Kasvikortistosta otin tähän alkuun tietoa tästä neilikasta:
Lehdistön korkeus on 10-15 cm, kukinnon korkeus 20-30 cm. Mätästävä kasvutapa. Lehdet ovat sirot ja siniharmaat. Kukkien terälehdet ovat hienoliuskaiset. Kukat ovat yksinkertaisia tai kerrottuja, punaisen eri sävyisiä tai valkoisia ja niitä on runsaasti. Ripsureunaiset kukat tuoksuvat. Kasvi kasvaa mätästäen. Kerrotut lajit kestävät yksinkertaisia lajeja huonommin talvea.
Kylvin sulkaneilikkaa 15.3, ne itivät vajaassa viikossa sisällä. Ne on nyt koulittu, ja ulkona päivisin minikasvarissa oleskelevat. En vain tiedä täytyisikö ne latvoa. Osaako kukaan tässä neuvoa?
nuu, en minä ainakaan ole latvonut sulkaneilikoitani ja hyvin ne ovat tuuhistuneet ja olen laittanut samaan kohtaan aina useamman taimen ja nätiltä näyttää.
Haa, tätä minulla on elleninneilikoiden joukossa pihallani. Olen saanut kaikki kolme jostain taimivaihdosta, mutta yksi olikin erilainen, näköjään siis sulkaneilikka. Kiitos, nanna, kuvasta!
Muoks: kuva jäi äsken lisäämättä.
Elleninneilikoiden (kuvassa vasemmalla) kukka on pienempi ja kokonaan valkoinen, lehtimätäs molemmissa varsin samankaltainen.
En muuten tiennyt näiden tuoksuvan. Ihmettelin vaan kukkapenkin kohdalla, että mistä ihmeestä tulee näin ihana tuoksu, mutta en keksinyt. Kunnes eräänä päivänä tajusiin nuuhkaista näitä. Ah!!
Olisiko kenelläkään kuvaa ‘Pispalanneito’-neilikasta? Ostin sellaisen viime vuonna, mutta netistä en ole löytänyt sen kuvaa. Sain sulkaneilikan vaihtarina Suviruusulta joskus, ja se näyttää mielestäni ihan samalta kuin palleroneilikkani. Ehkä Suviruusulla oli tietämättään sama jonka ostin ‘Pispalanneitona’. Tai sitten minulla on väärä kasvi.
Ei ole mitään tietoa sulkaneilikasta, siemenkirjeestä sain siemeniä ja hyvin itivät, mutta jatkosta en sitten tiedä mitään. Milloin taimet maahan ja milloin kukkii ja onko monivuotinen vai pitääkö kerätä siemenet?
Sulkaneilikat olivat helppoja siemenkasvatettavia. Mutta mun oloissani näyttivät olevan yhtä herkkä heittämään henkensä talvella kuin innokaita itämään. Paristakymmenestä isosta ja hyvin kukkineesta taimesta selvisi viime talven yli vain muutama. Mulla on hyvä, aurinkoinen ja kuiva rinne penkkinä, mutta pohja on siinäkin kuitenkin enimmäkseen savista - se uskoakseni ei heitä miellyttänyt. Hengissä säilyivät oikeastaan vain alareunan hiekkavammassa kohdassa kasvavat yksiöt.