Harjaneilikoita on kyllä vaikka millä kuvioilla. Tänään löysin tällaisen:
Harjaneilikoita on kyllä vaikka millä kuvioilla. Tänään löysin tällaisen:
Kuin karamelli, söpö.
Ja tässä vasta söpöä hempeilyä
Harjaneilikka kukkii koreakärsämön ja sammalleimun kanssa.
Harjaneilikkaa on kylväytynut joka paikkaan. Tänä vuonna suurin osa on näköjään yksivärisiä.
Laitan sittenkin kuvat siitä paikasta, jonne ne ensin ajattelin. Useinhan sanotaan, että ensiksi tullut ajatus on se oikea.
Tässä ennenkuin ehdin tehdä mitään. Harjaneilikat ajattelin tuon oikeanpuoleisen pikkukuusen kohdalle.
Tässä tän hetken tilanne. Paikkaan on istutettu vasemmalle 2 sammalleimua ja sarviorvokki, oikealle kivikkkokurjenpolvea. Mitä sanotte, sopisko harjaneilikat sarviorvokin taakse? Kuvakulma on huono.
Onko se sarviorvokki tossa keskellä? Ja harjaneilikat tulisi siihen oikealle puolelle jossa se pikkukuusi oli aiemmin? Kyllä ne siinä näen nätisti kukkimassa, mutta kovin montaa taimea ei vissiin tuohon tilaan mahdu - tosin kuva on niin kaukaa otettu että en oikein mittasuhteita osaa hahmottaa
Jos et oo ihan varma onko niille siinä oikea paikka, laita siihen nyt alkuun joitakin, ja loput sitten johonkin muualle. Ehtivät juurtua ennen talven tuloa. Ensi kesänä sitten näet livenä miltä ne siinä (ja siellä jossain muualla myös) näyttää.
Niin tekisi maijameikäläinen joka aina sitten siirteleekin kasveja - joskus kyllä ekalla kerralla menee oikein Ja siihen ensimmäiseen ajatukseen kyllä kannattaa luottaa hyvin usein…
Taidanpa tehdä niin. Olen jo luopunut toivosta (tai harhaluulosta), että tarpeeksi miettimällä saisin kasvit kerralla oikeisiin kohtiin.
Nyt olen huomannut, että noiden kivien kanssa kukkien värit on aika vaativia. Tuotakaan sarviorvokkia (keskellä ylhäällä), joka on vaalea violetti ei meinaa kivitaustaa vasten erottaa. Harjaneilikat ehkä erottuisivatkin tuolta?
Uskoisin niin - sittenhän senkin näkee Mutta nehän on kirkkaan värisiä…mitä ne värit sitten sattuukin olemaan. Odottelen mielenkiinnolla ensi kesää harjaneilikka(kin) pohjalta - täälläkin ensimmäinen kukinta alkaa silloin Kiva kun on jotain mukavaa odotettavissa…Laitetaan sitten kuvia puolin ja toisin
Muista että harjaneilikka leviää todella paljon.
Just ton pointin takia en olekaan sijoituspaikasta satavarma.
Laitan tähän kuvan taimistani. Niitä taitaa olla aika monta, vaikka en edes puolta pussia kylvänyt.
No on taimia, on! Kunhan johonkin laitat että ehtivät juurtumaan - tota määrää et halua menettää Ja ei kai silläkään vielä kiire olis, mutta kun nää ilmat on olleet mitä on, niin pelaisin varman päälle… Aloin tässä itekin miettimään että miten käy harjaneilikka/iltahelokkipenkissäni - pysyykö tasapaino vai valtaako harjis. Mielipiteitä?
helokki valtaa…
Hmm…Kiitos kibu, tuli ajattelemisen aihetta
Harjaneilikka leviää ja kun se tekee sen siemenistä, sitä löytyy joka paikasta pitkin kukkapenkkiä - ja parin vuoden päästä sitä on kaikkialla muualla paitsi siellä mihin sen ensin laittoi Onneksi se o 2-vuotisena helppo kitkeä pois jos menee väärään paikkaan. En kyllä ole raaskinut kitkeä kun se on niin nätti.
Minä se en osaa päättää…
Jos kaivaisin harjaneilikoilleni ihan oman penkin, niin mitähän ehdottaisitte siihen kaveriksi? Jotain aiemmin kukkivaa. Pärjäiskö kevätkaihonkukka samassa vai tukahduttavatko toisensa? Jotenkin näen nyt sinistä sieluni silmillä. (Kun vielä ne sielun silmät näkisivät, mihin ne harjaneilikat kuuluvat )
Mulla on kevätkaihonkukka kitunut liian kuivassa/kuumassa paikassa. Rehevin on puolivarjossa, kosteutta pidättävässä maassa.
Heittona kaveriksi: vuorikaunokki tai mirrinminttu?
Ei kannata ehkä laittaa ainakaan yksikseen omaan penkkiin, sillä kun kukinta on ohi ne on tosi rumia rotiskoja. Omat harjaneilikkani ovat kukkapenkin keskellä - tosin ovat siementämällä levinneet sinne sun tänne - ja kavereina on mm. narsisseja + koreakärsämöä ja laidalla matalaa syysasteria.
Muos: tuo vuorikaunokki kuulostaa tosi hyvälle.
Musta alkaa tuntua, että oon ostanut sian säkissä, enkä tiedä yhtään mitä sillä tekisin! Ilmoitan kohta taimenvaihtotapahtumaan, että mulla on 200 harjaneilikan taimea!