Yhdessä harjaneilikan taimessa on valkoisia raitoja lehdissä. Yksi on puoliksi vihreä, puoliksi valkoinen ja toisessa lehdessä on ihan ohut valkoinen viiru. Osaisikohan kukaan kertoa, että mistä on harjaneilikka semmoisia raitoja lehtiinsä saanut?
En tiedä minullakin ainakin oli yksi taimi ,jossa lehdet valko-kirjavat. Saa nähdä on hengissä...mutaatio?virus ? mikä lie..kuva taitaa olla vanhassa pentissä minun kasvistani.
mouku, juu, vähän samaa näköä on minunkun mutantissani. Keräsitkö siemeniä siitä? Saako harjaneilikasta siemeniä?
tässä on kuva tuosta minun mutanttineilikastani
Kylläpä siivosi uusi pentti hienosti kuvasta kaiken roskan pois. Noin puhdasta valkoista pöytää tuon purkin alla minulla ei olekaan ollut aikoihin! Eikä se nytkään luonnossa siltä näytä
Siirry sinäkin käyttämään Siivous-Penttiä... hanki vain valkoinen pöytäliinä!
Harjaneilikasta saa todella helposti siemeniä.Keräsin muistaakseni omastani, ja jollekin niitä lähetin täällä pentissä.
Niin kuivuneet kukka..hmm nehän kukat semmoisessa kimpussa , siellä kun alkaa olla avonaisia siemenkotioa nin eikun varovasti koko kimppu saksilla irti ja pussi päälle ja sitten kääntää , siemen ropisee pussiin. Varovasti kun puristelee niin lopukin irtoaa. Tämä siis yksi tapa.
Pitää kaivella se kuva tuolta vanhalta puolelta tänne....
Onko kukaan yrittänyt kasvattaa tarhaneilikoita siemenestä? Minä kylvin niitä maaliskuun alussa. Iti hienosti, mutta taimet oli ihan onnettomia, todella heikot varret, jotka menee maata pitkin. Ajattelin antaa tekohengitystä ja viedä ne vähän viileämpään autotalliin. No sinnehän ne käytännössä unohtui. Muutaman kerran olen muistanut käydä kastelemassa. Tänään mies tiuskas, että kasteles nuo kukkas tuolla autotallissakin. Rutikuivissa ruukuissa oli selvästi vankentuneet (vaikkakin yhä edelleen "lamoavat") varret ja jossain vaiheessa oli jo tullut oikeita lehtiäkin. Ja minä kun luulin, että mä saan heittää ne suoraan roskiin. No nyt ne on sitten koulittu kainaloita myöten. Saas nähdä, mitä ne siihen sanoo.
Minä kasvatin viime keväänä tarhaneilikoita ''Chaubaud Giant Mix''. Muistiinpanoihini olen kirjannut, että "....vaatii erittäin paljon valoa, venyivät ikkunalaudalla. Lisävalolla vankistuivat hetkessä. Muuten tosi helppo." Kukkivat ihanasti, pitkään ja kauniisti. Tuoksuivat voimakkaasti mausteneilikalle. En olekaan muistanut katsoa, mitä niille kuuluu talven jäljiltä.
Mouku, minulle ainakin lähetit niitä kirjavan harjaneilikan siemeniä. Jonnekin tänne uudelle puolelle jo kerroinkin, että yksi taimi oli ihan kokonaan valkoinen! Koulimisen jälkeen se kuitenkin kuoli Muut ovat vielä ainakin vihreitä, mutta niissä on vasta ensimmäinen lehtipari sirkkalehtien jälkeen. Eli vielä elättelen toivoa, että joku niistä päättäisi kirjavoitua matkan varrella.
Mitähän nämä kesäneilikat lienevät nimeltään ? Vaalean punainen kerrottu (meni yli talven) ja tummanpuna-valkea yksinkertainen.
Miten näistä kuvista nyt noin julmetun kokoisia tulee ? Tässä yksinkertainen versio.
Ei mitään käsitystä nimistä, mutta tuo vaaleanpunainen kerrottu on syötävän ihana. Tuota tummemmanpunaista minullakin on, pidän siitäkin, mutta tuota vaaleaa en ole koskaan nähnytkään. Sehän on ihan perinteisen tarhaneilikan näköinen.
Vain yksi ainut siemen iti viimevuotisesta neilikasta otettu ja nyt siinä on nuppuja.
Kesäneilikasta ei väriä puutu. Edellisvuonna kylvin penttiläiseltä saaduista siemenistä hyvin meni talven yli
Ketoneilikkamätäs, josta tykkään kovasti. Tuo väriyhdistelmä on nappiin. Multamantalta tämäkin saatu viime vuonna.
Meilläkin kukkii ketoneilikka.........
Vanhuus ei tule yksin, tuolla ylempänä kirjoitin kesäneilikka kun piti olla ketoneilikka
Mikä neilikka?
sulkaneilikka, arvelen. Itselläni kasvaa samanlainen ja sulkaneilikkana olen sen saanut.
Nauhuska,minä olen löytänyt jostain kirjasta nimen helluntaineilikka!
Mulla on tämmöinen neilikka kesäkukkana.