Enhän minä tiedä mitä syreenejä he on, syreeni kuin syreeni, eikös ;D ?
Ne on olleet täällä kun muutimme, niinkuin suurin osa kaikesta kasvillisuudesta. Olen vähän siirrellyt ja muokannut, tosi vähän olen ostanut mitään tänne. Nimiä olen etsinyt kasveille täällä pentissä ja hakenut tietoa, jotta uskaltaisi jotain muuttaa pihassa.
Täytyypä muuten ottaa kuvia tuosta projekti 2 alueesta. Jouduin myrkyttämään osan alueesta, koska siinä kasvoi nokkosta, vuohenputkea, horsmaa ja tuoksuvattupuska ainakin. Olen maisemoinut aluetta saniaisilla ja sen sellaisella, siitä saattaa tulla vielä joku kesä ihan sievä.
Eli kompostialuetta, Diivan hauta siis heti vasemmassa reunassa.
Laitoin noita kiviä sellaiseksi poluksi keskelle aluetta.
Tämä on alueen toisesta päädystä.
Siellä kasvaa ainakin akileijaa, vuorenkilpeä, angervoa, saniaista, esikoita, tiarellaa, tulikellukoita, keltaisia päivänliljoja, vuohenjuuria, ukonhattua, palavaa rakkautta, sitä sinistä päivänkakkramaista mutta pikkuiset kukat, kellokukkia yms. yms... sinipallo-ohdaketta
Tämä alue näkyy siis keittiön ikkunasta. Istutin siihen kotkansiipisaniaisia, esikoita, sitä valkokukkaista tataria, valkolumimarjaa, pikkusydämiä...ööm, kaikkea sellaista ja jonkun angervonkin. Katsotaan mikä siinä viihtyy ja loput sitten pois.
Siellä takareunassa kuusiaidan katveessa kasvaa hirmupaljon tällaista pikkuista sinistä nokkosten ja muun seassa, onkohan se nurmitädyke tai joku hento minttu, kaunista kuitenkin.Olen siirrellyt sitä joka pensaan ja puun juureen.
Kasvimaata. Viinimarjoja, saniaisia, mansikkaa.
Polka, hän on ihanan ahkera ja reipas<3
Vähän liiankin suorastaan, täältä on puoli sukua, naapuri ja muutama ystäväkin saanut hakea mansikantaimensa, vieläkin niitä jäi yli, kiinnostaako ketään hakea pois??
Tällainen kesäkukkahörhelö piti saada kaivon päälle.
Ja tässä tyttären valitsema leikkimökin amppeli.
Tämä on niin ihana, joku kuusama
Syreeni
Jotain akileijoja.
Syksyyn ollaan menossa, päivänlilja
Näitä nuppuja odotan innolla aukeavaksi. Viime kesänä oli vain yksi kukkiva varjolilja, nyt niitä on jo kolme!
Laskinpa uudelleen, niitä onkin jo neljä! Näistä tykkään ihan kamalasti, kukkivat pitkään ja tuoksuvat. Molemmin puolin on puskat pionia, valtavat kermanvalkoiset hörhelöpallot antavat odottaa itseään… Heinäkuun 10 päivän tienoilla täällä aukeavat yleensä.
Pakko laittaa tällainen. Eli alkukesästä penkkini (ja sivupiha) näytti tältä hui kauhistus.
Tässä sama penkki kesäkuun lopussa
Laitan tänne aina aika-ajoin kuvan samasta paikkaa jatkossakin, koska itse unohdan aika pian mitä ja milloin missäkin tapahtuu.
Onpa huikea muutos !
Pikku-unikko
Hopeatäpläpeippi
jalotähkämö-pähkämö
Akileija
Pikkusydän
Kaunokaisia
lisää kaunokaisia
Lisää tuliunikkoja...
Väsäsin pionille tällaisen korsetin, kun se aina kaatuu, saas nähdä auttaako pitämään rouvan ryhdikkäänä
Siellä menee huoltopolkuni, joka meinaa kyllä hukkua viidakkoon.
Ja toinenkin, siellä minä aina kyykin ja kitken
Kirvojen kauhu
Takuuvarma kukkija eikä vaadi hoitoa. Helppo siirtää, mutta ei leviä itsekseen, erittäin harvinaista laatua
Muratti. Ei kylläkään samasta penkistä, mutta kuitenkin...
Ja tässä muita projekteja vähän väliin...
Tuo ulkovaraston ympäristö on kamala kaatopaikka... Uudet tikkaat on onneksi jo autotallissa odottamassa! Tuo nurmikon reuna rajattiin keväällä ja laitettiin soraa autopaikaksi. Tuo paikka missä on peräkärry pitäisi kaivaa ja kunnostaa myös ja rajata nurmikko.
Tähän ollaan suunniteltu terassia, mutta haaveeksi saattaa jäädä.
Parvekkeelta otettu ihme kuvakulma seinän vierestä... mitähän sillekin...
Parvekkeelta otettu. Mansikkamaa, viinimarjat, "tyhjä" pelto, syreeni... Tuossa oli iso kukkapenkki ennen mansikkamaata, sen me viimesyksynä tyhjensimme ja keväällä laitoimme nurmikoksi.
Lasten allas keskellä etupihaa tottakai! Piha kuusi, kasvihuoneressukka, sen takana ja sivulla myös kunnostettu alue, nurmikkoa ja rajalla ennen koivuja, joitain pensaan alkuja. Kaivon ympäristöön olen haalinut kiviä ja pikkuperennoja.
Iloiset nimpparionnittelut !