Ohdake: Sinipallo-ohdake, Echinops bannaticus

Tässä siis sinipallo-ohdakekasvustoa keväällä.

Ovatko sinipallo-ohdakkeen siemenet niitä pitkulaisia, jotka irtoavat ensimmäisiksi kasvin kukinnosta? Vai ovatko ne pitkulaiset jotain muuta ja siemenet kehittyvät jokaisen ''piikin'' sisällä?

Mie olen ainakin pitänyt siemeninä niitä pitkulaisia jotka ensin putoavat. Pitäisikin muistaa käydä katkomassa roskiin ennenkun ehtivät maahan asti.

Onko kellään kuvaa tai varmaa tietoa sinipallo-ohdakkeen siemenistä, miten minusta tuntuu että siemen kehittyy siihen vihreen piikin sisälle. Tutkinta jatkuu....

Täällä hyviä  Raakin laittamia kuvia siemenistä. 250 kohdalla löytyy sinipallo-ohdakkeen siemenet.

Hurjan hyvä linkki, paljon uutta tietoa siemenistä - kiitos Kurpista valaisusta.

Kurpitsa miksi pitää katkoa roskiin, leviääkö kuin rutto siemenistä?

Ainakin parisataa tainta olen yhdestä penkistä kerännyt taimia pois ja vielä niitä näyttää tulevan.

K  I I T O S !  ajatukseni osui oikeaan  siemenistä.

Ei mun mielestäni leviä kuin rutto. Tosin olen kerännyt syksyllä kypsät siemenpallukat talteen. Siemen on sen pitkän ''höytyvän'' alapäässä, se pitää kaivaa/puristaa sieltä ulos. Läheskään jokaisessa ''höytyvässä'' ei ole siementä. Sormin tunnustellen kyllä oppii löytämään siemenet.

Ei minullakaan silloin, kun keräsin pallukat kuiviksikukiksi

Kauanko sinipallo-ohdakkeelta menee siemenen itämiseen? Tää on nyt tähdellinen kysymys sen takia kun sen siemenen etsiminen siitä kukinnosta ei ollut ihan kaikkein selvin asia...no-jaa Kolme siemeneksi olettamaani (kävin tutkailemassa ja opiskelemassa niitä Raakin kuvia) kylvin 18.4. mutta mitään ei vielä potista nouse. Kannattaako vielä odottaa, vai olenko heittänyt siemenet roskina pois ja kylvänyt silkkaa kuorenpalasta?

Minä kylvin ostosiemenet 13.4. Eilen koulin puolet isompiin purkkeihin, lopuissa ei vielä näkynyt mitään ja ajattelin ainakin hetken vielä odotella josko poteista jotain nousis.

Tein uusintakylvön, nyt en purkanut sitä “siementöyhtöä” vaan tungin sellaisenaan multaan. Katsotaan mitä tällä systeemillä tapahtuu. Jännä kuinka jokainen siemen joka on multiin laitettu, vaikka kuinka kokeilumielellä “ei ota jos ei annakaan”, on sitten ruukkuun päästyään kerta kaikkiaan korvaamaton…en siis heittänyt menemään ensimmäisiäkään kylvöjäni…ainahan sieltä saattaa jotain noustakin vielä :slight_smile:

Että mie tykkään tästä kasvista. Jämäkkä ja näyttävä omalla tavallaan.

Otin viime syksynä siemeniä ukrainan palloohdakkeesta mutta yksikään ei itänyt, varmaan märkyys ja pakkanen vuorotellen tappoivat ja mädättivät ne, no ensi vuonna uudestaan, kokeilen kasvatusta keväällä sisällä.

Taimenvaihto tapahtumassa LukinLiljalta saatu alkaa kukkimaan.

Ja tämä toinen on sitten se jota jo viime vuonna kyselin. Pelakuun perennojen siemenkirjeestä otettuja siemeniä. Pussin päällä luki silloin Kimalaisen lempikukka. Nyt kukkii kauniin vaaleanpunaisella kukalla. Ei ihan vielä olekkaan kokonaan auki.

Ja palloissa asuu kaiken aikaa joku

Hianot pallot! Mikä tuo vaalea pieni “kellomainen” on tuossa etu-oikealla?

Sanna-Kaisa, se on monivuotista sormustinkukkaa kukintansa viimevaiheesta. Kibuvitsiltä saatu vuonna 2005. Sopii hyvin yhteen kaikkien perennojen kanssa.