Nauris, Brassica rapa

Täältäkin Karvarille kiitokset siemenistä. Nauriita on jo syöty ja hyviä ovat. Ei edes matoja ole tullut juuriin yhtään. Kauniita ja puhtaita yksilöitä. devil Onneksi jäi vielä jemmaan ensi kesää varten siemeniä, jos sattuu, ettei uusia saa.

Onks täällä jossain jonniilaisia nauris-reseptejä ? tai miten muuten sitä vois hyödyntää kuin raakana (miun favorit), mutta paikallinen kotikokki kyselee .

Valkosipulinauriita. Nauriit viipaleiksi vuokaan, suolaa, pippuria ja reilusti pilkottua valkosipulia (tai maun mukaan)ja päälle pari purkkia kermaa. Pidetään uunissa noin 175 asteessa kunnes ovat pehmeitä.

Lisukkeeksi tai perunan tilalle lihan kanssa.

Eli siis kuin valkosipulilantut, mutta tilalle nauriita.

Kiitos Iiris-kukka !! - ja valkosipulista meillä tykätään.

Nauris ei sitten onnistunut tänä kesänä. Edelliskesänä kasvoi hyvin. Ryväsvaari teki 60 kiloa naurislaatikkoa pakastimeen. Riitti sitä useammankin syödä kahta puolen joulun. Lanttulaatikko on Ryväsvaarin mielestä paras jouluruoka ja naurislaatikko melkein yhtä hyvää. Nauris sopii keittoihin kuten lanttukin.

Jokos se olisi hyvä aika kylvää nauriit ? Taidan mennä samantien kun kerran on sadellut ja pientä satelua luvataan huomisellekin. Täytyy käyttää hyväkseen :slight_smile:

Kaskinauriiden kylvöaika käsillä. Jos et kaskea/juhannuskokkoa polta, lykkääpä tuhkaa kaskinauris maallesi katteeksi. Karkkoaa kirpat ja nauris kasvaa kohisten.

Tuhkaämpäri oli mukana kaskinauriin siemenien kylvössä :slight_smile:

Täällä on kaskinauriit itäneet viikossa :slight_smile: täytyypä levittää sinne huomenna tuhkaa.

Mikä aiheuttaa nauriin kuoren halkeilua? Pinta on ihan kova, ikäänkuin arpeutunut halkeama. Nostin penkistä sieltä täältä ja samaa halkeilua kaikissa. Vieressä herneet voi vallan mainiosti, samoin raparperit. Samassa penkissä olleet talvivalkkarit sen sijaan tuuleentui jo kesäkuussa ja jäivät jakautumatta vaikka olisi pitänyt.kuvakuvakuva

En jotenkin usko olevan tuon kaalikärpäsen aiheuttamaa (voin olla väärässäkin). Nuo ovat selkeästi halkeamia, eivät toukan kaiverruksia. Ja varret olivat vielä hyvässä kunnossa, mitä nyt joku käynyt muutaman reiän tekemässä. Ymmärsin, että kaalikärpänen tappaa koko kasvin ja näkyy nuutumisena. Enemmänkin mietin jotain maan ravinnepuutosta/yliannostusta jostain…?

Niin ja kylvettiin nauriit vasta juhannuksena ja heti harsopäälle. Harso oli ainakin kuukauden, joten kaalikärpänen taitaa olla aika epätodennäköinen vioituksen aiheuttaja? Nauriin vioista tuntuu löytyvän aika heikosti tietoa. Eikö sitä viljellä paljoa vai onko se vaan niin helppo ettei kaalikärpästä ja kirppoja (ja möhöjuurta) kummempia ongelmia ole?

Minä olen monena vuonna yrittänyt kasvattaa nauriita, mutta olen vain saanut pieniä madonsyömiä ja kitkeriä juuria. Tänävuonna isäntä kylvi meidän omenapuupellon viereiselle lohkolle riistapellon siemenseoksella, jossa on rehunaurista ja turnipsia kaikenlaisten kaalikasvien seassa. Pelto päästiin kylvämään vasta heinäkuussa ja nyt siellä on mahtavan kokoisia juureksia. Olin ihan yllättynyt rehunauriiden mausta. Nehän on mahtavan rapsakoita ja makeita, joten olen niitä sieltä kerännyt syötäväksi. Eilen keittelin perunannoston päätteksi jauhelihakeiton ja pilkoin sekaan yhden rehunauriin ja turnipsin muiden juuresten kanssa ja hyvää oli.

Aiempien epäonnistumisieni syynä taitaakin olla, että olen kylvänyt nauriit liian aikaisin, kun tuo myöhäinen kylvö tuottaa noinkin hyvin satoa. Vai onko rehunauris helpompi kuin muut?

Kylvin myös tänä kesänä nauriita heinäkuun alussa. Hyvin onnistuivat.

Hanna-mummi kasvatti parhaat nauriit. Niitä oli sit ilo veittellä raaputtaa ja pistää sumppaan :slight_smile:

Mulla on tänä vuonna rivi kaskinaurista kasvimaalla  Karvarilta saaduista siemenistä. Kasvaneet harson alla tähän saakka, nyt poistin sen kokonaan kun lehdistö ei vaan enää mahtunut sinne harson alle.  Samalla kattelin harvennustarpeen ja nousihan sieltä muutamia ihan napostelukokoisiakin harvennettavia. Teelautaselle mahtuivat :slight_smile:

Haaveilun asteella on vielä nauriin kylväminen, mutta taidan jostain pellon nurkasta kääntää palan nauriille ja kylvää kaskinaurista. Josko edes pieniä sais maistaa syksyllä. 

Kuukausi viimeisestä postauksesta. Kurkkasin naurisrivistöä tänään kasvimaalla  ja hupsheijaa kun oli kasvua tapahtunut. Tosi ihanan positiivisesti yllätyin.  Nostin kaksi. Edellisessä kuvassa oli teelautasella monta harvennusnaurista. Näistä sille lautaselle mahtuis yksi.
Toinen meni parempiin suihin samantien ja menis se toinenkin ellen vähän himmailis. Ihanan mehukkaat ja hyvänmakuiset. Ei oo turhaan ollut sateinen heinäkuu :slight_smile:

Tänään nostettu