Muurattu grilli

Hei

Kovin vähän on ihmiset innostuneet grilleistään kertomaan vaikka tuolla pihan kalusteet-otsikon alla on muutamaan otteeseen kyselty.

Haaveilen muuratusta grillistä. Olen etsinyt vinkkejä, kuvia ja piirustuksia grilleistä, mutta en ole löytänyt. Tiilerillä oli neljä erilaista grilliä, mutta oli joko pieniä tai isoja, mutta ei sellaista mitä etsin. Tarvitsisin alle metrin levyisen piipullisen grillin jossa voisi polttaa puita. Mieluummin niin että puut eivät ole maan tasossa vaan pesän alle saisi puita suojaan.

Onko kenelläkään kuvia omista muuratuista grilleistä? Mielenkiinnosta katselisin millaisia olette tehneet. Entä vinkkejä mistä saisi piirustuksia grilleihin? Olen nyt käynyt läpi, kirjakaupat, k-raudan, kirjaston ja netin kaikilla mahdollisilla grilli hakusanoilla (pihagrilli, grilli, tee itse grilli, grillimalli, muurattu grilli jne jne).Vaikka ei olisikaan, uskaltaudun nyt aloittamaan grilli-otsikon ja laitan tähän jatkoksi vaikka sitten sen oman grillin kuvan.

Jos ei yhtäkään grilliä löydy niin että seuraava joka etsii löytää sitten edes sen yhden

Yritän muistaa ottaa kuvaa meidän grillistä illalla, jollei muuten niin siksi että siinä on muutama virhe joita kannattaa välttää.

Se meidänkin grilli on aivan liian matala. Ei ole yhtään kivaa että tulia saa tehdä melkein mahallaan maaten (no ei nyt aivan) ja grillattavia pitää tiirailla tosi alhaalla. Käyttömukavuutta tuo se korkeus rutkasti.

pst, Eleonooralla on kivan näköinen grilli omissa pihakuvissan;) Vapaa sana, kuvagalleria otsakkeen alta löytyypi;)

Kiitos Temskukka! Jään odottamaan.

Ja kävin jo kuolaamassa Eleonooran grilliä. Se on just sellainen jollaisen haluaisin... Jos emme saa/osaa itse muurata, menen sitten etsimään valmisgrillejä. Luulen että itse muuraamalla saisi hiukan edullisemmin, siksi en suoralta kädeltä tilaa valmisgrilliä.

Ajattelin lähinnä sitä että kun istuskelemme sohvalla tai pöydän äärellä, tuli näkyy kun on vähän korkeammalla. En ajatellut että tietenkin se lisää myös käyttömukavuutta. Tuo oli hyvä pointti, joten jatkan etsimistä ja yritän saada todellakin sellaisen korkeamman mallin tuohon pihaan.

Haaveena on, että siihen saisi sellaisen mukavan "sohvanurkkauksen" eli puusohvat ja sohvapöydän jossa voisi tulen loimussa kesäiltoina ja syysiltoina istuskella vaikkapa vieraiden kanssa. Ja grillailla. Mutta grillailu on se toissijainen juttu. Tunnelma ja lämpö on se ykkösjuttu.

Eleonooran grilli näyttäisi valmisgrilliltä, jota ihailin vuosi sitten Lappeenrannan K-Raudassa. Olisiko ollut hintaa n. 300€. Jäin miettimään ja muita projekteja on tullut väliin... Jos ei ole sama malli, niin todella samankaltainen!

Tässä grillin paikka. Vieläkään ei ole grilli päässyt alkuun, mutta visiot on jo. Ilman piirrustuksia lähdetään liikkeelle valmisgrilleistä mallia ottaen. Katsotaan millainen siitä tulee. 

Pohjalla on raudoitettu 10cm paksu laatta 20cm sorapedillä.

Mihinkäs se teksti katosi? Eli kuvassa tulevan grillimme jalat.

Tästä se nyt lähtee. Edistyminen on varsin hidasta, mutta toiveena on saada tulet uuniin jo tänä syksynä... silmän isku

Nyt jalat on slammattu ja päällä on betonista valettu kansi johon muurataan sitten itse grilli harkoista ja tulen kestävistä tiilistä.

Grilli kohoaa...

Lisään tähän vielä näitä vaihe-vaiheelta-kuvia, halusipa näitä kukaan nähdä tahi ei. Päälle tulee vielä betonikansi jossa on neliön muotoinen aukko. Se on jo valmis ja kuivuu autotallissa. ja sitten ritilät ja vielä jossain vaiheessa teetämme pellistä piipun tai katon grillille.

Nyt uskon jo, että tänä syksynä ekat letut tuossa paistetaan ja saan tulen loimussa lämmitellä sipulien istutuksen lomassa...  *huokaa onnellisena*

Syyssahrami, laita ihmeessä kuvia - mielenkiintoista katsoa toteutuksia. Meillä on edessä grilliprojekti ensi kesänä, ja mikä muu onkaan parempi apu suunnittelussa kuin kuva. Kun niitä on vaihe vaiheelta, se auttaa ajattelemaan kokonaisuutta paremmin. Niinettä kuvia vaan, kiitoksia!

Grilli on valmis. Ensi keväänä laitetaan vasta rappaus pintaan.

Tässä grilli takaa. Letut on jo paistumassa keskeneräisyydestä huolimatta .

Ja grilli edestä. Pintaan tulee ainakin slammaus, mutta ehkä jopa jotain kuviota. Ensi kesänä laitan sitten kuvan valmiista grillistä.

Tulipesä voisi olla vähän ylempänäkin niin ei tarvitsisi polttaa niin isoa liekkiä vaan tulisi letut vähemmälläkin. Kahden tiilen korkeus riittäisi hyvin.

Kiva kun laittelit kuvia grillistä vaihe vaiheelta. Mukavan ja käytännöllisen näköinen! Laitathan sitten vielä kuvia ensi kesänä kun se on täysin valmis.

Meillä grillinä toimii maahan upotettu nuotio suuren kiveyksen keskellä. Kiveys on liuskekiveä, alue on pyöreähkö ja noin 60 neliön kokoinen. Siihen mahtuu mukavasti istuskelemaan terassituoleissa grillin ympärille isompikin joukko. Grillatessa nuotion reunakivien päälle nostetaan grilliritilä. Välillä siinä myös vokataan muurikalla ruokaa koko poppoolle.

Näin syksyllä istuskelemme nuotion lämmössä usein miehen kanssa kahdestaan. Ja siinä maaliskuun loppupuolella nuotiokausi avataan taas. Tai siis grillikausi naurua. Koska asumme taajamassa niin naapurien kanssa on sovittu, että nämä meidän pihojemme nuotiot ovat grillejä. Turvallisempihan nämä ovat kiveyksineen kuin moni muu grilli. Palotarkastaja puhui myös hyvinhoidetusta ja turvallisesta grillipaikasta kun hän pistäysi meillä tarkastuskierroksella. Lähinnähän hän kävi talon tarkastuksessa, kun meillä on uuneja, mutta istutin hänet tahallaankin kahville pihakeinuun siihen grillipaikan viereen. Ajattelin, että samalla kuulee edes puolivirallisen kannan asiaan.

Nobile

Minulle olisi passannut juuri mainitsemasi grilli. Mökillä olemme pärjänneet sellaisella 20 vuotta ja hyvät letut on tullut. Mutta miehen mielestä sitä ei tuohon meidän kiveyksen keskelle voinut laittaa. Hienohan tuo hänen designaamansa grilli on kuitenkin. Laita kuva teidänkin "grillipaikasta".  Minusta olisi kiva nähdä monia erilaisia vaihtoehtoja tässä. Etsiskelin kuvia todella hartaasti, mutta en löytänyt vaikka selailin tee-se-itse- ja meidän talo-lehtiä ja kahlailin nettiä ja kirjastoa. Kuvia tänne vaan!!

Nyt on grillikausi lopuillaan, mutta kohta se taas alkaa. Vain 6kk päästä uusi grillikausi aluillaan!!

Teillä on muutenkin paljon siistimpi ja täsmällisempi piha kuin meillä, siis noista kuvista päätellen. Ei siihen varmaan hyvin istuisikaan nuotiokuoppa keskelle kiveystä. Varmasti tuo muurattu grilli on teillä parempi ratkaisu.

Me asumme vanhalla puutaloalueella, jossa tontit ovat aika isoja ja puutarhat luonnonmukaiseen vivahtavia ja puolivillejä. Tänne eivät mielestäni hirmuisen hyvin käy täsmämuodot, ei edes tiilimäisesti sommiteltu pihakiveys.

Mutta pitäisi tosiaan jossain vaiheessa viitsiä tutkailla tuo kuvien liittäminen tänne. Ans kattoo.

Nobile

ps. Mitä muuten on ajateltu säilytettävän tuossa oikeanpuoleisessa, kapeahkossa lokerossa? Alapuolella on puut, näin oletan, mutta mitä on tuossa lokosessa?

Juu, sitä mieskin sanoi ettei halunnut kiveystä rikottavan. Itse ajattelin kiveyksen keskelle muurattua säännöllisempää "nuotiokuoppaa". Mutta ei menny läpi sekään.

Tuo kapea lokonen vain tuli siihen. Kai siinä voi jotain kynttilää tai paperirullaa pitää. Mutta varsinaista järkevää funktiota sillä ei ole.

Komea on Syyssahramin grilli!Onko ollut runsaallakin käytöllä?Miten talvehtiminen onnistui?

Kävimme ihastelemassa mikä-lie-Noxö puutarha-takkaa (taisi sillä nimellä kulkea) paikallisella jälleenmyyjällä ja oli kyllä päästä hörönauru kuullessamme hinnan!Kiesus!Ei kait kukaan täyspäinen oikeasti maksa 1200,- (+rahti 300 tai jotain) pihatakasta/kivigrillistä?Olivathan ne komeat myönnän,mutta kyllä oli huikea hinta!Täytyy kyllä olla kroisos semmoista hankkiessa :-O.Me kuitenkin himoitsemme vastaava ja päätimme tehdä itse.Tosin on siis suunnitteluasteella vielä…

Syyssahrami oli tainnut asetella siihen valettuun kakkuun luonnonkiviä koristeeksi?Kuvista en saanut selvää,mutta kysynpä vielä että laitoitteko arinan?Mökkigrillillämme ei ole arinaa (ja saa tosiaan mahallaan sytyttää kuten Teskukkakin tokaisi) ja aika kituliasta on välistä tulen kanssa.Minulle kelpaisi kierrätys-hellakin,eli vaikka vanha porin-maija tms kesäkeittiöksi,mutta kun tuo Hidalgo on niin kranttu määrätyissä asioissa ;-D.

Meillä yritetään tehdä kaikki mahdollinen kierrätystavarasta ja tämä on onnistunutkin melkein 100 %. Muurauslaasti jouduttiin ostamaan Toiselle puolelle mahtuu muurinpohjapannu.

Kivet grillin alla on sitä varten, ettei koirat mene alle. Olisi ollut ilman niitä vähän "ilmavamman"
näköinen.

Olisi voinut tietysti siistiä sitä vähän oksienpolton jälkeenoho

Hyvän, toimivan näköinen ulkogrilli ! Alkoi yhtäkkiä tekemään mieli savustettua lohta… lurps!