Ohdake: Sinipallo-ohdake, Echinops bannaticus

Nyt täytyy taas kaivella oikein kunnolla harmaita aivosoluja (jotka nukkuvat vieläkin talviunta). Mielestäni “esikasvatin”, mutta kylmässä kasvihuoneessa, olisinkohan laittanut joskus toukokussa tyyliin pari siementä per purkki. Ja sit siirsin ne kukkapenkkiin kesäkuussa.

Ne eivät sit pidä yhtään siirtämisestä ja tekevät paksun alaspäin tunkeutuvan juuren, ohdake kun on. Kyllä laittaisin suorakylvönä, turhaa touhua taitaa esikasvattelu olla.

Katso vaan paikka sit kunnolla, kun alkaa viihtymään, sitä on jokapaikassa. On aika hyvä leviämään.

Kiitos, noin ajattelin. Juuri tuon paalumaisen juuren kanssa on aina riskaabelia säätää :wink: ja ois kiva että selviäisivät kun ihan ostin siemenet varta vasten.

Siis hiukan vähemmän esikasvatettavaa - ei haittaa yhtään!

Tässä  vähän esimakua, kun on joskus muutama siemen laitettu suoraan maahan. Sinipallo-ohdakkeet kasvavat hyvässä multamaassa ja mein äiti repii niitä apinanraivolla joka vuosi vähemmäksi…kukahan senkin siemenpussukan joskus hänelle oikein antoi

Hih, toivon että kukkia on niin paljon että raaskin kerätä niitä kimpuiksi.
Ihan olin vihreä kateudesta kun se tanskalainen puutarhuri tuosta vaan leikkeli syleittäin tulppaaneita,ruusuja, syysvuokkoja, pioneita ja mitä milloinkin "ihan pikku kimpuiksi" maljakkoon.
Huokailin vain kun niitä ohjelmia katselin
muistuta sitten kun ähisen täällä että mikä piru on riivannut kun on piikkipalloja ja putkia kaikki paikat täynnään!?

Mietin että ei mun sinipallo-ohdakkeet ole tehneet vauvoja :frowning:

Sitten tajusin että olen joka syksy leikannut ne pallukat kuivakukiksi eteisen ikkunalle. Ehkä pitäisi jättää jokunen pallero, että tulisi sitä jälkikasvuakin ;D

Baari avoinna!

Samoissa tunnelmissa täällä.
Echinops

Tämän taisin jossain toisessa ketjussa muuhun asiaan liittyen joskus mainitakin mutta sanon nyt ääneen tässä että muut ottaa opiksi eikä kokeile kantapään kautta :smiley:

Kylvin hyvien vinkkien mukaan sinipallo-ohdakkeet suoraan perennamaahan.

Unohdin autuaasti koko jutun.

Loppukesällä mietin että no jo on kummallisen näköistä hevonhierakkaa minun kukkamaassa :open_mouth:

Oikein otin käteeni ne hierakat jotka just olin nyhtänyt toisaalta ja miehellekin ääneen puhuin että kato nyt eihän nää ole samanlaisia, eihän? Miten ihmeessä nuo voi noin komeina tuossa kasvaa? Että kyllä mä nyt hierakan tunnen. Mikä pirulainen rehottaa tuolleen,Ei se ole tuo alppipiikkiputki, eikä sinipiikkiputkikaan, no otan ne pois nyt ettei käy hassusti.

Syksymmällä muistui mieleen ettei ole sinipallo-ohdakkeitani missään näkynyt :frowning:

Hohhoijaa -selitän tätä kuluneen kesän hurjilla helteillä, ne pehmittävät pään tyystin.

Nyt juuri tässä kirjaan siemeniä ylös ensi kesää varten.

Kyllä sieltä keväällä vielä joku nousee, usko pois.

Toivossa on hyvä elää :wink: on kyllä hommattuna uusiakin siemeniä ihan kaiken varalta. Helposti se ainakin aksvoi, komeita olivat ne taimet…

Mä ostin -09 kesällä sinipallo-ohdakkeen ison taimen. Se kukki kahdella pallukalla ja sitten viime kesänä 2010 odottelin innokkaana kuinka vahvaksi kasvi kasvaisi sinä kesänä. Ainakin kuvissa, joita otin alkukesästä ko. penkistä näkyy tuon ohdakkeen alkanut kasvu, mutta sitten heinäkuussa aloin ihmetellä, että hmm…mikäs tästä oikein puuttuu, ja hoksasin, että se sinipallo-ohdake on kadonnut! Siis niin iso taimi!. Epäilen suuresti, että “joku ystävällinen” on sen siitä rikkaruohona perannut tms. Vai onko sillä joku tuholainen, joka voisi kasvin hävittää aivan kuin tuhka tuuleen, ihan niinkuin sitä ei olisi siinä koskaan ollutkaan?

Siinä on paalujuuri ja sitä ei ihan hevin kitketä, en mie ainakaan.

Meitin isipappa kyllä jaksaa kitkeä hampaat irvessä. Se on mun pääepäilty tutkimusten tässä vaiheessa :slight_smile: Sanoi kyllä, ettei ole nyppinyt penkistä mitään. En vaan keksi, mikä ötökkä esimerkiksi vois syödä ohdakkeen…ja vielä juurineen päivineen jättämättä muruakaan.

Joku täällä kyseli, että miltä sinipallo-ohdakkeen siementaimi näyttää.
Joku huolimaton on huonosti kerännyt pois siemenpallukat syksyllä ja nyt niitä taas on. Täytyy huomenna yrittää kitkeä pois.

Tässä vanha kasvi aloittelee kevättä.

Minkälaisessa paikassa Sinipallo-ohdake mielellään viihtyisi? Minulla olisi nyt muutama taimi istutusta odottamassa, mutta en oikein keksi minne laittaisin… Vaihtoehtoina olisi kuiva nurkka koivujen alla, pärjäisiköhän? Tai sitten varjoinen kostea paikka, viihtyisikö siellä? Aurinkoisimpiin penkkeihin en tahtoisi laittaa, liian suuri liian täysiin penkkeihin…

Kyllä se minusta kasvaa melkein missä vaan. Auringossa tulee komein. Yritä keksiä kerralla lopullinen paikka, vaikea siirrettävä.

Voisiko valoisuus tai jokin muu ominaisuus vaikuttaa sinipallo-ohdakkeen värin voimakkuuteen? Valkopallo-ohdakkeitakin on ilmeisesti olemassa?

on valkopallo-ohdakkeita olemassa, ennen nettiaikaa luulin omiani hailuiksi sinipalloiksi, kun en ollut muista kuullutkaan.ovat vähän harmahtavia eivät kirkkaan valkoisia.

Kylvin kokeeksi Sinipallo-ohdaketta "Echinops bannaticus", mielestäni pussissa lukee perennial eli oletan monivuotiseksi vai onko jollakin parempaa tietoa?
Mielenkiinnolla odottelen kasvua ja kukkia