Narsissi, Narcissus

Tänään huomasin, että narsissit ovat parin sentin korkuisia. Mitenhän niiden käykään kun talvi tulee?

Tete-a-tete kukkii mahtavasti sisällä.  Mitä teen tuolle kukinnan jälkeen? Jaanko sipulit ja istutan pihalle, vai?

Juu, Tallukka, jaa sipulit ja istuta ulos. Ainakin itse olen aina tehnyt niin hyvällä menestyksellä.

Kiitti Bumble.  Mutta miten nuo istutetaan? Sipulit maahan, mutta miten syvään? Karsitaanko lehdet pois?

Istutussyvyys on  3x sipulin koko. Lehtiä ei poisteta, keräävät sipuliin ravintos kesän 2015 kukintaa. Jos on kuivaa niin kastele. Ravinteikasta multaa päälle, voi lannoittaa kunhan juurtuu eli ei heti jytkyä niskaan.

Kyllähän ne nuutuneetkin lehdet omaava sipuli jatkaa kasvuaan, vähän huilaa seuraavana kesänä. Tahtoo joskus unohtua hoito ja kaveritkin lahjovat ylikukkinein sipulein, kelpaa kyllä nekin.

Kiitos valtsu Just äsken laskin, niin kymmenkunta nuppua vielä aukeamatta. Minkähän takia muuten muutamat noista kukkavanoista (vai mitä ne on nimeltään?) on noin pitkiä?

Mutta entäs jos en heti kukinnan jälkeen niitä istutakaan ulos, miten sipulit säilytetään myöhempää istutusta varten?

Sisällä lämpimässä kukkavanat venyy pitkiksi, ja ehkä paljolla kastelulla, mutta miksi vain jotkut samassa purkissa on pitkiä, en tiedä…onko olosuhteet muuttuneet kesken kukinnan?

Jos ei heti kukinnan jälkeen istuta ulos, niin mä leikkaan kuihtuneet kukat pois, koska niistä putoaa kauheasti roskaa kuivina, ja laitan koko purkin tiskiallaskaappiin etureunaan näkyville jotta muistan sen sitten istuttaa pian.

Revin aina juuret pois ennen istutusta jotta saan sipulit syvempään. Tässä pihassa ei niin helposti saa kaikkea ihannesyvyyteen.

Ja musta tuntuu että ne vois juurtuakin helpommin kun vanha kuiva juuripaakku on pois.

Yleensä taitaa olla paras jos saa mahdollisimman nopeesti maahan noi kierrätyssipulit, etteivät unohdu. Joka kevät porukat löytää ulkovarastoistaan paleltuneita sipulipurkkeja, jotka unohtui edellisenä keväänä istuttaa.

Ulos ainakaan erilleen irrotettuja sipuleita ei kannata keväällä jättää, ne voi paleltua yöllä. Kerran mulle kävi niin kun joku tuli yllättäin kesken istutushommien, ja sipulit unohtui maahan lojumaan ilman mitään suojaa, kyllä harmitti.

Itse asiassa näyttää venyvän nuo kuvassa lyhyenä olevat kukkavanat kanssa, kun pääsevät kunnolla kukkaan. Ihmettelin eilen, kun pari kukkavanaa oli nuupallaan ja tarjosin narsissille vettä. Ja hetken päästä huomasin, että kukkavanat oli taas nätisti pystyssä.

Mitähän tälle nyt pitäisi tehdä? 

kuva

Leikkaa kukkavarret pois ja pitele se hengissä kunnes maa sulaa, niin että voit istuttaa sen ulos.

Kiitos Tuomipihlaja. Mutta tarkennukseksi kysyn, että kukkavarretko vaan pois vai kaikki vihreä?

Kukkavarret pelkästään pois, jätä nuo vihreät lehdet keräämään voimia sipuleihin =)

Okei… Nyt on kukkavarret saksittu. Muutama nupulla oleva jäi vielä. Tuo puska on nyt melkoisen räjähtäneen näköinen. :confused: Leikkaan siis loputkin kukkavarret veke, kunhan ovat ensin kukkineet. Entä sitten? Lehdet jätetään paikoilleen ja nuo sipulit pitäisi kai saada pidettyä hengissä siihen saakka, kunnes ne saa maahan. Mitenkäs se tapahtuu? Nostanko ruukun noine hyvineen parvekkeelle, vaikka vielä on yöpakkasia, säilysivätkö siellä paremmin kuin sisällä? Entä, kun on istuttamisen aika? Leikataanko lehdet sitten pois vai annetaanko vain kuivua paikoilleen? Ja istutussyvyyshän taisi olla se 3x sipulin korkeus?

Mä istutin juuri kaikki mökille kun kerran maa oli jo sulanut sen 3 x sipulin korkeus. Sammalla laitoin jouluiset hyasintit maahan. Olen vasta aloittelija, mutta näin istutetut ovat kyllä minulla menestyneet. En ole murehtinut lehdistä tms.

Tallukka, anna kuivua paikoilleen. Sinne ne maatuu aikanaan ja jäävät muitten kasvien peittoon.

Lehdet kaipaavat paljon valoa kukinnan jälkeen, miten ne muuten pystyisivät varastoimaan voimaa ensi kesän kukintaan…

Narsissin lehdet kestävät pakkastakin pikkasen, mutta tärkeintä on kastelu, runsaasti vettä.

Nyt on historiallinen pääsiäinen mun elämässä. Ulkona kasvanut narsissi, tete, aukaisi kukkansa tänään. Sellaista en ole pääsiäisenä koskaan nähnyt. Äsken napattu kuva.kuva

Siirsin näitä viime keväänä heti kukinnan jälkeen isoista tuppaista, hyvin kukkivat. Kirkkaamman keltaiset ovat 70-80-luvun kantaa, jonka alkusipulit löysin poikien mopourasta nurmikolta, siinä oli kuulemma ollut silloin kukkapenkki. Alkoivat heti lisääntyä ja kukkia kun nostin ne uuteen paikkaan, kestävää lajiketta.kuva

kuva

Narsissit kukkivat ihanan pitkään. Toista viikkoa ovat jo olleet kukassa.

kuva

kuva

Nuo alimmat ovat tosi pikkuisia ja suloisia!

kuva

Hmmp.. näköjään vaikea laji tämä 'Yellow Cheerfulness'-narsissi.

Näitä luvattiin syksyllä sipulipussissa:

kuva

Ja nyt on ilmennyt, että Plantagenin mielestä tämä olisi riittävän lähellä lupausta:

kuva

Bauhausissa lähdettiin täysin toiselle linjalle:

kuva

Ja minä haluaisin tietää, mitä mulle on oikeasti myyty, tunnistaako joku kyseiset narskut, etenkin tuon ylemmän? Se on todella näyttävä ja räiskyvän keltainen, hieno jos väristä tykkää. Alempi on mitäänsanomaton, Tetejä ja Milnereitä suurempi mutta silti aika pienikokoinen

Harmittaa vähän, ostin noita useita pussillisia :/ Enkä erityisesti halua voikukankeltaista kilpailemaan voikukkien kanssa