Tänään uusin murkkukäsittelyn sokkelin vierelle ja suihkuttelinpa sitä liuosta lisäksi sisällekin ulkoseinien vierelle. Tuo myrkytön peukku-menetelmä on ollut myös kovasti käytössä viime päivinä . Huomenna, kun olemme lähdössä mökkeilemään en halua kohdata minkäänlaista murkkuinvaasiota palatessani kotiin.
Mikä on peukku-menetelmä?
Peukkumenetelmässä tietysti nostetaan peukut pystyyn ja toivotaan parastaa.
Mutta tää mun on vielä luontoystävällisempi aprillipäivämenetelmä.
Minä justiinsa suunnittelin, että kun murkut tulevat kasvariin joka tapauksessa tänäkin kesänä, niin mitäs jos tekisin niille murkuille sinne ihan oman tilan? Pysyisikö ne rehuista poissa jos niillä olisi oma linna? Musta muoviruukku ylösalaisin lattialle pois jaloista? Sopivasti multaa vierelle, että saisivat sisustaa sen haluamallaan tavalla?
Itse en kyllä uskaltaisi kokeilla. Onhan niillä hyviä paikkoja puutarhassakin niin miksi kasvariin pitäisi saada tunkea?
Puistattaa ajatus kun se muoviruukun sisällä autuaana muhiva yhteiskunta keksii lähteä loppukesällä lentoon ja koko kasvari mustana murkkuja. (juu tunnustan että inhoan niitä yhtäpaljon kuin hämähäkkejä-asukoot siellä missä minä en)
Alkuperäinen kirjoittaja: Rosmariini&Timjami
Ruukku ei ole hullumpi idea: sieltä ne voi nostaa aluslevyn kanssa ruukkuineen ja kiikuttaa KAUAS pois poikkeen. Kekomuurahaisten pesänalkuja olen siitätänyt kauas pois.
Mummo sanoi aina jos on muurahaisia ei oo käärmeitä…
Meidän mökillä on kyllä ihan kiitettävästi sekä muurahaisia että käärmeitä.
Alkuperäinen kirjoittaja: ~Tigerella~
Koko “taika” perustuu siihen et muurahaiset ei viihdy kosteissa/märissä olosuhteissa ja käärmeet viihtyy. Meillä on sekä murkkuja ja käärmeitä (jotka saa äkkilähdön siten et paukutan lapiota lappeeltaan maata vasten) ja ruohonleikkurin ansiosta (= maata vasten kuuluva tärinä).
Joka kevät jokunen kyy yritää vallata itelleen reviiriä, mut eivät oo jääneet…mut murkut on.
Nih, meillä sama paukutus ja tömistys-systeemi niille kyyluikertelijoille. Jotkut ei liiku senttiäkään siitä huolimatta mut se on sitten heidän ongelmansa Meillä ei olekaan kekomuurahaisia kuin ihan tosi paikallisesti vähän, sensijaan niitä pienempiä mustia tunkee kasvihuoneeseenkin ihan väkisin. Olot vissiin niille passelit. Ihmettelen vaan että mistä ne on kuulleet tästä kasvihuoneparatiisista… en varmasti ole mitään hiiskunut
kärsiiköhän tomaatit sun muut kasvihuoneen kasvit keko muurahaisista, siis niistä isoista murkuista? takapiha vilisee niitä ihan kiitettävästi…
Etsiskelen vastausta tälläiselle ongelmalle; Ulkona pressukatoksen alla on hevosmuurahaisten pesä siellä jossain puitten seassa nurkassa, viime vuonna jo katselin ryytimaan reunuksella olevaa kaksisuuntaista kovaa liikennettä, silloin en kuitenkaan tiennyt olivatko tulossa vai menossa ja kumpaanko suuntaan…baition ilmeisesti tappaa koko pesän, mutta onko se mitenkä vaarallinen jos kissat siellä aineessa tepastelevat? Lähellä on myös kaivo, jonka vettä käytän ryytimaan ja kukkien kasteluu…
Täällä ei ole näkynyt koskaan hevosmuurahaisia. Nyt oli molemmin puolin pihaa yhdet, ja kodinhoitohuoneessa yks. Onkos nämä nyt jotain tiedustelijoita, ja pistävät pirtin pystyyn puutalon seinään… Varalta vedettiin koko sokkeli sillä kauhealla. Lähteepä mauriaiset samalla.
Ok. No poikamiehillä tuli rankka elämä, kun myrkyt on jo sokkelissa. Aattelin, että näillä ois ollut sama meininki niinkuin mauriaisilla, että ensin muutama käy kattelemassa paikkoja, ja kohta on koko lössi imemässä jotakin ketsuppitahraa lattialta. Hevosmurkut vaan tekee niin pahaa jälkeä rakenteille, että ajattelin varman päälle pelata.
Mitäs kasvihuoneessa kasvulaatikoissa olevan mustien muurahaisten kanssa tulisi toimia? Aurinkoisin paikka, laastipaljun reunassa tonkivat multaa pois, kastelin reippaasti ja syntyi kuoppa. Jos laitan muurahaisrasian, vievät sieltä myrkyt pesään, tomaattien juurelle. Ei voi,- kai kuumaa vettä kaataa, kasvien juuret tuhoutuu- mäntysuopavesi? En usko muuhun kuin Baitionin kastelumyrkkyyn, sillä kasvihuoneen ympäri valuttamalla? Mutta kun ne pesii just istutuslaatikoissa
Bensaa ja tulitikku, kiipeääkö ne tikkua pitkin pois?
Mulla on kasvarissa kaksi chiliruukkua vallattu. Ajattelin ne nostaa nyt ylös ja pestä juuret kun mikään muu ei tunnu auttavan. Eivät kestä hukuttamistakaan enempää. Harmi vain alkaa nyt pesemään juuria, kun toisessa on raakileita kymmenkunta, ja toisessa montakymmentä kukkaa. Toki kaneli on vielä kokeilematta. Isomummu käski kokeilla sitä.
Meillä on riesaa tavan kekomurkuista. Metsänlaidassa on aina uusia pesänalkuja.
Isot pesät olen kärränny monesti etäämmälle mutta hyvä kun ite kerkeen takas tulla kun pesä on jo uudelleen. Varapesiä ilmestyy yhtenään.
Olen laittanu pesään noita sirotteita ja kastellu mutta viimeistään seuraavana kesänä on taas poppoo koolla.
Onhan niistä paljon hyötyäkin mutta olis tuolla pesäpaikkoja vähän etäämmälläkin.
Kukkapenkissä murkkupesä on vähän liikaa.
Vai olenkohan minä istuttanut kukkasia juuri niiden kuusten alle jossa murkut haluaa asustella.
Onneksi eivät kuitenkaan sisälle tule.
Mä vain sekoittelen niiden reikiä umpeen mullan pinnalla, kaadan vettä päälle ja taas sekoitan. Joskus yritä kaataa vettä niiden reikiin ensin ja sitten taas sekoittaa. Tuota häirintää olen harrastanut monta kertaa eikä mielestäni kasvit siitä kärsi. Heinäkuussa ne lähtevät yleensä lennolle, kiipeävät tomaatin runkoa tai tukikeppiä ylöspäin ja ylhäältä alkaa matka kohti uutta paikkaa. Usein pidän myös pientä taimipurkkia mullan päällä, tykkäävät touhuta sen alla ja siitä on hyvä niitä taas häiritä. Joskus tunnen itseni ihan ilkeäksi kun moista harrastan. Meillä ei ole auttanut kaneli ei chili.
Alkuperäinen kirjoittaja: Ohvakukka
Mulla on jatkuvasti tuolla chilipurkin alla munia. Niitä oon käynyt kopauttaan kiveä vasten. Aina kun kastelen niin kiipeävät koloa pitkin varren kohdalta ylös. Niin iso pesä jo, että habanero on alkanut kellastaan lehtiä.