Neilikka: Harjaneilikka, Dianthus barbatus

Ja toisesta kuvakulmasta.

Vaikka jäniksiä pyörii tontilla vaikka kuinka, nämä eivät onneksi kelvanneet; harjaneilikka kukkii:

Ja sama lähikuvassa, ihmeellistä mutta luonnossa ne ovat paljon tummempia;

Kukka tertusta aukesi vasta ensimmäinen kukka

Hillitöntä väri-irrottelua. Aloin oikein tutkailla näitä, ei kyllä kahta samanlaista joukossa, kun läheltä katselee. Täähän ois mielenkiintoinen perinnöllisyystutkimuskohde!

Kannattaako tähän aikaan enää yrittää kylvää hrjaneilikkaa? Jos vaikka johonkin isoon ruukkuun laittais siemenet ja antaisi olla ulkona…liekö tuhoon tuomittu ajatus?

leija, kun katselen omia penkissä olevia harjaneilikoitani, niin osa on jo aikalailla kuihtuneita, osa vielä kukkii jonkin verran. Eli kohtapuoliin kai omineenkin tiputtelevat siemenensä. Tuota taustaa vasten ei kai ole mitään syytä mikset voisi tehdä samoin. Kannattaisiko kuitenkin vielä vähän aikaa odottaa, eli sitä aikaa kun ne siemenet ovat kukkapenkin harjanelikoissakin valmiita maahan karisemaan? Nuo omani kylvin silloin (muistaakseni tosi myöhään syksyllä) kylvöastiaan joka sitten talvehti ulkona. Keväällä pidin huolen kastelusta, ja kovasti sieltä nousi taimia koulittavaksi kesällä.

Kylläpä teillä onkin kukkinut hienosti neilikat… toisin meillä… neilikat on kyllä hyvin kasvaneet (kylvin viimekesänä), kasvuston määräkin on kohtalainen, mutta vain pari kukkaa on suostunut tekemään nuppuja ja vielä avaamaan ne… Missä lie vika? en tiedä…

Nabla,ensi keväänä kun maltat olla kitkemättä tämän vuoden kasvustoa(minkä virheen minä tein),saat komean kukkaloiston!

Täällä on sellainen kokemus harjaneilikoista, että jos saavat kuivahkon ja jopa paahteisen paikan, kukkivat hurjasti ja kasvusto tulvii jo toisena vuonna yli äyräiden… Kun taas hyvässä kukkamaassa lempeässä puolivarjossa tekivät lähinnä lehteä ja lopulta ei sitäkään; kukinta ja lisääntyminen oli olematonta.

Minulla harjaneilikat ovat jo siemenellä ja muutenkin luulisin, että on vaan parempi jos mahdollisimman nopeasti kylvät ne, niin ehtivät kasvaa vähän isommiksi ja talvehtivat paremmin. Viime vuonna kylvin nämä nyt siementävät harjaneilikat ostosiemenistä juhannuksen aikoihin ja talvehtivat hyvin ja kukkivat erittäin runsaasti tänä vuonna.

Eilen juuri katkoin harjaneilikoiden varret ja siemeniä lenteli penkkiin, niin että maa oli ihan mustanaan. Kivaa, ensivuosikin on varmasti turvattu :slight_smile: Tykkään harjaneilikoista kovasti. Minunkin mielestäni tykkäävät kovasti kovasta auringosta.

Minkäslainen se harjaneilikan siemenkota sitten on, että osaan vähän katsella sillä silmällä?

Siinä vaiheessa, kun siemen on ihan kypsää, ne ovat sellaisia vaaleita paperisen tuntuisia ylöspäin auki olevia suppiloita (muistaakseni :)), joita on siis vierivieressä niin kuin kukkiakin aiemmin. Siemenet tippuu, jos vartta taivuttaa.

Viime kesänä istutin muutaman harjaneilikan ns. varastopenkkiin kasvimaalle ja nyt on uusia taimia vieressä, n.10-senttisiä. Ne aion syksymmällä siirtää parempaan paikkaan ensi kesää varten. Lisääminen näin on vaivatonta. Ne näköjään itivät vasta tänä keväänä.

Löytyykö keneltäkään harjaneilikan siementaimi-kuvaa? Olen kylvänyt harjaneilikoita pihalle penkkiin, enkä tiedä millaisia ituja odottelen. Pitäisi varmaan hieman penkkiä kitkeäkin kuukauden kuluttua viimeistään.

Millä te saatte siemenistä noin komeita taimia ja upeasti kukkivia? Mulla on ollut siemenet itämässä kaksi kuukautta, itivät ja kasvoivat n. 5 cm:iin ja siihen jäivät. Edelleen säälittäviä rimpuloita. Osan iskin maahan viikko sitten, mutta eipä ne siitäkään mihinkään ole lähteneet kasvamaan, ainakaan vielä. Huoh…

Kukkivat vasta seuraavana kesänä.

Juu, enpä mä sitä kukintaa tälle kesälle vielä odotakaan, mutta kun ei noista tunnu tulevan edes kunnon versoja.

Ei ne ekana vuonna kummosia olekkaan:)

Ookei, eli kärsivällisyyttä. Ja paljon! :slight_smile: