Hih, odottaako se jo talvea kun on turkki päällä?
Varmaan
Lydia
Voisko mahdollisesti noita erivärisen Narrinhiipan siemeniä saada vaikka kevättalvella jos ollaan vielä tarvitsemassa,vaihtariksi voisin sitten sitä Amatsoninliljan mukuloita tms, lähettää,kiva jos saisin viestin,että käykö se noin.
Narreja lisätään pääasiassa rhizomeista tai pistokkaista. Siemenkasvatus tietty olis jännää kun ei tiedä mitä tuleman pitää. Itse en ole antanut siemeniä kehittyä vaan olen poistanut kuihtuneet kukat.
Jässikkä tai joku, apuaaaa! Ohjeistusta talvetukseen kaipailen. Yksi purnukka on kuihtunut ja kaivelin mehevät toukat purkista. Mihin ne laitan talveksi, jääkaappiin vai ihan vaan huoneen lämmössäkö säilyvät? Eivät siis ole mullassa vaan ylös kaivettuja.
Mä laitan ne pussiin josson kostiaa vermikuliittia ja nakkaan tiskipöyvän alakaappiin talaveksi
Jadetsu, tänk juu veri meni! Tätä tietoa vailla juuri olin. Siispä haen toukat jääkaapista ja laitan muualle. Toinenkin on nähtävästi kuivattamassa itseään. Pari muuta näyttää sinnittelevän kun yksi kukkaileekin vielä.
Nyt kun oon ihan täpinöissäni näistä hiipan kävyistä, kun yleensä ne ovat minulla häipyneet bittiavaruuteen. Piti alkaa vielä jahkaamaan ja ihmettelemään kun viime kesänä panin osan lecasoraan kasvamaan ja suojaruukun pohjalla pidin myös sitä lecasoraa ja vettä, lantaa en antanut ollenkaan.
Nyt tutkiessani ruukkuja ne olivat ihan litimärkiä, mutta nuo käpyset kovia, elinvoimaisia ja isoja ja niitä oli paljon, myös kahessa muussa ruukussa, jotka oli sorassa. Oisko nyt niin että ne minun aikasemmat käpyjen katoamistemput johtuikin liika kuivuudesta? ne kyllä olivat mustanmerenruusun käpyjä, mutta on minulla kadonnut näitäkin.
Poistin viestin, koska yritin laittaa kuvaa ja tulee niin isona. Nyt pienensin kokeilen vielä.
Osa narrinhiipoista venynyt jo niin paljon, että aloin istuttamaan syvempään.
Tämän vuoden ensimmäinen narri kukkii
Longwood
Tänään Karl Lindberg
Red Ryder
Elvira
Jipijii! Mun narrini kukkii! Sain pistokkaan kukkahörhöltä kuparilehden kylkiäisenä (jonka onnistuin kuivattamaan talvella..nyyh) ja narrin kanssa on elo ollut helppoa. Ei ole kovin nirso kasteluiden suhteen. Toivottavasti menee ensi talvikin hyvin. Pätkäisin pari kk sitten taimen kun oli kasvanut pitkäksi rontoksi ja tökkäsin latvuksen samaan purkkiin ja nyt myös siinä latvapistokkaassa on nuppu. On siis yksi kukka kukassa ja kaksi nuppua aukeamatta. Tosi helppo juurrutettava..niin kuin oli kuparilehtikin, mutta narri kestää paremmin kuivaa huoneilmaa.
Kiva kun lähettämäni ylläri kukkii,minulla monien mutkien kautta pienenä odotan kukkia,Kuparilehti hävisi minultakin viime talvena harmi,mutta onhan muita ihania kukkia meilläkin paljon.Kiitos kiitoksista.
Jessica
Jässikälle terveisiä, Red Ryder kukassa kanssa (ja taas jättiläis kuva)
Täällä on onnistuttu 50/50 Kukinnassa on Pendulina, Elvira ja Queen Olympos. Oli myös Lisa, Peridot’s Mango Martini ja Yf’s Tilda, mutta en ole nyt yhtään varma, mikä näistä kolmesta viimeksi mainitusta on pistokkaana hengissä. Kaksi onnistuin varmuudella tappamaan ja yksi on siis yhden oksan varassa elossa, mutta lajiketta en tiedä. Olen kyllä tykästynyt tähän kasviin, sopii mahtavasti amppeliin ja on ollut helppo hoitaa. Kiitos Jutille, jolta sain alut näihin kasveihin!
Ja tiedoksi sekin, että narrit näköjään tekevät käpyjä myös vesiviljelyssä. Minulla siis ollut epämääräisessä vesipurkissa yksi narrista pudonnut oksa. Nyt innostuin kaivamaan sen sieltä irti, oli hienosti juuretkin solmussa rönsyliljan poikasten kanssa. Mutta kaksi pientä kävyn alkua oli juurissa mukana. Pääsi nyt multiin kasvamaan, katsotaan sopeutuuko elämäntavan muutokseen vai kuinka käy.
(Ja ettei vaan jää epäselväksi, niin olen kyllä kiinnostunut hommaamaan lisää lajikkeita Erityisesti nuo keltaisen kirjavat olisivat mielenkiintoinen lisä tähän vaaleanpunaiseen valikoimaan)