Ohdake: Sinipallo-ohdake, Echinops bannaticus

Teidän sinipallo-ohdakkeenne ovat aivan erilaisia kuin minun. Minulla varretkin ovat siniset.

Annabella, mahtaako sinulla olla sinipiikkiputki eikä sinipallo-ohdake? Piikkiputkessani ainakin on siniset varret. Ja aurinkoisella säällä se haisee pahalle.

Tuo Pirkkiksen pallo taitaakin olla siperianpallo-ohdake. Se on vähän pienempi ja siinä on vähemmän noita pikkukukkiakin, kun sitä vertaa tuohon Sandin kukkaan.

No voi apua, leviääkös tämäkin siis hulluna siemenöistä? Uskoin puutarhakirjaa ja istutin semmoiseen kohtaan missä saisi pysytellä aloillaan:/

Saahan siemenet kerättyä pois ennen kypsymistä, mutta tuo leviää jonkin verran myös juurivesoilla!

Minulla ollut jo parikymmentä vuotta eikä ole sinä aikana saanut aikaiseksi kuin 4-5 erillistä juurakkoa. Joten ei ole kylväytynyt riesaksi asti ollenkaan. Enempikin saisi olla, että saisi oikein kunnon puskan, joskin yksittäisinäkin harottajina ihan hauskoja pallokaisia.

Olipa hyvä, että kasvini sai oikean nimen.

Mitenkäs teidän Sinipallo-ohdakkeen siemenkylvöt ovat onnistuneet? Tarviiko kylmäkäsittelyä?

Mulla on tuolla ulkovaraston takana projekti ruttojuuren ja tuoksuvatukan hävittämiseksi. Säästän sieltä jasmikkeen ja hansaruusun, lisäksi siellä asuu vanha tuomi jonka juurella jotain luonnon ruusua.

Kävisikö tuo sinipallo-ohdake sinne? Onko leviäminen hallittavissa? (Etelään päin olisi)

Ruttojuuresta saattaa tulla ikuisuusprojekti, eikä tuoksuvatukan hävityskään helppoa ole.

Juu, olen huomannut. Se pääty josta kaksi viikkoa sitten kaivuuhommat aloitin alkaa jo kasvaa uutta ruttojuurta… Tuoksuvattu ei taida olla niin nopea, mutta sen juuret ovat vaikeammat saada pois maasta. Pärjäisikö sinipallo-ohdake siellä?

Yhtä asiaa olen miettinyt tästä; tekeekö se “takiaisia” jotka tarttuilevat esim. koiran turkkiin?

Ei se mitään varsinaisia ''takiaisia'' tee, mutta kyllä irtoavat siemenet ovat sellaisia piikkisiä, että voivat kyllä tarttua pehmeäkarvaisen koiran turkkiin. Nuo eivät tartu vaatteisiinkaan, kuten joidenkin ohdakkeiden siemenet.

On sen verran korkeakin, etteivät kukinnot ole useimpien koirien korkeudella. Korkeuden vuoksi sijoitettaneen yleensä muutenkin penkin takaosaan.
Minulla jo kukkii.

Olen vältellyt kyseistä kasvia sen perustakiaisen takia, se on niin itkua ja tuskaa kiskoa koirasta irti… mutta jotenkin tämä nyt kuitenkin kiehtoo :slight_smile:

Äsken hoksasin pihalla sinipallo-ohdakkeen siementen alkavan itsekseen karista. Keräsin aina yhden pallon kerrallaan nyrkkiin ja kävin suoraan kylvämässä muutamaankin kohtaan. Aika paljon siementä meni aina kohtaansa, mutta After-Eight pakkaus tuli vielä puolilleen pusseihin lykättyä siementä. Palloja oli myös vielä tiukalla siemenellä, joten varastoa jäi pihallekin.

Ja Riikosen Perennakirjasta sitten olin katsovinani, että sen voi joko syys- tai kevätkylvää. Ja maan pitää kirjan mukaan ollakin hyvin kalkittua sekä ravinteikasta!

Minulla on nyt niin monta väljää istutusaluetta ja koska tuosta ohdakkeesta erityisesti pidän, kylvän sitä vähän kaikkialle.

Ole kuitenkin vähän varovainen. Se on paalujuurinen ja taimen siirtäminen toiseen paikkaan on hankalaa kun aina juuren pätkä tahtoo jäädä maahan. Joskus hölmöyksissäni laitoin siemenet kompostiin ja sitten sitä multaa levitin kukkapenkkeihin. Niitä taimia kitken vieläkin.

Tuleepahan tekemistä, mikäli edes itävät :]

Botacus, toisaalla esittämääsi kysymykseen vastaan täällä, sinipallo-ohdakkeen omassa ketjussa jossa jo voi olla valmiinakin kysymiäsi asioita. Alla olevan tiedon kasvupaikasta otin tuolta puutarha.netin omasta kasvikortistosta (löytyy tuosta sivun vasemmasta reunasta vihreällä pohjalla olevasta luettelosta):

Kasvualusta: kuiva, tuore, humuspitoinen, ei turvepitoinen, runsasravinteinen, emäksinen. Huom. Syvämultainen kivikko, kuivahko, kalkkipitonen, voimakas ja multava.

Soveltuvuus:
Sopii myös syvämultaiseen kivikkoon yksittäiskasviksi sekä leikkokukaksi ja kuivattavaksi ennen kuin kukat ovat täysin auenneet. Arka talvimärkyydelle.

Kysyit myös voiko siemenet kylvää jo nyt vai pitääkö odottaa kevättä. Koska se kylväytyy myös itse, voi siemenet kylvää jo nyt käsittääkseni. Eikös ne luonnossakin maahan tipu ennen kevättä

Öh, en tullut ketjun luettua hullua hurskaammaksi.

Oletteko esikasvattaneet sinipallo-ohdakkeen vai ette?

Minulla kun on samaa tavaraa kahdessa pussissa ja toisessa lukee että suorakylvö kasvupaikalle ja toisessa että kasvatetaan ensin ja siirretään sitten kasvupaikalleen.

En haluaisi esikasvattaa mitään mitä ei tarvitse.

Eli kumpi-kampi parempi?