mä kyllä kylvin keväällä, yksikään ei kukkinut… miksi vasta heinäkuun puolella olisi nauriin kylvö aika?
Toinen naurissaalis tuotu palstalta syötäväksi. Olivat kauniita, sileitä ja madottomia, harsokankaan virittelin vieläkin penkin päälle. Ihan hyviä olivat maultaan, tänä vuonna kokeilin Sweet Marble F1 -lajiketta, mutta edeltävinä vuosina kasvattamani Snowball on kyllä ollut parempi, se ei muistaakseni ollut jälkimaultaan karvas tai polttava kuten poikani sanoi tämän Marblen olevan.
Kuinka nauriita varastoidaan? Mulla on kellarissa 5-10 astetta. Säilyvätkö ne turpeessa edes jonkun aikaa? En ehdi kaikkia syödä vaikka ahkerasti olenkin herkutellut. =)
Meillä ne on ollu ihan samassa kellarissa kun muutkin juurekset ja samassa lämpötilassa n.8* ja muuten henk.kohtasesti tykkään tuosta snowball`sta, sitä oli nyt eka kertaa, eikä taia säilytettäväks asti jäädä.
Eri lajikkeet taitavat olla erilaisia säilymisen suhteen. Kesän herkkulajikkeet eivät ole yhtä säilyväisiä kuin varsinaiset talvilajikkeet. Mä olen viljellyt kaskinaurista ja se säilyy moitteettomasti kellarissa yli talven. Kellarin olosuhteista tietenkin riippuu. Ja sekin, onko turpeesta hyötyä vai ei. Itse olen säilytellyt ilman mitään väliainetta.
Tämä minun lajikkeeni on golden ball tai kultainen pallo tms. Täytyy kokeilla miten niiden käy. =) En sitten sitä turvetta turhaan laita, jos ei ole välttämätöntä.
Talvisäilytyksestä vielä senverran että meilläkin on semmonen pirtin lattian alla kellari ja hurjan sateisina kesinä , niinku nyt esmerkiks sinne kertyy liikaa kosteutta, niin napurin mummu anto viime syksynä vinkin että verkkokoreihin sanomalehtiä ohuesti pohjalle ja vähän reunoillekin ja kuivaa hiekkaa jonka päälle juureksia , viime talven toimi erittäin hyvin .
En enää edes yritä tätä herkkua kasvatella, muutaman vuoden kokemus riitti. Luovutan perhospopulaation edessä. Harsokaan ei suojannut alkuja perusteelliselta jyrsimiseltä.
Vuosi 2013 taisi olla erinomaisen hyvä ötökkävuosi, kun kaikkien brassica-lajien kasvatus oli niin hankalaa. Onneksi edes porkkanat onnistuivat - jopa yli odotusten…
Meillä 2012 kesällä onnistui erinomaisesti kaskinauris (sellainen punertava maatiaislajike…siemenkirjeestä saatu). Olivat ihania terveitä ja niin maukkaita, että mutusteltiin kaikki raakana. Oikein makeita ja pehmoisen makuisia. 2013 kesällä kylvettiin sitten innostuneina edellisvuoden menestyksestä kaupan nauriin siemeniä. Jotain suht tavallista keltaista. Ne kasvoivat kyllä, mutta jäivät syömättä kun olivat aivan hirveän katkeranmakuisia ja halkeilivat kasvaessaan. Muutenkin olivat hieman epäterveemmän oloisia…oli koloja ja erilaisia pullistumia. Tiedä sitten oliko lajikkeesta kiinni, vai olisiko saman kasvimaan olosuhteet vaihdelleet eri kesinä niin valtavasti.
En ole löytänyt tuon kaskinauriin siemeniä enää mistään. Ei tullut vastaan maatiaisen siemenluetelossakaan. Harmittaa kun en päässyt keskittymään tuon nauriin siementen kehittelyyn ja keräämiseen Tosin taisi talon väki vetää loputkin nauriit naamariin reilusti ennen siementen kehittymistä, joten mitään ei jäänyt käteen. Osaako joku neuvoa, mistä noita maatiaisnauriin siemeniä saisi? Tänä vuonna voisi oikein kylvää oman "siemennauris"-osion, josta ei ole tarkoitus kenenkään syödä
Nauriin kasvatuksessa on oleellista maan hyvä kosteustasapaino ja ravinteikkuus! Samoin perukalkitus on oltava tehtynä…enkä voi sanoa noista maatiasnauriista muuta kuin että hyviä ovat, hiukan ovat ‘pippurisi’ maultaan. Samalla tavalla vloivat halkeilla ja epämuodostella kuin muutkin nauriit jos kasvupaikka ei ole sen mieleen!
Samassa paikassa kasvoivat ja samanlaisilla lannoitteilla. Ilmat ovat rannikolla yleensä aika tasaiset, ettei tle isoja heittoja…mutta viime kesänä taisi sataa hieman enemmän. Tiedä häntä. Tuo maatiasnauriini oli Enon kantaa.
Luin tämän ketjun läpi, eikä tässä ollut puhetta siemenien kypsyttelystä. Kertokaa viisaammat miten saatte maatiaisenne (tai minkä vaan nauriin) kukkimaan ja tuottamaan siemeniä? Siemennauriit on varmasti kylvettävä jo keväällä, että ehtivät tehdä niitä siemeniä? Eli jos laittaa vaan kesäkuussa naurista maahan, niin eikös niistä ehdi tulla vain satoa, mutta ei siementä?
Nauris pitää laittaa maahan seuraavana keväänä, siis kokonainen nauris. Sitten se kukkii ja tuottaa siemeniä.
Eli nauris on kaksivuotinen, kuten myös esimerkiksi porkkana, palsternakka ja lanttu.
Omat kaskinauriin siemeneni annoin vaihdossa pois, kun en halunnut ‘tuhlata’ niitä perhostoukkien ruoaksi… pitäisköhän silti vielä yrittää tänä vuonna HYVIN pienellä penkinpätkällä, niin ei harmita yhtä paljon.
…ainakin täällä lounaisrannikolla taivassalossa viimekesä oli varsin KUIVA. Nämä kotimaiset maatiaisnauriithan kasvatettiin ensimmäisenä metsäkulotuksen jäljiltä…joten jo siltä pohjalta on helppo laskea 1+1 ja todeta, että tarvitsee hyvinvointiinsa hyvinkalkitun ja hivenaineita riittävästi. Lisäksi oma kokemus nauriista ja kasvattamisesta on todistanut peruslannoituksen tärkeyden…muuten tulee niistä tikkuisia, reikäisiä ja erittäin kitkeriä! Hyvä maku ja laatu syntyy niihin vain nopealla kasvulla!
Kulotusmaat eli kaskimaat
Minä sain paikkakunnalla kasvatetun nauriin siemeniä. Kylvin jo viime kesänä osan niistä, mutta säästin myös tulevalle kesälle. Hyvin kasvoivat, olivat kaskinauriin siemeniä.
Kaskinauris Enon kanta on Hyötykasviyhdistyksen valikoimissa, lila ja maukkaan aromaattinen! Onnekseni työmatkani varrella on kalansavustamon suoramyyntipiste, jossa myös kaskinauriita on pitkin syksyä ollut myytävänä, ovat ne niin maukkaita!
Tuhkaan kylväminen suojelee perinteen mukaan naurista kirpoilta: onhan monesti kokeiltu savimaahan juhannuskokon tuhkaan kylvettyinä vaan ostonauriiksi olemme palanneet.
Oli se kaskinauris tuolla Maatiaisenkin listoilla ollut 2013, mutta ei viime viikolla jotenkin osunut silmään kun selailin, eikä se ollut sipuleiden ja lantun lähellä niin en kiireessä nähnyt. Luulin juures-osuuden olleen loppu siinä listalla, kun alkoi noiden jälkeen tulla pinaatteja ja kaaleja ja kirveleitä Eli varmaan on sitten saatavilla Maatiaiselta tai Hyötykasviyhdistykseltä tänäkin keväänä. Toivottavasti laittavat pian 2014 luettelot esille
Mä en oo kulkaas koskaan kuullut enkä ottanut selvää tuosta, kuinka juurekset tuottavat siemeniä! Näinkin vanhana opin tuollaisen tiedon, vaikka on koko ikäni kasvimaata hoidellut ja kaikkea pientä kasvatellut. Mä olen ilmeisesti päässyt tämän suhteen kasvamaan itse tynnyrissä!
Ärh, toukokuun alussa kylvämäni nauriit ei sitten ole itäneet. Pitkän tauon jälken nyt yritin siemenestä jotain suorakylvönä kasvimaalla kasvattaa mutta näinhän siinä taas kävi. Huomenna haraan koko penkin ja mietin mitä siihen laittaisin. Herneitä ehkä, ne itää nopeasti.
Nuu, olivatko harson alla? Kirpat syövät helposti taimet heti kun itävät.