Laittelin tuossa laakeaan astiaan kanariantraakkipuun, apinanleipäpuun ja muutaman palmun siemeniä itämään. Viilalla hieman rikoin siementen pintaa. Multana on kaktusmultaa johon on sekoitettu perliittiä suhteessa 1/5 suunnilleen. Sumutepullolla kastelin mullan läpimäräksi niin kuitenkin ettei se tiivisty liikaa.
Koska multa on tosi märkää, sipaisin astian patterin päälle riittävän lämmön varmistamiseksi. Haihtuu myös liika vesi pois niin etteivät siemenet homehdu. Tästä eteenpäin ajattelin päivittäin sumutepullolla multaa kastella. Ainut miinuspuoli tuossa installaatiossa on se ettei auringonvaloa juurikaan pääse astiaan. Onko tämä miten kriittinen tekijä itämisen alkuvaiheessa? Vai onko lämpö ja kosteus tärkeämpi? Vähän vetoinen kämppä, joten tossa patterin lähistöllä liki ainut mahdollisuus varmistaa riittävä lämpö.
Minkälaiseksi tulisi kasvuolosuhteet tästä eteenpäin järjestää?
Itse sain Washingtonia-palmun siemenet vihdoin itämään. Yritin samoilla siemenillä parisen vuotta sitten - eivät itäneet.
Keväällä luin, että palmunsiemeniä pitää liottaa pari vuorokautta. Kaivoin siemenet ylös (onneksi löytyivät vielä astiasta) ja laitoin ne veteen kahdeksi päiväksi. Sitten pistin takaisin multaan ja päälle muovikannen jossa on reikiä. Lopulta siis itivät.
Saman homman tein toiselle kahdelle palmunsiemenelle (eri lajia), mutta mitään ei vielä ole näkynyt. Voi tietysti olla hitaampikin laji. Tuo washintonia-astia oli hyllyssä ilman aluslämpöä. Kanariantraakkipuun tai apinanleipäpuun idättämisestä ei ole kokemusta. Pari taatelipalmun siementä olen myös saanut itämään - ne olen pistänyt vain johonkin kukkaruukkuun toisen kasvin seuraksi. Siemenet olen ottanut taatelipaketista (kivettömistä "prässätyistä" taateleista).
Tärkeintä kai on, ettei siemen pääse kuivumaan itämisen jälkeen ja toisaalta saa liikaa kosteutta ettei homehdu.
Mulla ei ole sinällään kokemusta noista lajeista, sulla on aika harvinainen kylvös, mutta itämisen kannalta ei tarvita valoa useimmilla lajeilla. Sitten on lajeja, jotka itääkseen vaatii pintakylvön eli valoa, kuten esikot, rodot ja niinpoispäin. Sitten kun itävät, ruukut pitää aina nostaa valoon. Exotic Gardenin sivuilla myydään ainakin apinanleipäpuuta ja sieltä saa varmaan kylvöohjeetkin. Patteria olen minäkin käyttänyt apuna.
Ei ole noi sinun laittamasi siemenet ihan niitä kaikkein yleisimpiä - uskonpa että valtaosa palstalaisista ei niitä kasvattele Ja viikonloppuna sekä tähän vuodenaikaan ei välttämättä juuri sitten niitä vastaavien asioiden kanssa painineita tavoita.
En noin kovasti sinuna pahoittaisi mieltäni jos yhteen vuorokauteen ei asiaan olla paneuduttu. Aina kannattaa nostaa kysymys esille uudelleen (niinkuin nyt teitkin kirjoittamalla uudelleen), ja toivoa että joku asiasta jotain tietävä sen huomaisi.
Tosiasia on että kaikkea ei voi huomata koskaan, aina jokin asia menee ohi silmien ellei nyt sitten asu täällä ruudun äärellä
Tämä ON mahtava palsta. Muistathan kuitenkin, että palstalaiset käyvät töissä, opiskelevat, hoitavat kotia ja lapsia ja lemmikkejä, ja puutarhuroivatkin, puutarhapalstalla kun ollaan. Vastausta voi joutua odottelemaan siksikin, että kukaan asiasta tietävä ei välttämättä ole sattunut koneelle ehtimään tai lukemaan viestiäsi. Kannattaa päivän parin päästä huudella uudestaan ja nostaa kysymystä ylöspäin, jos tuntuu, ettet itse ole muualta asiaa vielä saanut selville. Kärsivällisyyttä…
Heh. Näköjään se vähän provosointia vaatii. Vähän olen vaan ihmetellyt tätä meininkiä täällä. Neljä topiccia olen tainnut itse kirjoittaa. Tulos: Kahteen ei yhtään vastausta ja kahteen vastauksia kiukuttelun jälkeen. Mutta hyvä että viisi tietävää osui sattumalta 5min kiukuttelun jälkeen koneen ääreen
Antselmi, miksi kiukutella??? Mehän olemme kaikki täällä harrastelija-keskustelijoina matkassa mukana, ei pentissäkään ole mitään asiantuntija- tai vastauspäivystyspalvelua olemassakaan…:=)) Tuossa edellä jo kerrottiin, että meillä kaikilla on myöskin muuta elämää ihan jokaiselle päivälle. Jollei joku saa mieleistään vastausta tai joskus - niinkin todella sattuu - vastausta kysymykseensä ollenkaan, ei varmaan kukaan meistä katso tietävänsä juuri siitä asiasta niin paljoa, että voisi mitään varmaa tietoa sanoa. Ja epäilenpä ettei spekulointi sinua tyydyttäisi sekään…
Sellaista se täällä, ja muuallakin vaan on. Useimmiten vastataan, joskus ei. Ei kukaan ole kysynyt minunkaan rakkaan sessuni kuulumisia, vaikka (muistaakseni?) jossain vaiheessa kerroin sen sairastuneen. Voisinhan siitä loukkaantua, jos haluaisin. Mutten viitsi. Ja monen monta muutakin juttuani on vuosien varrella jäänyt kokonaan vaille vastausta tai kommenttia. Oma valintahan se on, miten siihen suhtautuu. Jos koen asian tärkeäksi kysyn uudelleen.
Olet kuitenkin lämpimästi tervetullut porukkaan mukaan. Vaikutat huumorintajuiselle tyypille, joka varmasti löytää oman paikkansa täältäkin. Vaikka sitten provosointijoukoissa
Varsinaiseen kysymykseesi en valitettavasti osaa sanoa yhtään mitään.
Hih Euffis, tuohan oli vain esimerkki! Kiitos kuitenkin, kun kysyit, mukavallehan se aina tuntuu. Sellaista se kuitenkin on, joskus joku juttu vain hautautuu muiden alle, turhaan sitä sen henkilökohtaisemmin ottaa. Vaikka ymmärrän toki, että ihan uudesta se tuntuu vielä vaikeammalle, jos ihan ensimmäisiin viesteihin ei tunnu tulevan vastakaikua.
Menen nyt sitten vielä koirapalstalle kertomaan Nanna-sessukan kuulumiset :))
Minuakin joskus on harmittanut, kun joihinkin kysymyksiin ei vastata ollenkaan. Etenkin toisella puutarhakeskustelupalstalla, johon kirjoitan, vastataan noin 40%:iin minun kirjoittamistani kysymyksistä tai kommenteista. Tietenkin se ottaa päähän, kun tiedonjano on kova, ja usein kesken kylvöhommien laittaa asiaan kuuluvan kysymyksen ja päivystää multaisina sormina koneen ääressä:)
Noihin kylvöasioihin. Uskon, että nuo vaativat lämpöä kun miettii kasvien luontaisia kasvupaikkoja ja -olosuhteita ja en usko että valo on pahitteeksi. Siitä vaan vaikkapa pöytälampun alle kylvökset. Kylvösyvyys määräytyy siemenen koon mukaan; pienet siemenet lähelle maan pintaa, noin 0,5-1cm ja isot siemenet syvempään; 2-5cm. Syvyyteen vaikuttaa myös maan kosteus ja maalaji. Useimmille lajeille optimi- itämislämpötila on 18-20C, usein jos lpt nousee yli 22-25C, itäminen voi estyä. Kirjoitanpa tähän koulukirjastani, Pankakosken Puutarhurin Kasviopista parisen juttua siemenen itämisestä: "Itämisessä alkio lähtee jatkamaan keskeytynyttä kasvuaan. Ensimmäisenä edellytyksenä on riittävä veden saanti. Soluliman, soluseinien ja varastoravinnon kuivuneet ja kutistuneet kolloidit imevät vettä ja turpoavat. -- kun siemenen elävät solukot ovat veden turvottamia, elintoiminnat pääsevät alkamaan. Entsyymien ja hormonien toiminta lähtee käyntiin, varastoravinto pilkkoutuu pienempimolekyylisiksi yhdisteiksi; tärkkelys sokeriksi, rasvat rasvahapoiksi ja glyseroliksi, valkuaisaineet aminohapoiksi ja nämä veteen liukenevat pilkkoutumistuotteet kulkeutuvat alkion kasvusolukkoon. Näin alkio alkaa kasvaa. -- Maanpinnan kuorettuminen ja märkyys voivat viivyttää itämistä. -- Itämisen kolmantena perusedellytyksenä on veden- ja hapensaannin ohella riittävä lämpötila. Itäminen riippuu kaikkien kasvutapahtumien tavoin suuresti lämpötilasta. Eri kasvialajien itämislämpötilat ovat hyvinkin erilaiset -- monet kasvit itävät nopeimmin, jos lämpötila ei ole tasainen, vaan yölämpötila on 10 - 15C päivälämpötilaa alempi. -- Useiden kasvien siemenet tarvitsevat yleisten itämisedellytysten lisäksi valoa, ennenkuin itäminen lähtee käyntiin. Siihen voi riittää hyvinkin lyhyt valotus tai niukka valaistus, tavallisesti sen jälkeen kun siemen on jo turvonnut. Käynnistäjänä on vastaavanlainen fytokromi- väriaineen muuttuminen kuin monissa muissakin kehistystapahtumissa. On myös kasveja, jotka itävät vain pimeässä."
Ihan aiheeseen kuulumattomasti haluan sanoa muutaman sanan tuosta kysymyksiin vastaamattomuudesta, joka muuten tietysti harmittaa itsekutakin, minuakin silloin kun vastausta odottamalla odotan, mutten koskaan kellekkään ole kiukutellut (muistaakseni). Itse olen jo vuosia ollut palstalla ja oppinut siihen että jotkut aiheet on käsitelty niin loppuun, ettei “vanha” porukka jaksa enää ottaa niihin kantaa. Saattaa jopa olla että asiasta on jonkun toisen tekstin alla juuri keskusteltu, muttei kukaan tule asiasta maininneeksi kysyjälle, joten se vaan jää pimentoon. Yksi syy on se ettei kukaan joka kysymyksen lukee, tiedä vastausta siihen, itse en useinkaan :), joten en viitsi alkaa epämääräistä vastausta antamaan (vaikka sorrun kyllä välillä siihenkin). Vaikka vuosia täällä olen roikkunut, niin edelleenkään en saa vastauksia kaikkiin kysymyksiini, ei vain ketään satu kiinnostamaan aihe sillä kertaa. Toisaalta, tiedän monia vanhoja nimimerkkejä, jotka AINA vastaavat edes jotain uusille nimimerkeille, ihan vain siitä syystä että uudet kokevat tulevansa huomioiduksi.
Kommentoin tuohon nyt ihan pikaisesti minäkin, vasta tammikuussa mukaan tullut. Onhan se totta, että tökkii jos ei saa vastausta, jos sitä idätyshurmiossa hinkuu, mutta ymmärrän toki, että täällä ei ole ympäri vuorokauden - päivystystä enkä ole ikinä vastaamattomuudesta loukkaantunut.
Saa nähdä, loinko nyt nuo otolliset olosuhteet siniunikolle: Kylvin soran sekaiseen taimimultaan, nyt pidän lisävalon ja hupun alla kosteassa viikon, sitten suunnittelin laittavani ulos peitteen alle kuukaudeksi, jonka jälkeen ajattelin siirtää viileähköön autotalliin lisävalon alle. Onko asiantuntijaharrastelijaa tästä aiheesta? Kuulostaako järkevältä?
Viherpeippo, huomasitko että tää on “Huonekasvit”-alla oleva ketju? Sillä vaan mainitsin että varmemmin aina asiantuntemusta löytyy oikeasta paikasta Ja sitäpaitsi enhän minä edes tiedä vaikka siniunikko olisikin huonekasvi…
juu, sen kyllä tiesinkin, olin vain laiska kirjoittamaan koko sanaa.......... muuten, nuo naamat ovat aika hyviä selventämään, millä äänensävyllä joku on tarkoitettu sanottavaksi. () no, nyt taas lipsun asiasta.