multaan ja osa on juurtunut, osa ei. Vesilasissa en ole kokeillutkaan.

Taidanpa tökätä minäkin, katsotaan miten käy.

Kirjoitin huhtikuussa,ettei mikään Susannan siemen itänyt.No kyllä sitten itikin...kesti vaan tosi kauan?Sitten mä suutuin ja "roiskasin" loput siemenet,noin kourallinen yhteen isoon ruukkuun ja meni vain muutama päivä kun jo itivät???Nyt niitä on joka paikassa.Ensimmäiset laitoin oikein idätys multaan ja toiset,jotka roiskasin,tavalliseen turvemultaan!Eli onkohan nuo idätys turpeet liian voimakkaita sittenkin.Voihan olla etteivät kaikki ehdi kukkia,kun "roiskasin" ne liian myöhään?Aika näyttää!Palaan asiaan kun näyttävät joltain.Aikaisemmat kasvaa jo tosi hyvin,enkä niitä pahemmin latvonut.Hyvää kesää kaikille!

Itse olen päätynyt siihen vaihtoehtoon, että nuo idätystysmullat on liian laimeita tai muuten kökköjä. Olen aikaisempina vuosina kylvänyt kukkamultaan tai puutarhamultaan, mutta tänä vuonna päätin tehdä kaiken oikein viimeisen päälle, ja käytin kylvömultaa. No, arvannette kai tarinan lopun, tänä vuonna sain huonoimmat taimet kautta aikojen, ja itäminen ja kasvaminen oli todella hidasta. Jatkossa kylvömullat saa mun osalta jäädä. täh?

Susanna kukkii.

Kyllä Pirkko-Martan kelpaa...omat Susannat on sellasia 15 senttisiä riippanoita, mitä odotan kasvaviksi....taitaa olla toivoton urakka.

No minulla ne ei ole vielä edes 10-senttisiä... mutta huonekasveiksi aattelin kasvatella että ei niillä ole vielä niin kiirekkään. Jos nyt syksyyn mennessä kasvaisivat edes 40-senttisiksi niin olisin kiitollinen hymy

Minulla ensimmäinen kokeilu susannasta, kylvin siemenestä. Kovasti hidasta oli kasvu, ja kesäkuun alussa ulos siirretyt  taimet kasvavat edelleen raivostuttavan hitaasti. Kasvavat kuitenkin.

Kertoisiko joku jolla on kokemusta, onko hidas kasvu asiaan kuuluvaa? Senhän pitäisi olla korkealle kiipeilevä kukkiva köynnös...ei vaikuta siltä että tällä kasvuvauhdilla kovin korkeaksi ehtii kesän aikana... Tuoksuherne kasvaa aivan eri tahtiin ja tullee köynnökseksi kuten pussissa luvattiinkin.

Kovasti mielelläni ottaisin vastaan tietoa ja kokemuksia!

Aika ruipeloita ovat omatkin siemenestä kasvatetut susannani, mutta aurinkoisella paikalla olevista muutavat ymmärtävät jo kukkiakin. Ainakin viime vuonna suskini ymmärsivät aika myöhään miten piti toimia (=rehevöityä, kukkia ja kiivetä ylöspäin). Kyllä ne vielä ymmärtävät tänäkin kesänä, myös ne sinun, Nuu! hymy Vielä on kesää paljon jäljellä!

Minun mielestä menee jonkin aikaa(ei voi määrittää) kun ei juurikaan mitään tapahdu. Sitten yllättäen huomaakin että sehän on kasvanut! Siis jos vaan paljon lannoittaa ja kastelee. Mutta kyllä se siitä!

Kiitos tiedoista, helpotti kuulla että muillakin susanna hidastelee kasvussaan. Olen lannoitteeksi laittanut kanankakkarakeita, muttei kamalan paljon vielä uskalla lisäillä sitäkään tavaraa ettei pienet kasvit saa liikaa lannoitteita.  Mutta odotellaan ja katellaan, kesäähän on todella vielä jäljellä vaikka huru mykket :)

Nämä nyt eivät kyllä ole hidastelleet pituuden kasvussa, ovat kasvaneet yli tukien ja ryöppyävät sieltä alaspäin. Kukkia ei vielä ole, mutta nuppuja näyttää jo kehittyvän. Jos kukinta on yhtä komea kuin varretkin niin ensikertalaisen suskikasvatus on ylittänyt odotukset.

Onpas tuuheat ja komeat suskit belgillä. Minun rääpäleet kuuluu siihen 15 senttisten sarjaan. Kasvattavat ensin reilusti juuriaan ennen kuin ryntäävät kasvuun. Lisäsin sussuruukkuun kärhön ja jouduin siirtelemään pikkuisiani samalla. Juuret oli huikean isot kasvin kokoon nähden.

Minähän vain idätin sussut toisessa purkissa ja välittömästi kun siemenestä kuoriutuivat laitoin suoraan noihin isoihin syviin ruukkuihin. En siis kertaakaan ole joutunut siirtelemään, joten ei ole myöskään tullut tuota siirtojumitusta, suosittelen tätä tapaa jos aiotte kasvattaa ruukussa.