Neilikka: Sulkaneilikka, Dianthus plumarius

Voi sentään…jännityksellä odotan miten eka sulkaneilikka selviää talvesta? Niitä haluan ehdottomasti lisää!

Sulkaneilikat on ihania, mullakin on ajatuksena niitä laittaa siemenistä lisää tänäkin vuonna. Tuollaisessa hiesumaassa mulla talvehti ihan hyvin viime talven.

Minusta tässä neilikassa on kerrassaanihana tuokso

Just miekin kävin tuota haistelemassa. Taitaa olla sulkaneilikka, mulla kurpan peruja.

Raili-45: onko sulla tuolle vaaleanpunaiselle kerrotulle sulkaneilikalle nimeä? Mulla on samanlaista penkissa nimettömänä ja haluaisin sitä lisää, eli pitäisi osata hankkia oikeanlaisia siemeniä…

minäkin nimeä kaipailen.jostain luin helluntai neilikka,mutta luulen että se ei ole virallinen nimi.

Tää on pelastettu kerrostalon alta pelkkinä lehtinä.On muutaman sentin multakerroksessa kiven päällä mihin laitoin sen "väliaikaisesti".Ihme kyllä kukkii ja viihtyy, joskus koitan muistaa kastella.

En tiedä tuleeko oikeaan osioon. Jokunen vuosi sitten ostettu, lapussa ainoastaan Dianthus ‘‘Immola’’. Kuinka näitä neilikkamättäitä voi oikein jakaa? 

Neilikat ovat yleensä aika pienessä juuressa eli vähän hankalia jaettavia. Lisää pistokkaista tai siemenistä.

Näin täytyy varmaan tehdä. Kiitos Kurppa =)

Taisi olla sulkaneilikkaa se kukkanen, jota juuri mökin reunustalta siirsin pois rakennustöiden alta. Ainakin tuo kasvikortiston 2. kuva näytti varsin samalta. Anopilta sain vain tiedon, että jotain neilikkaa se on, ei hän muista tarkemmin. Kymmeniä vuosia se on siellä itsekseen kasvanut täysin hoidotta, voiko se olla mitään muutakaan?! Kuvaa en kyllä tullut ottaneeksi, olivat jo aika rämettyneitä kukkaparat. Onko kenellekään hyviä vinkkejä näiden hoitoon? Lisääminen / lannoitus / talvehtiminen jne.?

Lisääminen onnistuu parhaiten siemenistä. Sulkaneilikka on erittäin helppo siemenkasvatettava. Talvetukseen ei tarvitse mitään ihmeellistä. Tykkää kuivahkosta ja aurinkoisesta paikasta, eli jos paikka on sopiva, kasvaa ja viihtyy kyllä erittäin hyvin.

Ja tervetuloa mukaan, rouvaKinnunen!

Mulla sulkaneilikka on kylvämällä levinnyt hyvin, ripottelin siemeniä syksyllä otolliseen paikkaan ja nousivat sieltä mukavasti. Jonain vuonna ,tyhmästi, leikkasin kukkineet varret pois kun olivat muka rumia ja kasvusto harveni huomattavasti.

Tämä on hurmaava!Kukka on aivan ihana, koko kasvi väreineen ja tuoksuineen on kyllä huippu! :smiley:

<br /Siis siemenkirjeen toissavuotisia talvi-istutuksia. Viime kesänä kasvatteli muhkeaa lehtipuskaa, nyt kukinnan aika! Tuhannet kiitokset sinulle joka siemenet laitoit jakoon, tästä tuli suosikki minulle! :smiley:

Mihinkähän teksti jäi ed kuvasta…? Siis siemenkirjeen toissavuotisia talvi-istutuksia on tämä kaunotar. Tuhannet kiitokset hälle joka laittoi siemenet kiertoon, tästä tuli niin mun lemppari!! :smiley:

On myös yksi mun lempikasveista, talvehti kyllä hyvin mutta lisää pitäis saada kun on vain yksi ainokainen. Saa nähdä valmistuuko omasta siemeniä tänä vuonna?

Jos vain osaan oikeaan aikaan kerätä siemeniä talteen täältä niitä kyllä saat jos onnistun keräilyssä. Onko tämä yleensä huono tekemään siemeniä, kylväytyykö itsekseen? Minä olen aivan alkutekijöissä yleensäkin neilikoiden kanssa, en ole aiemmin kasvatellut kun ketoneilikkaa joka on kyllä helppo kasvi!

Ihan pakko oli laittaa vielä tän aamun tunnelmakuvaa harjaneilikan elosta!

Siemenkasvatit