Nimilaput

Olisiko vinkkejä kestävien nimilappujen tekoon puutarhakasveille? Harmittaa, kun kasvien latinalaiset ja jopa välillä suomalaisetkin nimet tipahtavat aivoista ties minne. Pihallani on mm. dorianvillakko, jonka nimeä en koskaan silloin muista, kun sitä joku kysyy. Siis, en koskaan! Kyllä se sitten jälkeenpäin mieleen tulee. Lisäksi joskus aikoinani opettelemani latinalaiset nimet haihtuvat lahjakkaasti mielestä, ja olenkin ajatellut ehkäistä vaanivaa dementiaa ja opetella ne uusiksi. Siksi kaipaisin pihalleni ainakin pari vuotta kestäviä nimilappuja muistini tueksi. Ja tietysti mahdollisimman edullisia...

Täällä on aiemmin käytyä keskustelua.

Nämä nimilaput säilyvät äidiltä pojalle, ovat ruostumatonta terästä, tuohon vaan maali- tai pakastetussilla nimi ja eipä jaksa viedä linnutkaan, tiedä sitten harakoista, kun ovat kiiltävän perään no-jaaoho.

Mä olen leikellyt mäntysuopa- ja piilolinssinestepulloista suikaleita ja niihin kirjoitellut permanent-tussilla rehujen nimet. En tosin ole vielä testannut ulkokäytössä. Sisäkäytössä toimii.

Puutikkuihin lyijykynällä. Kestää sateet, paisteet, tuulet ja tuiskut. Puutikku tosin täyty aika ajoin vaihtaa.

Viimeinkin on mahdollisuus muistaa mitä pihalla on! Tässä ne nyt on eli ensimmäiset nimilaput minun pihalleni. Tuo rakettitikku on testinä, lopulliseen versioon ajattelin laittaa pajutikun (niitähän tällä tontilla riittää). Saapa sitten nähdä mitä kestävät.

Harakatkin nostelevat ylös nimilappuja puutarhassa naurua

Meillä ainakin harakat, naakat ja varikset nyppivät nimilappuja.

Ja fasaanit:(

Hoyabella, sinun esimerkistäsihän minä sitten lopullisesti päätin, että hankin tuon laminaattimasiinan, Kiitos siis siitä sinulle . Lappu on ylä- ja alareunasta ohuella rautalangalla kiinni tuossa kepissä. Isäntä lupasi vielä minulle "rosteri"-lankaa jatkoa varten. Rosterihan ei ruostu. Kohta saatte varautua kyselytulvaan, kun koetan kaikkia kuvista löytyviä kasveja nimetänaurua

Ostin eilen Biltemasta sellaisen pienen ja halvan laminointikoneen, jolla saa laminoitua korkeintaan A6-kokoisia lappusia, hinta 11,90 e ja laminointitaskuja siihen päälle 6,65 e/100 kpl. Ihan toimiva peli tähän nimilappujen tekemiseen, kunhan malttoi odottaa koneen lämpenemisen. Eka yritys ei onnistunut kun rupesin lykkimään lappuja sen kitaan heti kun olin pistänyt virran päälle.

.

Niin on, sillä on laminoitu vaikka mitä. Käyntikorteista bussin aikatauluihin.

Kade olen Paulastiinan koneesta....onnea....., sillä olisi kiva askarrella, olen vain katsellut ja ostanut ns. itselaminoivia taskuja, taidan edelleen käyttää kertakäyttölusikoita ja maitopurkin sisäosaa.

Ostin tRr:sta 75 muovikylttiä ja maksoivat jotakuinkin pari euroa. Niissä on myös reikä toisessa päässä ja ne pystyy näin sitomaan kasvaviin pensaisiin. Ei tarvitse enää pohtia mitä rakentaisi. :slight_smile:

Minäkin kaipailin nimilappuja kasveille. Löysin sitten jostakin vanhasta ketjusta vinkin kertakäyttöveitsistä. Olin ensin kokeillut jätskitikkua, mutta heti levisi teksti vaikka oli vedenkestävä merkkauskynä. Nyt sitten kirjoitin ekaan kertisveitseen kasvin nimen ja toivottavasti se pysyy siinä myös ulkona.

Kiitos vaan vinkistä -vaikka seuraavaan kerran grillatessa pitää vissiin vaan vihellellä kun veitsiä ei löydy mistään... ;-)

Niin ja nuo Paulastiinan ja muiden LAMINOIDUT nimilaput on hienoja. Ois mullakin laminaattori... Mites nuo ovat nyt kestäneet ulkona sadetta ja tuiskua?

Minä teen margariinirasian kannesta suikaleita,vedenpitävällä tussilla nimi, kestää hyvin ulkona.

Käyttökelpoisia on myös kylmälaminointitaskut. Tarvitsee vain tulostaa satsi, leikellä ja asettaa paikoilleen, suojapaperi pois ja sakset kehiin. Niitä on ainakin A4 ja A3 kokoisena. Vähän kuin piirtoheitinkalvon kaveriksi olisi laitettu suojapaperilla varustettu kontaktimuovi. Toimii myös :slight_smile:

Minun tekemät laminoidut nimilaput ovat kestäneet talven yli metrisen lumihangen alla täysin moitteettomana, taitavat olla varsinaista ympäristösaastetta kun eivät hajoa eivätkä maadu millään :slight_smile:

Minäkin tein kokeeksi pari laminoitua nimilappua, mutten ole vielä päättänyt “kiinnityssysteemiä”. Mites sinulla satuk-a, oletko liimannut niihin lappuihin jotkut tikut vai mites?

Tuota minäkin olen pohtinut, laminointi kone olisi…