Muurahainen

Inki ym. Anttipa on oikeassa: hevosmuurahainen jäystää tervettäkin puuta, mauriainen kykenee vain lahoavaan puuhun tai vastaavasti mellastaa välipohjan villaeristeissä.

Meillä kun on kyse rivitalosta ja sellaisesta betonielementeistä tehdystä niin ei kai niitä lankkuja sieltä löydy. Mutta rivari on soramontun päällä. Sellaisiin ne muurahaiset pesii. Ja maa talon alla ei jäädy, joten siellä asuvat ovat kai hereillä koko talven. Kun ruoka loppuu hakeutuvat talon sisään, kun eivät pääse maan pinnalle kun ulkona maa on jäässä.

Näin minä sen ajattelisin.

Almabrug, tuo on varmaan totta. Kuukkelilla en yhtäkkiä löytänyt anttipan ja huisan väitteille muita vahvistuksia kuin anttipan omat kirjoitukset puutarhanetissä - tahtoisin vahvistusta väitteille. Esim. Asumisterveysliitto esittelee mauriaisen, mutta ei lahovikoja osoittavana hyönteisenä…http://asumisterveysliitto.fi/pages/sivut2/haju-oireet-home-laho/kutsumattomat-pikkuvieraat.php

Biologi Jyrki Oja kertoo mauriaisesta Luontofoorumilla...

Kiitos Inki linkeistä. Ne olivat hyvin valaisevia ja opettavaisia. Koska loppukesästä on saattanut tulemaan noita siipimuurahaisia on varmuudella kyseessä mauriainen. Muutenkin kuvaus ötökän luiikkumisesta viittaa mauriaiseen.

Kuten jo edellä mainitsin olemme itse rakentaneet talomme kaikkien taiteen sääntöjen mukaan ja tuo puuaineksien jäämien betonin sisään on nimenomaa estetty rakentamalla kaikkien kantavienkin seinien alle betoniset alustat ja ne puuosat lähtevät vasta ylempää. Ulkosokkeli on korkea ja talon ympärys on hyvin salaojitettu. Talon paikka on kuiva soralla ympäröity ja taloa kiertää ulkona metriset betonikivetykset. Nyt, kun selvisi että kyseessä on nimenomaa mauriainen voin olla huoleti tuosta kosteusasiasta. Mauriaiset varmaan rakastaa möyriä sorassa ja sellaista tiiveyttä ei olekaan, josta nuo pienet ilkiöt eivät pääsisi sisälle halutessaan.

Olen valtavan kiitollinen teille hyvistä näkemyksistänne ja neuvoistanne. Näitä kun yksin pähkäilee ei pääse lähellekään tuollaisia näkökulmia.

Törnrosa, ne on vaan niin pieniä tosiaan että pääsevät mistä vain tulemaan.

Siskollanikin on ihan uusi ja hyvin (ja itse) tehty talo ja heillekin tuli jonain keväänä muurahaisia sisään.

Meillä ne kanssa joka vuosi ihan samasta paikasta yrittävät.

Olen tehnyt niin että pistän noita melko turvallisia syöttejä heti kun ne ilmaantuvat niin loppuu touhu sisällä. Saunan kautta koittavat suuremmalla joukolla ja sinne pistän ihan sellaista jauhemaista myrkkyä. (sieltä pystyn pitämään koirat ja lapset varmuudella pois silloin) Keväällä kun maa sulaa kierrän talon ympäri myrkyn (sellainen jauhe tai rae) kanssa ja supsuttelen kivijalan juuret. Murkut kun viityvät kuivassa hiekkaisessa kivijalan ympäryksessä ja pihassa toki saavat oleilla mutta sisälle ei tarvitse tulla. Eli vaikka muuten olen kovin eko ja luomuhenkinen niin näiden eloa kyllä rajoitan. En halua että pesivät talomme alla ja ties missä sankoin joukoin.

Edit: kirjaimia paikoilleen allapäin

Alkuperäinen kirjoittaja: Rosmariini&Timjami

Naapuri teki talossaan pari vuotta sitten remontin, kun alkoivat muurahaiset juosta sisällä talvella. Pesutiloista löytyi juuri kuvaamani mukainen rakennusvirhe. Vaikka alas betonilattian reunan alle jäänyt puu oli kyllästettyä, se oli parissakymmenessä vuodessa pehmentynyt täysin ja sokerimuurahaiset olivat siihen pesiytyneet. Sisältä päin kaivettiin lahonnut puu pois ja tilalle pantiin betoniharkko.

Ei se sokerimurkku silti mikään lahoindikaattorihyönteinen ole. Pääsääntöisesti se on ihan harmiton, joskin kiusallinen, elukka joka änkeää sisätiloihin ruoan perässä. Jos se siis jotain indikoi, niin sitä että talossa on ruokaa.

Kosteusvaurioita kannattaa etsiä ja tutkiskella ihan muilla tavoin kuin murkkujen esiintymillä. Voipi lahota tölli päälle, jos murkkuja jää odottelemaan.

Nanikka ole samaa mieltä. Ei ne meilläkään mihinkään muualle halunnut mennä kuin juuri keittiön työtasolle ruoan perässä. Nälkäisiä kun olivat.

Jos ne tulevat seinän ja lattian raon välistä suosittelen sirottelemaan tätä myrkkyä lattialistojen taakse. Ovat sen verran pieniä rakeita että mahtuvat hyvin siihen. Ja karkottavat aika tehokkaasti. Sieltä ne kotieläimet eivät pääse sitä myrkkyä syömään. Meilläkin on kissa ja se on säilynyt hengissä.

Keskustelupalstoilta tosiaan löytyy noita naapurijuttuja enemmänkin, mutta mutta…:slight_smile:

Vahinkotarkastajana yli 30 vuotta toiminut henkilö kertoi minulle että “kyllä ne pienet mustat muurahaiset on melkoisen varma merkki siitä että talossa on jossain kosteusvaurio tai että talon alle on jätetty puuta lahoamaan”. Tämä siis hänen kokemukseensa pohjautuva lausunto.

Kyllä anttipa, puhuu täyttä asiaa.

Nanikalle ja AlmaBrugille kysymys: Mistä ne muurahaiset tulevat talvella keittiöstä ruokaa etsimään?

Vastaan saman tien. Ulkoa ne eivät tule, koska siellä olevat muurahaiset ovat horroksessa. Keittiöön ne tulevat tietysti sen takia, että siellä on ruokaa. Niillä täytyy olla pesänsä talon lämpimissä osissa. Ne saattavat tulla hyvinkin kaukaa. Jopa kattorakenteissa saattaa olla lahoa puuta, johon ovat pesänsä nakertaneet.

Kun muurahaisia tulee talvella suntoon, kannattaa tutkia ainakin pesutilojen ja saunan lattian rajat. Mikään ei estä paljastama lahovauriota muutenkin, esimerkiksi nenään tuntuva maakellarin haju kielii homekasvustosta jossakin.

Mie kallistun Anttipan kannalle, sillä ainakin näin vanhassa talossa on satavarmasti jossakin alusrakenteissa tai talon alla (meillä on valesokkeli tässä osassa taloa, jossa muurahaisia keväisin liikkuu) lahoa puuta. Outoa on se, ettei murkkuja hyöri keittiössä, vaan täällä työhuoneessa. Kyllähän mie tässä koneella olen jokusenkin välipalan mussuttanut (kuinkahan paljon on näppiksessä muruja moisesta rietastelusta), mutta kulinaarisia nautintoja harrastavan perheen huushollista luulisi kuitenkin suurimman muurahaisinvaasion löytyvän keittiöstä. Siellä niitä ei pyöri, pelkästään työhuoneessani ja alakerran veskissä. Ja työhuoneesta on joskus talon remppavaiheessa korjattu betonilattian valun sisällä vuotanut vesijohto… luulen, että talon alla hiekassa muhii elinvoimainen ja vilkas muurahaisyhteisö.

anttipa, johan AlmaBrug sanoi, että kun se maa ei ole talon alla jäässä.

Eikä meidänkään kaupunkikoto lahovaurioista kärsinyt. Betonielementti ja peltipalkki eivät lahoa.

Meillä ainakin, kun on hiekkapohjainen piha, joka puolella pihaa, laattojen ja kivien alla on näiden mauriaisten l. sokerimuurahaisten pesiä. Jopa ihan nurmikolla on riveissä pikku reikiä, joihin murkut touhukkaasti kulkevat, edestakaisin. Autokatoksen edessä hiekassa on pikkuruisia hiekkakasoja, ja sieltä löytyy näitä myös.

Eipä siis mikään ihme, että ovat laajentaneet pesäalueitaan mukavan kuivaan ja lämpimään: talon alle tai ihan sen vierustoille, eristestyroxien alle. Talossa on harkkoperustus, pohjana hiekan päällä betonilaatta. Ja miltei joka kevät, kun lumi alkaa sulaa perustusten vierestä, tulee murkut sisälle. Pari vuotta ovat poissa, kun edellä kuvatulla tavalla kastellaan perustusten vierusta Baitionvedellä. Niin että suoraan betonilaatan läpi eivät ilmeisesti tule, vaan jostain perustusten vierestä ulkokautta.

Joten VAIN KEVÄISIN ilmaantuvat murkut eivät ole lahon merkki. Ne vain eivät vielä löydä luonnosta ravintoa, kun heräilevät kevätauringon lämmittäessä mustaa harkkoperustusta ja sitä kautta hiekkaa seinän vierellä. Muina aikoina niitä ei ole sisällä.

Aikoinaan asuimme huonosti rakennetussa vuokrarivitalossa, jonka tasakatto vuoti, ja joka oli hutera ja hiiriä täynnä. Siellä asusti murkkuja ympäri vuoden. Ikävin oli se aika, kun ne loppukesästä alkoivat puskea jonkun huoneen lattialistan raosta ihan mattona, siivellisinä. Ei auttanut kuin suihkuttaa huone myrkkyä täyteen ja ovi kiinni. sitten ruumiita saikin lakaista monta rikkalapiollista. Eikä se auttanut kuin hetkeksi, kun ei kaikkia asuntoja myrkytetty. Yhtään en epäile, etteikö siinä talossa olisi voinut olla hometta.

Jos se pesä olisi talon lämpimissä osissa niitä muurahaisia olisi talon sisällä ympäri vuoden. Eikä ainoastaan kevään puolella. Minä olen edelleen sitä mieltä, että niillä on pesä talon alla hiekassa. Ei se maa sieltä jäädy. Keväällä ne heräävät ja hakevat ruokaa sieltä mistä saavat. Tässä tapauksessa talojen sisältä siihen asti, että pääsevät pesän kautta maan pinnalle. Silloin ne lakka tulemasta sisälle.

Meillä kaikilla on kokemuksemme ja uskomuksemme. Kai se on ihan sama mistä ne tulee ja miksi ne tulee. Kunhan talo on tähän asti pysynyt pystyssä ja toivon mukaan pysyy jatkossakin, muurahaisista huolimatta .

Emo, meillä on juuri samalla tavalla muurahaisten kanssa. Kyllä ne ulkoa heti tulee sisälle, kun aurinko alkaa lämmittämään talon vierustoja. Vielä ei ole näkynyt, mutta heti kun alkaa kelit olla plussalla ja lumet alkaa sulamaan seinän vierustoilta ne ilmestyvät sisälle. Viime kesä oli aivan mahdoton, ulkona oli kaiken kokoisia muurahaisia paljon ja jokapuolella, vain ne pienet mustat tuli sisälle asti. Tanakasti niitä myrkytettiin tuolla Baitionvedellä, toivottavasti ensi kesänä ovat vähempänä. On se niin mukava asua hiekkaharjulla : )

Minulla on samat havainnot eli kun kevätaurinko lämmittää, murkut heräävät ja tulevat jostain talon alta sisään ruokaa etsimään. Asun elementtirivarissa, joten lahoa tuskin on. Lisäksi kun kesällä muutamaan kertaan kastelee kiehuvalla vedellä kivijalan, ei ainakaan sinä talvena ole murkuista riesaa.

Minua on lähinnä ihmetyttänyt, että miksi jotkin sähkövehkeet kiinnostavat mauriaisia? Esim. vedenkeittimen alla ne viihtyvät porukalla, jos keittimen johto on seinässä ja on keitin sitten kylmä tai lämmin. Samaten latausjohdossa oleva kannettava tietsikka on muurahaisten mielestä kiinnostava. Ihan kiva, kun läppärin laittaa päälle ja sieltä alkaa vilistä muurahaisia. Tuli mieleen, että voivatko mahdollisesti rikkoa sen jotenkin?

Tänään meni hermot mustiin pieniin sokerimuurahaisiin. Löysin muuttolaatikosta paperiliimaa ja liimasin keittiön nurkassa olevan lattianraon koko matkalta umpeen. Katotaan koska kaivavat tiensä sitten läpi jostain muualta. Viimetalvena liimasin vessan lattian raon umpeen pikaliimalla ja vessassa ei ole muurahaisia sen jälkeen näkynyt.

Alkuperäinen kirjoittaja: Q