Tietääkö kukaan karstaohdakkeen latinalaisnimen viimeistä versiota? Kun kuukkelilla löytyi kolme nimeä: Dipsacus sylvestris, Dipsacus sativus, ja Dipsacus fullonum.
Nuo ovat kaikki karstaohdakkeita (Dipsacus sp.), se on suvun nimi.
Kyseiseen sukuun kuuluu mm. pikarikarstaohdake (D. fullonum, ent. D. sylvestris), pilarikarstaohdake (D. sativus) ja sukakarstaohdake (D. strigosus).
Noista keskimmäinen vaikuttaa latinalaisen nimen perusteella jalostetulta lajikkeelta, on varmaankin noista yleisin puutarhoissa…
Miten ihmeessä tämän kuva puuttui. Kaunis kasvi jos tilaa on.
Ensimmäisenä kesänä tekee ison lehtiruusukkeen joka aluksi näyttää esikon taimelta.
Onko tämä kaksvuotinen ? Vai nyt kuin tänä vuonna kasvoi ruusuke niin kukkii jokaisena vuonna? Kurppa osaatko sanoa mikä noista ohdakkeista sinulla on kuvassa ? Minun mielestäni tuo pikarikarsta-ohdake näyttäisi olevan pienin niistä kuin kuvia vertaa. Kokemusta kellään?
Kaksivuotinen on toisena vuonna kukkii ja sitten kuolee minulla ei ole koskaan vielä kukinan jälkeen enää kukkinut seuraavana vuonna eli jos sen haluaa säilyvän niin joka vuosi täytyy kasvattaa uudet ruusukkeet
Kaksivuotinen tuo kuvassa oleva karstaohdake. Vähän niin kun sormustinkukkakin, että ei kaikkia taimia kitketä. Paikasta riippuu minkäkokoinen kasvista tulee. Varjoisammassa paikassa jää paljon pienemmäksi kun auringossa.
Kiitoksia nopeista vastauksiasta pitääpi sitten kylvää tänäkin vuonna.
Seemensivuilta bongasin tuon pikarikarsta-ohdakeen näytti niin viehkeeltä kuvassa. Ja tilaa on…jopa auringon puolelta. Kuinkahan moni noista minun esikoista onkin sitten karsta-ohdake… no minun mielestä näiden lehdillä oli sellaiset piikkiset nystyrät mutta ehkäpä niitä on esikossakin…nyt äkkiä googlettamaan että pitäisiko esikon kukkia ekana vuonna.
D. strigosus huitelee yli kahdessa metrissä. Terveisiä Rosmariinille ja Timjamille joka pari vuotta sitten lähetti siemeniä. Toisessa kuvassa on kukkiva kukinto kimalaisineen ja kolmannessa nupulliset kukinnot.
Sain Hanian äiteeltä karstaohdakkeen siemeniä mutta en tiedä milloin kylvän näitä. Nyt purkkiin vai keväällä tai syksyllä kartanolle?
Mä laitoin kylmäkäsittelyn kautta. Hyvin iti
Olisiko karstaohdake pitänyt jo kylvää…? Löysin kaapista pussillisen siemeniä, joissa on vain maininta että “esikasvatetaan” mutta ei yhtään aikaa. Kyseessä Dipsacus fullonum. Ja siemenet tulisi siis kylmäkäsitellä…?
Kylvä pihalle suoraan niin ehtivät vielä saamaan kylmäkäsittelyn jos tarvivat.
Nyt tulee tyhmä kysymys ( ) : Jos aikoo ulos suoraan kylvää, niin koska se tulisi tehdä? On mulle tosiaan ihan uus tuttavuus tämäkin ja aikoinaan jostakin mulle ajautunut tämä pussillinen siemeniä
Nyt mahdollisimman pian, niinkuin Kurppakin sanoo, jotta ehtivät sen kylmäkäsittelyn nyt keväällä jo saada.Ehkä ei kannata kylvää ihan kaikkia siemeniä, vaan osa syksyllä, niin saatat saada kukkia ensivuoden- ja sitä seuraavana kesänä. Se kun on kaksivuotinen ja kasvattaa siis ensimmäisenä vuonna pelkän lehtiruusukkeen.Muokkasin ensivuoden kesänä, ei tänä kesänä.
Keräsin viime kesänä ystävän pihalta karstaohdakkeen kukkineita kukintoja pari. Laitoin hankikylvöön talveksi ja taimiahan tuli ihan halvatun paljon. Niitä oon jakanut nyt eteenpäin ystäville ja tutuille.
Tänään istutin taimia uuteen perennapenkkiin, karstaohdakkeilleni siinä oma “osasto”
Ihmisen tarina ja perintö jatkuu kasveissa
Karstaohdakkeen elämää seuraan ensimmäistä kertaa, ja mielenkiinnolla.
9.7. eli kolmisen viikkoa sitten
ja nyt se sitten kukkii. Sade piiskasi kukkia ennen kuvan ottoa
Olen niin ihastunut tähän kasviin