Narsissi, Narcissus

Täällä  lisää, lajikeista tai nimistä ei mitään tietoa kuhan kukkivat se riittää. Omppupuun alla oli vielä tilaa( en minä nyt joka ikistä puskaa tänne laita, nämä riittänevät tähän lähtöön)kuva

Valkoiset TETE narskut on perunanarskun kanssa suosikkejani… keltaista en silleen diggaa mut laitan nuo pikku tetet joita sain appiukolta niin ihmepensaan juureen ( ONNENPENSAS VAI IHME…). Keltaista sitten on siinä kohtaa.

No vihdoinkin nämä kukkii   Harvinaisuuksia meille nousee pihasta 😃. Nämä on kukkineet viimeksi noin 7 v sitten. Sipulit istutettu arviolta 50 -60 luvulla.

kuva

kuva

Ooo,miten hienoja.

Eikö olekin. Olen ihan mykistynyt kun tänään huomasin että muutama on kukkinut. Ja vanhaa perua ovat. Näitä on pakko ,siis ihan pakko kaivaa jokunen ylös kun muutetaan pois.

Joo,ota vaan,melekeen kaikki.Ei kukaan huomaa montako sinne jää jälijelle.Tokko etes tietävät sielä narsisseja olevan :wink:

Hyvin harva tietää noiden olemassa olosta. Ja kun ovat tuolla vanhan pihan puolella joka on luonnontilassa niin ei niitä edes huomaa. Taian kaivaa sit vähän enempi mukaan. =). Syksyllä.

Kaikkein ihmeellisintä noissa on tuo pinta. Se näkyy valokuvissakin jos on hyvä näyttö. Ihan kuin olis hopea hilettä riputeltu pinnalle. En oo ennen nähnyt vai valoko se tekee tepposet.

Juu, kukinnan jälkeen kaivat ylös ja laitat multaan laatikkoon sipulit lehtinen.  Hoida hyvin kesä. Jaa syksyllä ja istuta, voi löytyä paljonkin sipuleita yhdessä mytyssä, alkuemo ja poikasia. On ihana aarre kun sulla on vanhaa kantaa . Muutto  kasvuvyöhykettäkin?

Muuttuu kasvuvyöhyke ja muuttuu maaperä. Eli asutaan nyt II vyöhykkeellä ja maa on multa/savi …kosteaa. Muutetaan III vyöhykkeelle…maa hiekkaa,kuivaa. Onko mitä otettava huomioon?

Vanhaa kantaa olevat narskut talteen vaan …aivan törkeen hienoja :slight_smile:

Eikös ne narsissit voisi kaivaa jo nyt ja kuivattaa sipulit. Mulle kävi nimittäin niin vanhassa paikassa, että olin ajatellut kaivaa pois vanhoja narsisseja, joita olin vanhalta sukulaistädiltä saanut. Mutta loppukesästä en enää löytänyt, vaikka kuinka kaivoin eri kohdista. Sinne ne jäivät.

Nyt jos kaivaisi, niin ainakin tietäisi, missä kohdassa ne sipulit kasvavat.

Kannattaa laittaa narsisseille varulta keppi tms. merkiksi, ja kaivaa ne ylös hieman myöhemmin. Kukkimisen jälkeen lehdet yhteyttävät sipuleihin vararavintoa ensi kesän tarpeiksi, joten kasvukausi olisi hyvä saada kunnolla päätökseen. Sitten kun lehdet kuihtuvat, on hyvä aika nostaa. Mutta merkkikeppi kuitenkin varmuuden vuoksi!

Narsissit kannattaa kaivaa silloin kun lehdet ovat kellastumassa. ne ovaT silloin keränneet ravinteet seuraavan vuoden kukintaan. Jos nyt kaivaa kannattaa ottaa multapaakku mukaan ja homma johonkin pesuvatiin. lannoittaa ja kastella sopivasti.

Taidan merkata alueen vielä ja kerätä sipulit vasta vähän tuonnempana talteen. =)

Kyllä mä oon kaivanu narsisseja ylös monesti silloin kun vielä näkee millaiset kukatkin on,kun ovat sekalaisina läntteinä. Heti tai melko pian olen istuttanut toiseen paikkaan ilman mitään kuivattamisia. Mutta en myöskään ole leikannut mitään lehtiä pois, ainoastaan kehittyvät siemenkodat olen nyppässyt pois. Aina ovat hyvin lähteneet kasvuun. Seuraavana keväänä kukkineet. Lisäksi nyt keväällä hahmottaa paremmin mihin ne mahtuu istuttamaan. Syysistutuksissa yleensä halkaisen lapiolla jo joitain samassa paikassa olevia sipuleita. Kuihtuu ne naatit siinä istutettuna ollessakin.

Muoks, sivulla 77 heti alussa on kuvia mun heti kukinnan jälkeen istutetuista narsisseista, seuraavalta keväältä.

Bumble… meillä tämä siirto paikka on vaan niin kaukana, etten viitsi lähteä pelkkien sipulien takia ajamaan =). Eli nostan nämä ylös silloin kun tiedän että ollaan menossa ja sen aikaa saavat kasvatella itseään tuossa paikallaan .

Niin tietysti, mutta tarkoitin kirjoitukseni ihan yleisesti, kun monilla, itseni mukaanlukien on tapa että mikä on poissa silmistä on poissa mielestä, ja kun narsisseja ei enää ole näkyvillä, niin vaikka niitä olis nostettuna johonkin talteen syksymmällä istutettavaksi, niin sieltä ne helposti löytyy seuraavana keväänä paleltuneina. Tai niitä ei muista nostaa maasta ollenkaan vaikka kuinka olis merkattu ja kalenteriin laitettu. Mulla on huono tapa aina jankata tätä heti istuttamista täällä oikeessa maailmassakin, kun monet luulee että niitä ei saa istuttaa heti, josta seuraa ettei niitä istuteta ollenkaan.Vähän kuin se että tomaatteja ja kurkkuja ei saa kasvattaa samassa kasvihuoneessa.

MInä ihmettelin mitä keltaisia kukkia on ilmestynyt ahtaana kasvavaan kukkapenkkiin. Siellä on tällaisia pienikukkaisia mininarsisseja. Sitten muistin, että istutin niitä sinne viimesyksynä, kun kuvittelin niiden kukkivan aikaisin ennekuin perennat täyttävät lehdillään koko penkin. Jos ne joka vuosi kukkiin näin myöhään, niin ne on ihan väärässä paikassa.

kuva

Pikkunarsissi, Narcissus asturiensis.

On niin halvatun kylmä kesä, että ei ihan tavatonta taida olla.

Pääsiäisen tienoolla jos olet heittänyt sipulit penkkiin ja on ollut tosi kylmää ja kosteata, voivat luulla että talvi on jo ohi ja pukkaavat uutta kukkaa. Minusta muoto muistuttaa aivan sitä kaupan tavallisinta * Tete a tete’.ä, jota myydään ruukkunarsissin nimellä.