Nukkumatti, Maranta

Nukkumatti saa tässä nyt uuden aloituspaikan

Tuolla vanhan pentin puolella oli juttua Nukkumatista, eli täällä voi käydä lukemassa

Nukkumatti (Maranta leuconeura) tarvitsee korkean ilmakosteuden viihtyäkseen hyvin. Valoisa/puolivaloisa kasvupaikka, mutta ei koskaan suorassa auringonpaisteessa. Kavualusta tulee olla hyvin vettäläpäisevää, joukkoon voit lisätä hieman kasvuturvetta, koska nukkumatti pitää hieman happamasta kasvualustasta. Tasaisen hikevä multa on paras mahdollinen. Talvella kasvin levätessä se pidetään kuivempana. Nukkumayyia lannoitetaan , mielellään happamanmaan kasvien lannoitteella n. 2 viikon välein koko kasvukauden… lepoaikana ei ollenkaan

Uudelleen ruukutus keväisin tarvittaessa! Samalla kasvi voidaan jakaa…

Nukkumatilla on myös mukulat, muistaakseni ihan syötäväksi kelpaavatkin vielä.

Minulla on ollut useita vuosia kaksi nukkumattia amppelissa ja tähän asti ei ole ollut ongelmia. Helmikuussa toinen nukkumatti alkoi näyttää nuupahtaneelta ja koska ruukku oli jo tosi täysi, niin vaihdoin sen uuteen multaan. Samalla lohkaisin poikasen ja istutin omaan ruukkuunsa. Multana käytin virallista kukkamultaa, mutta halpismerkkiä. Mullan vaihdon jälkeen alkuperäinen nukkumatti on ollut henkitoreissaan mutta poikanen on aloittanut reippaan kasvun. Samaa multaa saivat ja samaan tahtiin ovat saaneet vettä. Ovat samalla ikkunallakin eli kaikki olosuhteet ovat samat. Ilmeisesti se alkuperäinen kasvi on vaan päättänyt kuollavihainen Lehtien kärjet vetää ruskeaksi ja lisäksi ne ovat "kourumaisesti" kurtussa. Heitän kompostiin, onhan se reipas poikanen tulossa tilalle.

Tässä minun mattini. Olen ihan äimistynyt, miten se on muuttunut, kun reilu vuosi sitten muutin toiseen asuntoon. Entisessä asunnossa etenkin talvisin se oli aivan kuoleman kielissä useaan otteeseen. Siinä oli pari velttoa oksaa, joissa aina uudet lehdet menivät huonoksi ennenkuin kerkesivät kunnolla edes avautua. Taitaa tässä uudessa kodissa tosiaan viihtyä.

Kysymys noista juurimukuloista; voiko niillä tehdä mitään? (muuta kuin syödä.. :D) Saako niistä kasvateltua uusia matteja? Pahoittelen tietämättömyyttäni. :D

Ja mistähän mahtaa johtua se, että osa noista lehdistä ovat punavihreitä, toiset taas ilman sitä punaista...?

Voi ei, auttakaa! Onko tämä nyt tekemässä kuolemaa?

Mitähän mahdan tehdä väärin? Kun mielestäni en ole muuttanut millään tavalla hoitotapoja.. Näillä on menty tässä huushollissa kohta kaksi vuotta! Voiko asiaan vaikuttaa matin vieressä hengaileva flamingonkukka, jonka lehtiin tulee omituisia ruskeita länttejä ja jotka hieman myöhemmin käpristyvät kuoliaaksi?

Eikö kukaan osaa auttaa…? Kohta tää on kuollu kokonaan… :frowning:

Ota pistokkaita, mulla delas kans kokonaan tuollainen iso nukkumatti. Luulen että tuli vaan tiensä päähän, hoito ollut samanlaista silläkin, vuosi sitten oli todella tuuhea puska, mut alkoi sit vaan kuivumaan. Sain pari oksaa vielä napattua, jotka ovat juurtumassa lasissa, toivottavasti juurtuu että saan uudistettua tuon kasvin. On kaunis.

Voi hitsi sentään. On kai se sitten pistokkaan voimaan luotettava. Onneksi mulla on jo jokunen aika sitten otettu yksi nukkumatin pistokas vesilasissa, siinä ainakin on jo terhakat pikkujuuret. Yhden pistokkaan tuosta kuolevasta rehusta saisi vielä napattua, kaikki muut on jo kuivahtaneet. Ei tuo viimeinenkään oksa kovin hääppöiseltä näytä…

Kiitos kun kerroit kokemuksen. Ehkä en sitten tosiaan tee tuon kanssa mitään väärin, vaan sen aika vaan on jo koittanut…?

uusi tulokas, matti vai maija?

Minulla oli tuollainen samanlainen ((?)lehtien alapinnat punaiset, nostaa ne illalla pystyyn) ja se myytiin cittarissa ainakin nimellä nukkumatti. Aivan ihana kasvi kasvoi nopeasti mutta sitten joululomareissun aikana pääsi ensin hieman kuivahtamaan ja muutama päivä kotiintulon ja elvytysyritysten jälkeen kissat tiputti maahan (-> ruukku rikki + hyvin tongitut ja haisevat mullat pitkin keittiön lattiaa) ja siihenhän se sitten kuoli. Harmitti niin jumalattomasti mutta nyt on uusi yksilö hakusessa.

Nyt täytyy vetää kommentti takaisin koska eilen kävin planttagenissa ja siellä sitä myytin maijanaoho... Ehkä kuitnekin uskoisin mieluummin Plantagenia..

Joo Anu=) mäki sain selville et maija se taitaa olla.

muistuta mua Anu=) keväällä niin saat pistokkaan tästä jos et oo vielä sit löytäny.

Siellähän niitä Plantegenissa oli mutta en raaskinut ostaa kun se minun edelliseni maksoi cittarissa 12e (n. 80cm) ja P:ssä maksoi 9.90e (n. 30cm) niin ajattelin että en viitsi niin paljoa sellaisesta maksaa vaikka kyllähän ne nopeasti kasvaakin... Täytyy koittaa muistaa muistuttaa jos haluaisit vaikka sitten vaihdossa banaanin alun..

Hähää olipa hyvä etten ostanut silloin muutama viikko sitten niitä nukkumatteja plantagenista... Tekevät nyt tilaa joulukukkasille niin nyt ne maksoivat 50snt kappale!!! muutenkin paljon alennustuotteita..

epistä meillä kukkakaupoissa ei ole mitää alea viherkasveilla vaikka tilaa pitäisi tehdä joulukukille, pitäisiköhän käydä vihjaisemassa:) ai niin ja nätti on oli nyt kumpi lie ja minulla on samanlainen norsu kuin sinullla taustalla häämötti:)

Se minun etsimäni maija oli Calathea triostar.. Olisiko sille jollain tiedossa suomenkielistä nimeä kun en mistään ole vielä löytänyt..

Olisko Anun kasvi kuitenkin punanukkuleena, Stromanthe sanguinea ‘Tricolor’ ? Lajikkeita ja kauppanimiä riittää, joten on vaikea sanoa varmaksi onko maija, matti vai nukkuleena :smiley: