Neilikka / Yleistä, Dianthus

Oih mikä väri, tuosta tulee ihan eteläeurooppa mieleen.. ainakin minulle

Hieno on neilikkasi!

Merkurius, tuo neilikkasi menee kyllä talvenkin yli. Meni III-vyöhykkeellä sekä maassa kukkapenkissä että myös kesäisessä ruukussaan silloin tällöin hiukan kasteltuna kellarissani.

Ihanko totta? Sehän mukavaa! Tykkään kovasti näistä, mulla on parikin ruukkua tämmöisiä. Ovat tosiaan aika etelämaalaisen näköisiä.

Erilaisia neilikoita 1

2

3

4

5

6

Voi tavaton jutitan neilikoita sydän. Minulla F1 Macarena (varmaan muistivirhe kirjoitusasussa) ja , valkoinen odottavat kukintaa. Neilikat ovat jänisten herkkua tietämäni mukaan - ehkä olen ollut entisessä elämässäni jänis? Silmänruokaa!!!

HUPS. kesäkukka otsikon alle menin laittamaan neilikoitani - mutta silti jutitan neilikat on ihania.

Yksi neilikka jo avasi "katseensa", viime kesänä jo kukkivat, Sakralta nämäkin siis..

Vielä lisää neilikoita, tällaisia on nyt ilmaantunut edellisen lisäksi.

vielä lisää.. kokonainen ryhmä samassa kasassa..

Yhden kesän ilo on nämä neilikat,`dianthus musical`,en kuitenkaan mikään mustavalkoinen ihminen ole:)

Kuutamo, yhden kesän ilostasi voi tulla myös useamman kesän ilo, jollet revi heitä itse syksyllä pois. Mulla neilikat talvehtivat sekä penkissä että kellarissa. Tosin ihan niitä perusvärejä, punaisia, liekö tuo niin kovin hieno ja arkajalkainen !

Katsotaan sitten kuin käy,en revi niitä irti. Kiva olisi jos alkaisivat ensivuonnakin kukkia:)

Neilikkakohokki, pitäiskö esikasvattaa sisällä?

Entä ketoneilikka, kannattaako esikasvattaa. Käykö kivikkoihin?

Tellumille: Olen esikasvattanut siemeniä pussista, missä luki “kuin rantalaukkaneilikka - mutta valkoinen” Tuo kylvös - samoin kuin nurmikohokki - onnistuivat erittäin hyvin, joten uskallan suositella esikasvatusta - tai ainakin omiin ruukkuihinsa kylvöä aluksi. (Itse istutin vielä kasvit ruukuissa maahan upotettuina vahvistumaan)

Sulkaneilikka siemenkylvöstä onnistui sittenkin ansiomerkki Luulin jo, että peli oli pelattu... mutta odotus palkittiin. Kylvin siemenet syksyllä -06 muovisiin kukkaruukkuihin. Talvehtivat ruukuissaan kasvimaassa, ja olivat huonolla hoidolla viime kevään, kesän ja syksyn. Kylvöpurkit olivat menneet sekaisin, ja välillä pääsi jo unohtumaan mitä oikein tulinkaan kylväneeksi. Toisissa purkeissa oli koivun tai rikkakasvin taimi voimissaan ja kylvökasvista ei näkynyt elonmerkkejä. Muutama päivä sitten löysin pienelle lapulle merkkaamani tiedot ko syyskylvöstä: 9 isoa purkkia, 3 siementä per purkki. Neljässä purkissa kasvoi terhakat neilikantaimet, joista olen iloinen.

Hyvin ovat etelämaalaisen näköiset neilikkani talvehtineet. Ovat hyvässä kasvussa. Kiitos vinkistä, Kasuariina!

Hienoa Merkurius. Viime talven minulla olivat kaikki kukkapenkissä ja nyt vääntävät nuppuja, vaikka vähän resuisen oloisia lehdistöltään vielä ovatkin. Kaikki hengissä. Että sellaisia yksivuotisia :slight_smile: