Ohdake: Sinipallo-ohdake, Echinops bannaticus

Kuvassa siemenpussi ylärivissä keskellä.

Ihan varmasti on monivuotinen, ja jatkossa saat paaljon pieniä taimia, jos päästät siementämään.

Se on hauska kasvi .Kun kukka avaa baarinsa niin kimalaisia on jonoksi asti silloin käy tosi vilske

Mulla on pallo-ohdakkeiden siemeniä piikkeineen. Mitäs sanotte, voiko sen kylvää "kuorineen"? Niitä ei kovin montaa ole, niin en tiijä uskaltaako alkaa kuorimaan… Pian murenee kaikki siemenet. Muutenkin itämisestä, itääkö pimeessä mullan alla? Ja vielä itämislämpötilakin ois kiva saaha selville. 

Clothierin kylvöopas meinaa että itää alle kahdessa viikossa 20 asteessa. Plant world seeds puolestaan ohjeistaa peittämään ohuelti, ja kylvön voi tehdä myös jo syksyllä. Eiköhän siemen idä kuorineen, kukapa niitä luonnossakaan kuorisi?

Muutaman siemenen idätin syyskylvönä piikkeineen kaikkineen mutta sitten kastelu unohtui…

Kiitos :slight_smile:

Näköjään oon viime vuonna esikasvattanut sinipallo-ohdaketta. Ne on olleet valeistutuksessa talven. Oli muistaakseni niin ruippanoita, etten viitsinyt penkkiin laittaa. Nyt on kunnon juuret. Näitä ei varmaan montaa kannata laittaa tollaseen kaposeen kivenvieruspenkkiin? Täytyy hukata jonnekin muutama ylimääräinen

Mulla on (valkopallo-ohdake) selvinnyt kuivahkolla paikalla hyvin varmaan nelisen vuotta. Tyveltä kasvi vaatii 10x10 cm:n alan, mutta 1,5 metrin korkeudessa lehdet ja kukinnot vievät neliömetrin alan.

Pallo-ohdake on sitkeä kasvi ja selviää vähällä hoidolla, kunhan on päässyt kunnolla juurtumaan. Tällä on muistaakseni pitkä paalujuuri, jonka vuoksi emokasvin siirto on hankalaa. Keruusiemen onneksi itää hyvin.

Sinipallo-ohdake aloittelemassa kukintaa, pörriäiset tykkää:

Mulla tuo valkoinen on nyt levinnyt liikaa. Täytyy syksyllä pienetää, vie liikaa tilaa. Jos mahdollista siirrän kokonaan parempaan paikkaan.

Mä en tajua, kun mulla ei ole kuin yksi elävä pallo-ohdake, vaikka niitä ainakin 5 tainta olen eripuolille istuttanut.
Siitä yhdestä taimesta viime syksynä nakkasin vielä siemenet ympärille, mutta ei ainuttakaan tainta!
Siellä se yksi nakottaa kukkapenkissä, ja näyttää aika säälittävältä  :laugh:

Olen aina polttanut nämä kukinnan jälkeen, ettei pääse siementämään. Tämä on karannut grillistä ja on isohko.

Onkin iso, mikä ohdake lienee… ei näytä mielestäni sinipallolta…

On se valkea sinipallo-ohdake. Hieman jo yli kukkinut.

Ok, luulin että ovat kaikki sinisiä…

Sain töistä viime kesän lopulla ruukun, johon toinen työntekijä oli koulinut muistaakseni neljä tainta samaan syssyyn. Syksyn saapuminen yllätti minut (jälleen… tämä toistuu vuosittain), joten junttasin koko purkillisen samaan kohtaan. Keväällä alkoi lehtiä nousta ja mietin kuumeisesti, että mitähän sitä on taas tullut istutettua :smiley: . Mutta kyllä asia sitten aika nopeasti alkoi selvitä. Kukintaa ei vielä tälle vuodelle taida olla tulossa. Mutta on kuitenkin komea lehdistö katseltavana.