Neidonhiuspuu, Ginkgo biloba

uutena kerholaisena lueskelin kaikkea kiinnostavaa ja olenkin ihan pönkissä kun en tiennyt että ginko pärjää suomessa! Että ihastuin bulgarian matkallani hotellimme edustalla kasvaneeseen vinkurapuuhun ja kirjan väliin sujauttelin joitakin lehtiä. nimen sain tietää naamarasvamainoksesta,kun tunnistin lehden muodon. ootte te vaan aika taitavia tarhureita!

Hyvältä tuntuu tämä talvi näillä leveyksillä nyt: ei paukkupakkasia, ei isommasti suojakelejäkään ja lunta meilläkin n. 30 cm. Neitonen näyttää tosi hyvältä!

Minäkin haluan neitosen!

Mistä olette saaneet/ostaneet siemeniä taikka taimia? Hyvä olisi täällä Halinkonlahden leudoissa tuulosissa neidonhiuspuuta kasvatella!

Tahtoo sellaisen…

Virontuliainen on mulla.

Mistä voisi saada Neidon hiuspuun Ginko Biloba taimia? Helsingin Yliopiston kasvitieteellinen puutarha myi taimia vuosia sitten, mutta nyt sieltä ei löydy apua.

Olen kasvattanut toista kymmentä vuotta yhtä tainta purkissa, välillä sisällä ja kesällä parvekkeella. Nyt taimi on ilmeisesti kuollut, kun ei ainakaan vielä ole elon merkkejä. Olisi hienoa saada kokeilla useampaa Ginkoa rinnakkain, ehkä niistä joku kestäisi pitempäänkin. Auttakaa Ginkon ihailijaa.

Miten mukava nimimerkki, olisipa tosiaan savusauna! Minusta kesäisin puutarhamyymälöissä on ollut pieniä neidonhiuspuita myytävänä, ihan näissä tavallisissa. Toivottavasti löytyy : ).

Toivossa eletään (sanoi lapamato)…pitänee lurkkia tamimyymälöitä sillä silmällä että jospa siellä olisi ikioma ginkgo minulle elätiksi! Kiitos vinkeistä!

Kauppilan kevätkuvastossa mielestäni oli tarjolla.

Tässä minun neidonhiuspuuni, kasvatettu siemenestä v. 2006.

Puu ruukaa heittää ainakin itselläni lehdet talveksi, olen talvettanut tämän samassa paikassa valoisalla ikkunalaudalla surkean näköisenä rankana kevääseen asti, kunnes kasvin päässä oleva silmu alkaa turpoamaan ja siitä kuoriutuu lehtiä. Olen huomannut että kasvi tykkää suihkuttelusta, kastelen alulautaselle. Ulos en ole vielä tohtinut tätä suunnitella, kasvakoon rauhassa sisällä.

Vasemman puoleinen puu ei tiputtanut syksyllä lehtiään, muttei myöskään kasvattanut keväällä uusia. On tehnyt saman ennenkin, tehden uudet lehdet sitten seuraavana keväänä.

Mun neitoni näkyy pukkaavan vimmatusti silmuja ekan ulkotalvensa jälkeen :slight_smile:

Mun neito istutettiin viime kesänä pihalle puolihuolimattomasti, talvehtinut hyvin ja nyt täynnä lehtiä.

Miten neidonhiuspuunne jakselevat?

Mie laiskuuttani ostin tänäään puolimertisen, ihanasti haaroittuneen neidonhiuspuun. Kuinka tällaista hoitaisin? Vaatiiko aina kostean mullan vai pärjääkö samalla käsittelyllä kuin kaikki muutkin ulkona asuvat ruukkukukat?

Mitenkäs voi Paulastiinan neidonhiuspuu, oliko viime talvenkin ulkona?

Kuinkahan tuota ginkoa pitäisi suojata talveksi? Meillä on kesän pihalla istunut toista metriä pitkä puunpoikanen, jonka pitäisi nyt selvitä ensimmäinen talvi ulkona.

Kaks talvea on mun neitoni viettänyt ulkona ja edelleen henkevänä odottaa kolmattansa.

Kävin kurkkimassa talviteloituksessa olevaa Ginkgoani, onkos kellään muulla ollut sisäsäilytyksessä talvea? Kovin kummoista silmujen turpoamista ei ollut vielä havaittavissa, tosin on ollut ihan pimeässä koko talven. Versot tuntuivat kyllä kylmiltä, jospa siellä eloa olisi :slight_smile:

Kylmässä navetassa mulla, saa ollakin vielä untenmailla, toivottavasti ei iki-sellaisten.

Minä laitoin sen nyt ikkunan viereen, näkeepä sitten aikanaan aikooko heräilläkään.

Olisikohan Suomen suurin ulkona kasvava neidonhiuspuu eli Gingko biloba Helsingin Kaisaniemessa kasvava yksilö? Mittasin sen rungon ympäryksen viime kesänä rinnan korkeudelta. Tulos oli n. 26 cm. Rungon paksuus on siis yli kahdeksan senttiä. Sen vieressä kasvaa myös toinen pienempi puu.