kiitos Kiitos!
Hänkin jaksoi avata kukkansa tänään, kun sai vähän aurinkoa. Tosi jännä kasvi tämä portulakka.
kiitos Kiitos!
Hänkin jaksoi avata kukkansa tänään, kun sai vähän aurinkoa. Tosi jännä kasvi tämä portulakka.
Tässä Nooranpäivän kukkijat meidän pihassa
Tätä ei ole ennen ollut! Oli niin räikeä, että en voinut olla näkemättä.
Päivänlilja
Kakkara
Ojan penkalla luonnon kaunottaria
Pionikin ihan pian...
Tomaattikin yrittää
Herne
Uusia hankintoja "fengshui"- penkissä
Karpaattienkello, kukkii ehkä ensikesänä?
Valkoinen sammalleimu, ehkä myöskin ensi vuonna...
Tätä en tunne, tuli komeamaksaruohon kanssa samassa.
Sininen pikkutalvio, myöskin ensikesän toivo
Se pikkuruinen punainen neilikka (?)
Kirjavalehtinen muratti, saa jäädä ulos talveksi ja pärjätä jos siltä tuntuu.
Ja pakkohan minun oli havujakin saada, eli pikkuruiset kuusentaimet kierrätysruukussa
Tulipas niitä taas, vaikka tuntuu ettei mulla ole juuri mitään kasveja...
Muratin kehottaisin nostamaan pirttin talveksi jos haluat ensikesänäkin nauttia hänestä. Epäilen talvehtimista, voin kyllä olla väärässäkin. Mikä oli tuo keltainen kaunotar hieman ylempänä ? Sullahan on vaikka mitä !
Mulla on ollut monia muratteja ja olen tappanut kaikki talviaikaan, olen yrittänyt vaikka mitä, sumuttelua, viileässä pitoa. Kerran yksi asusti vanhassa akvaariossa, jonka pohjalla oli vettä ja päällä uv-valo, siinä viihtyi pisimpään, mutta lopulta villakilpikirvat ovat aina saaneet yliotteen. Siksipä ajattelin antaa näille kahdelle "ulko"muratille edes pienen mahdollisuuden selvitä, luonto hoitaa ja silleen…
Suojaan ne kyllä paksulla kerroksella havuja ja ne on istutettu alustaan, joka on pitkän matkaa erittäin läpäisevää. Oksahaketta, soraa, multa/hiekka/sahanpurusekoitusta. Olen 100% varma että tapan ne sisällä, eipä niillä paljon taida olla mahdollisuuksia ulkonakaan, mutta kokeillaan!
Ihka oikea asenne ! Kokeilla kannattaa aina !
paitsi kansantanssia ja appiukkoa =) ( tämän perän sanonta)
Niin se keltainan on kuulemma vuorirevonpapu, olen yrittänyt harventaa sitä.
Olen kahtena vuonna yrittänyt talvettaa murattia plussan puolella pysyvässä varastossa, ikkunan äärellä. Kastellut olen senverran ettei multa kuivu ihan kokonaan.
Toissatalvena kuoli. Viime talvena onnistui.
Meillä selvisi kolme talvea, kaksi murattia ( eri paikoissa), mutta viime kevätahavat tms tappoi ne. Olivat alkukeväästä vielä vihreitä ja sitten kuolivat. Voipi olla, että unohdin kastellakin. Joka tapauksessa mahdollisuuksia selvitä talvesta on. Nämä on siis olleet ihan sisäkasveja alunalkaen.
Nyt mulla on kaksi kesäkuussa maahan istutettua "ulko"murattina myytyä kasvia eri paikoissa, toinen alppiruusun vieressä varjopenkissä ja toinen tuossa uudessa "fengshui"penkissä. Molemmissa on salaoja (40cm) vieressä. Luulen että varjopenkin vihreä muratti selviää, jos kumpikaan. Noh, eipä se menetys ole sen kummempi, kuin sisälläkään.
Meillä ei ole ennen mennyt talven yli jaloruusutkaan täällä pohjoisessa, mutta nykyään kun on kohopenkit ja leudommat talvet niin jo 4 vuotta ovat meillä menneet.
Läheiseni taitavat tuntea minut, synttärilahjani;
(tumppipurkki)
Kukan(vaal.pun.lumipallo) laitoin itse.
Valkoinen äitienpäivälahja ja tumma viininpunainen eilinen tulokas.
Olenko näin selvä tapaus?!
Ihanuuksien aika<3
Hieman kallellaan, mutta pystyssä! Tuki siis toimii!