Miltäs kuullostaisi harjaneilikoiden ja monen eri aikaan kukkivien unikoiden suloinen sekamelska? Jotenkin olen tosi viehättynyt itse siitä ajatuksesta…mitä lienee sitten todellisuus?
Harjaneilikat saattavat hävitä näkyvilläolon kisan, ovat sen verran matalampia.
Kivikko, älä säikähdä, harjaneilikka on todella ihana kasvi! Vihreä ympäri vuoden ja kukkiessaan todella valloittava. Mutta kaipaa penkin laitaan jotain muuta. Vähän niinkuin narsissit - ovat ihania mutta kukinnan jälkeen vähemmän kauniita.
Ai, nyt vasta tajusin, mihin kokonaisuuteen tuo harjaneilikka-unikko-seos oikein oli tarkoitettu. Kokeile Kivikko, koko tuon kivikon ympärystään niitä neilikoitasi. Niin tekisin ja jos on hurjan näköinen, ne saa siitä siiretyksi pois seur. kesänä ! ! !
Kiitos vastanneille!
Mua rupes toi unikkoajatus niin kiinnostamaan, että en meinannut saada illalla unta!
Nyt ruokin lapset ja sitten menen tutustumaan tarkemmin harjaneilikkaviljelmiini ja jos ei sada niin kaivan niille paikankin, meni syteen tai saveen. Eli todennäköisesti en kaiva, koska kuitenkin sataa…
Otin sitten itseäni niskasta kiinni ja istutin rohkeasti harjaneilikkani ensiksi ajateltuun paikkaan. Muutaman taimen laitoin perennapenkkiini varmuuden vuoksi. Yhden pienen palan kevätkaihonkukkaa laitoin sarviorvokin viereen kokeiluun. Tässä muutama kuva, jos jaksatte enää katsoa. Nyt lupaan olla hetken hiljaa tästä aiheesta.
Ja sama hieman kauempaa:
Älä hiljene, Kivikko! Puutarhakuvia jaksaa aina katsella!
Kivikko, vaikuttaa hyvältä - ensi kesähän sen sitten oikeesti näyttää Itse laitoin kanssa kahteen paikkaan niitä harjaneilikoita, ihan varmuudeksi jos jokin kämmi kävis... Ja toiseen niistä paikoista aion kylvää nyt syksyllä unikon siemeniä - paljon eri lajeja, eri värejä... Saavat siellä keskenään levitä ja tilaa vallata. Vesi kielellä odotan ensi kesää
Loistava juttu tekeillä - joskos kuitenkin vielä heittänet palasen katiskaverkkoa suojaamaan taajamarusakoilta. Harjaneilikat ovat rusakoiden herkkuuaaaa
Valtsu, kommentti Kivikolle vai mulle? No joka tapauksessa enpä tullut ajatelleeksi. Tää penkki on piha-aidan ulkosivulle tehty ja kyllähän siihen on rusakoilla aivan vapaa pääsy tahtoessaan. Asun kyllä maaseudulla jossa rusakoilla on muutakin sapuskaa mutta silti. Pitäisköhän tosiaan suojata ne jollain nyt kun niitä on vielä niin vähäinen määrä. Hmm…varmaan hallaharsokin kävisi siihen tarkoitukseen…
Ehkäpä teillä molemmilla harjaneikikoiden kasvattajilla on salainen TARKKAILIJA paikalla - kun selkänsä kääntäÄ'' '''' niin ristiturpa on väijyssä lähettyvillä-
ehkäpä... vaan nyt me osataan olla varuillamme...
Meillä piharusakko ei ole ollut ongelma, vaan kevätahava joka kuivatti suurimman osan harjaneilikoista toissakeväänä.
Meillä noita rusakoita riittää. Ovat niiiin hyvin syöneitä, että naapurini risti ne kenguruiksi. Olin kyllä itsekin pudota penkiltä, kun sellaisen ensimmäisen kerran näin.
Jos vetelevät harjaneilikkani, niin se on sitten sen tarinan loppu. Muutenhan joudun pitämään ne katiskassa aina? No, olishan se modernia taidetta pihaan. (Ja lupasinko olla hiljaa harjaneilikka-aiheesta? Minuun ei sitten voi yhtään luottaa…)
Tämän nupulla olevan harjaneilikan vänkkyrä varteen näyttäis kasvavan uusia "taimia"
Kukkiikohan uo näillä ensi vuonna, vai mitä ihmettä Pitäiskö tuo varsi peitellä multaan...
Eriväriset neilikat kukkivat
.
.
Kauniita Pirkkiksen neilikat, nam
Mun harjaneilikat kukkii ainakin seitsemässä eri värissä!