Neidonhiuspuu, Ginkgo biloba

Minä keräsin viime lokakuussa berliiniläisestä puistosta neidonhiuspuun siemeniä. Kypsät siemenet ovat kooltaan viinirypäleen ja luumun väliltä, kirkkaan keltaisia. Kova luusiemen (n. 15 mm) on tosi pahalle haisevan hedelmävaipan sisällä. Siemenen itämistä auttaa kovasti, jos kuorta hioo vaikkapa hiomapaperilla siten, että se alkaa kuultaa läpi. Silloin se itää noin kuukaudessa. Kokemusta on. Siemen täytyy kylmäkäsittellä vaikkapa jääkaapissa mutaman kuukauden ajan.

Onko kellään ulkona talvehtinut neidonhiuspuu vielä alkanut heräillä?

Kokemukseni mukaan Helsingin kasvitieteellisessä neidonhiuspuun versot puhkeavat vasta toukokuun lopussa. Tänään käyn kuitenkin paikalla katsomassa tilannetta eri puiden kohdalla. Helsingissä kukkii nyt onnenpensaat, rusotuomet ja kirsikat.

Meillä ei vielä puut kuki, paitsi tuomet, mutta neidonhiuspuun silmut ovat paisuneet ja vihreät. Ainakin tietää, että talvesta on selvitty.

Hyvin ovat selvinneet talvesta ja nyt näkyy jo vähän lehden hienoa muotoakin, eipä tuo ollut ihmekkää kun oli niin paljon havuja suojana alle 20 senttisillä taimilla. Samojen havujen alla selvisi myös suurin osa "conferece" päärynän siementaimista.

neidonhiussilmut

Pikkuhiljaa silmuista alkaa erottaa kohdan josta lehdet erkaantuvat toisistaan. Kuvassa näkyy myös puun ainoa oksa jonka veivät viime talven lumet.

Nyt on herännyt talviuniltansa minunkin Ginkgoni :slight_smile: Kolme talvea takana täällä Tampesterin korkeudella ja millään ei ole suojattu.

Paulastiina - mikä on Ginkgosi alkuperä?

Virosta, jostain markkinoilta.

On hauska seurailla miten lehdet pikku hiljaa kasvavat esiin silmuista ja suoristuvat.

neidonhiuspuun lehdet aukenevat

Tervehdys,

Oma neidonhiuspuuni on nyt selvinnyt 4-talvea ilman minkäänlaisia ongelmia ulkona 2-vyöhykkeellä lämpimässä etelärinteessä muiden kasvien ympäröimänä tiiviissä ryhmässä. Eihän se nyt mikään kovin suuri ole, korkeutta reilun metrin verran mutta hengissä ilman mitään vaurioita. Hitaasti e kasvaa ja aika näyttää miten suureksi tulee. Samassa kuvassa oikeassa alareunassa on näköjään kasvuaan aloitteleva talvehtinut sinihibiscus sekä vasemmalla on sitten aprikoosi rusoposki.kuva

kuis korkee toi Neidonhius on…? päätämyöten lumenalla, normaaleinatalvina vai…?

Rabbe; minkä kokoisena istutit taimen maahan? Omani olen kasvattanut siemenestä ja ovat nyt noin kolmekymmensenttisiä. Ajattelin pitää ne vielä talven sisällä.

Terve, kävin oikein rullamitan kanssa äsken ulkona mittaamassa neidon hiuspuun mitat ja korkeus oli 102cm ja leveys 70cm. Se kasvaa hyvin hitaasti ja istutustuksesta on korkeutta tullut ehkä 30-40cm lisää eli vajaa 10cm vuodessa. Puu on istutettu melko jyrkkään rinteeseen joten korkeintaan puolet on ollut normaalina talvena lumipeitteen alla olettaen että lumipeite on keskimäärin 50cm. Viime vuonnahan lumipeitettä ei ollut lahdessa oikeastaan ollenkaan ja silti puu selvisi ilman pienintäkään kärkien palelluttamista osittain hitaan vuosikasvun takia jolloin kasvu ehtii puutua hyvin.

Peitikkö tuon millään,,,,? Onko toikii ostettu Haarajoesta,,,?
Mä ostin sieltä viimevuonna keväällä 3x ja kaikki jätin maahan viimevuonna,,,, kuolkoon tai olkoon kuolematta, Kaikki on vielä elossa, viimetalvelta,,,tosin oli aika ihmetalvi..

Turvetta juuriston suojaksi keko niin kuin ruusuillekin ja heti elokuun alussa reilusti syyslannosta ja joskus olen antanut aremmille kokeiluillekin toisen erän syyslannosta lokakuussakin, tuskinpa siitä ainakaan mitään haittaa on. Tämän neidon hiuspuun ostin lahesta vihertalo varpulasta. Haarajoella on myös hyviä löytöjä erikoisuuksien harrastajille.

Vuosi sitten keräsin Berliinissä eräästä puistosta 15 neidonhiuspuun siementä. Kaikki itivät! Ne ovat tämän talven yli kylmiössä kevättä odottelemassa. Korkeutta niillä vasta jotain 10 - 15 cm. Ovat vielä samassa ruukussa.

Minulla on ruukuissa gingon taimia,jotka olen kasvattanut Italiasta keräämistäni siemenistä. Kaksi talvea ovat selvinneet. Minkä kokoisina ne uskaltaa istuttaa ulos ja minkälainen pohja olisi hyvä?

Mulla on ollut 3kpl Neidonhiuspuuta ulkona 2kpl 150cm ja 1kpl 70cm

Jos ne ovat selvinneet viimetalven elossa, niin ne kestävät mitä vain.

Viime Marras-Joulukuu oli pakkasta -24c maa paljaana… Aiemmat vuodet oli leutoja.

Tuntuu,etteivät kasva pituutta ruukuissa. Pitänee varmaan rohkaistua ja laittaa ne maahan. Tarvitsevatko syvän multamaan vai käykö metsäinen maa?