Hei. Olen kasvattanut red cherry tomaattini siemenestä kekkilän taimimullassa maitopurkin puolikkaissa. Nyt ne ovat jo kasvatelleet oikeita lehtiä. Lisäsin jokin aika sitten multaa purkkeihin, että vartta peittyi enemmän. Olisin nyt laittamassa ne omiin ruukkuihinsa, mutta olen täysin hukassa oikean mullan kanssa. Jostain luen, että Mustamulta on liian väkevää, jonkun mielestä se on hyvää. Sitten on erikseen Mustamulta ja Puutarhan Mustamulta, mitkä biolanin tuoteselosteiden mukaan on täysin eri tavaraa. Ilmeisesti kaliumia pitäisi olla reilusti enemmän kuin typpeä? Ja koska laitan ruukkuihin nämä muutamat tomaattini, en halua ostaa mitään 70 l säkkiä. Voisitteko antaa oman mielipiteenne, minkä säkin ostaisin. Laitetaanko kanankakka samalla kertaa ruukkuihin istuttaessa?
Mustaan multaan voi tomaatin taimet mielestäni oikein hyvin istuttaa. Kanankakka ei tarvi pohjalle sitten niin paljoa lisätä. Katso kuitenkin, ettei juuret suoraan ole kanankakassa kiinni. Taimet voi samalla istuttaa vielä syvempään jos on tarvis.
Useamman vuoden kasvattelin tomaatteja ruukuissa saunan seinustalla ja ruukuissa oli kanankakkarakeita ja Kekkilän Puutarhamultaa. Kanankakka pohjalle ja sen päälle kerros multaa etteivät juuret joudu heti kakan kanssa tekemisiin. Kaikki muutkin istutukset teen tuohon samaan multaan, kesäkukat, yrtit jne. Biolanin mullat olen hylännyt kokonaan koska ne muodostavat kuivuessaan tosi kovan pinnan, ikävää kastella sellaista korppua joka ei ime vettä. Kekkilän puutarhamulta on noin 50 litran säkeissä.
Täysin samaa mieltä Fellow`n kanssa mullasta.
Minäkin vähän sisällä annoin niille tomaateille koulimisen yhteydessä sitä kanankakkaaaa…arvatkaa vaan oliko mies iloisen onnellinen siitä hajusta, siinä menee kuulemma taimihommien raja meillä j y r k ä s t i …no uskoin kun muuten saan kasvattaa ja levitellä taimia aika vapaasti ilman nootteja :))
Kiitoksia multa-avusta! Täytyykö tällaisista kirsikkatomaateista muuten poistaa varkaat? Missä vaiheessa alkaa erottamaan tavalliset lehdet/oksat varkaista? Nyt suurimmat lehdet sentin pari pitkiä, ja pienet millimetrin… Taimet mullasta noin viiden sentin korkuisia.
Matti, tomaatilla on ihan omat keskusteluketjut : Tomaatti, osa 2, Tomaatti / Avomaa: Lajit, Ominaisuudet ja Tomaatti / Kasvihuone: Lajit, Ominaisuudet. Siellä on hyvä siitä kasvista jatkaa juttua, ja siellä varmasti on luettavanakin valmiina paljon asiaa joka sinua kiinnostaa .
Miten hyvin vihannesten ym. siemenet mahtavat itää turpeessa? Siis semmoisessa mikä on tarkoitettu juuri kasvihuone- ja kasvimaakasvatukseen.
Kertoisiko joku? Niin uskaltaustuisin jo kippaamaan tarvittavan maa-aineksen kasvimaahan ja ryhtymään istutuspuuhiin
Itse kaihdan nykyään kovin turvepitoista istutusalustaa koska se myös kuivuu niin kovin helposti. Jos kasvimaa on aurinkoisella paikalla, ja kylvöt tehdään helposti kuivuvaan matskuun, ja siemen tarvitsee kosteutta itääkseen... Voi olla aikamoinen stressi sen kastelun suhteen?
Muoks: niin nuo yllä on vain omia mietteitäni, omiin pieniin kokemuksiini perustuvia ajatuksia. Ei siis ohjeita
Olen Nuun kanssa samaa mieltä, turvepitoinen kuivuu helposti. Sinällään itämisessä ei varmaankaan ole eroa. Siemenkasvatukseenhan se on tarkoitettukin.
Itse sekoittaisin turvemullan kasvimaan pintamultaan. Muutenkin taimimullassa on pitemmän päälle turhan vähän ravinteita jatkokasvua ajatellen.
Itse kun on tottunut savimaahan, kaupan kevyen ostomullan kanssa on ihan avuton, se on niin kuivaa kevyttä höttöä
hei,
voikohan kesäkukkamultaa käyttää kasvimaalla? Olen googlettanut villinä enkä löydä mistään tietoa!
Minulla jäi ruukutuksesta yli pari säkkiä, ja mielellään hyödyntäisin ao. mullan porkkanoilla ja salaateilla.
Ovatkohan ne kastelukiteet siis myrkyllisiä vai ei...
Voi hyvin käyttää jos raaskii.
Tuumari, löydät viestisi nyt täältä. Laitoin sinulle tulemaan myös hölön, vilkaisepa postiasi
Minua kiinnostaa siis juuri mullat.
Kaikki minun taimet ovat nyt taimi mullassa mutta varmaan kuukauden sisällä ne pitäisi koulia uudestaan. Vaikka teen myös yhden uudelleen koulimisen tuossa välissä muutamille taimille.
Minulla menee asia hieman näin. Kylvö taimi tai kylvö mullassa -> itäminen -> koulinta taimimultaan 0,3-1L purkkiin riippuen kasvista -> koulinta varsinaiseen multaan 7-30L laatikoihin.
Nyt kysymys, mitä on tuo varsinainen multa?
Ilmeisesti täällä on käytössä ainakin kahta tapaa.
1. Kanankakkaa pohjalle ja puutarhamultaa päälle.
2. Turpeen ja mustan mullan sekoitusta
Miten olisi noiden asioiden sekoitus. Laittaa puutarhaturvetta sekoittaen mustaan multaan laatikon pohjalle. Sen päälle sitten puutarhamultaa estämään haihtumista. Turve imisi hyvin vettä alta kastelussa ja se kosteus ei pääsisi haihtumana koska sen päällä on puutarhamultaa.
Voiko kanankakan tilalla käyttää vaikka ihan lannoitetta?
Kuinka paljon laitetaan kanankakkaa sinne pohjalle?
Mikä on mustan mullan ja turpeen sekoitussuhde?
Onko turve kevyempää kuin multa?
Mitä ehdotuksia tai kokemusta teillä on eri mullista?
Olen käyttänyt Kekkilän ruukutusseosta jo vuosia 50 l säkki maksaa 5-7 e kieppeillä. Puutarhat käyttää sitä ja sieltä sitä voi myös ostaa. Kanankakkaa en ole uskaltanut sisätiloissa käyttää haise vielä koko huusholli kun ilmastointi sitä hajua siirtelee. Se vaaleanpunainen kastelulannoite toimii ihan hyvin ja onhan noita nestemäisiä mm. Neko kasviravinne .Kanankakkaa laitan vasta kun siirrän taimet kasvihuoneeseen.
Näyttäisi että turve on paljon kevyempää kuin multa. Mahtaisiko puutarhaturpeessa kasvaa jotkin kasvit?
1000L kosteaa turvetta painaa 640 kg
1000L kosteaa multaa painaa 2 000 kg
Vaikka en usko että multa oikeasti painaa noin paljon. Sehän painaisi yhtä paljon kuin santa. Eikö niissä ole aika paljon sitä turvemaista ainetta joukossa näissä puutarha mullissa.
Pitää mietti että käyttäisikö turvetta silpoydinherne viljelmille. Myös tuolla Chili foorumilla oli jotain viitteitä turpeen käytöstä.
Puhun painosta sen takia että parvekkeella kun on 30L astioita 15-20 kpl, niin se multaa alkaa painaa. Mutta yhtä tärkeää on se minkälaista multaa kasvi tarvitsee ja kuinka paljon.
Punnitsin tuollaisen 10L taimimulta vai oliko se kestomulta säkin ja se painoin noin 5,5Kg. Josta saa 550g/L painoksi. Aika kaukaa tuosta 2Kg/L painosta. Ehkä se kostea tarkoittaa todella märkää.
No joka tapauksessa olen ajatellut että tekisin sellaisen seoksen kuin 2/3 puutarhaturvetta ja 1/3 puutarhamultaa. Varsinaista puutarhaturvetta tai puutarhamultaa en oikein saa kun multasäkit ovat vielä ihan jäässä noissa puutarhaliikkeissä.
Edelleen multaa/turvetta etsimässä. Olen koittanut löytää perustietoa noista mutta ei kaikkea tahdo löytää kun ei pääse niitä säkkejäkään katsomaan kun ovat jäätyneet kiinni.
Johtokykyä en edes ymmärrä mitä merkitystä sillä on.
Biolan Puutarhan Mustamulta PH =6,5 N=120mg/l P=90mg/l K=600mg/l Paino 400g/l
Biolan Vihreämulta PH 6,7 N=10mg/l P=17mg/l K=160mg/l Paino=425g/l
Biolan Puutarhan Turvemulta PH 6.0 N=150mg/l P=100mg/l K=500mg/l Paino=300g/l
Biolan Kasvuturve PH 6,5 N=100mg/l P=60mg/l K=300mg/l Paino 270g/l
Kekkilän Kasvimaamulta PH 6.0 N=50mg/l P=10mg/l 100mg/l Paino=850g/l
Kekkilän Puutarhamulta PH 6,5 N=80mg/l P=21mg/l 300mg/l Paino=850g/l
Kekkilän Puutarhaturve PH ???
Tietääkö kukaan tuon Puutarha turpeen tietoja?
Saako tuota ph:ta nostettua kalkilla ja jos sen tekee niin kuinka paljon aikaisemmin eli ennen varsinaista kylvöä?
Mitä muuta pitäisi tietää mullista ja turpeista?
Tarkoituksena siis mullat tomaateille, herneille, mansikoille ja chilille parvekkeella astioissa.
Mitä materiaalia ne sun ruukut on? Kalkitseminen olisi pitänyt tehdä syksyllä. Siksi kannattaa käyttää nyt kaupasta saatavia valmiiksi lannoitettuja ja kalkittuja. Turvetta jos ehdottomasti haluat sekoittaa multaan olisi kasvien kannalta parempi suhde 1/3 turvetta ja 2/3 multaa. Mitä enemmän turvetta, sitä enemmän on kasteltava ja myös vesi painaa.
Varsinainen multa on sitä kaupasta saatavaa valmista kasveille sopivaa seosta. Sitä saa kaupoista nytkin kun pyytää niitä hakemaan sieltä ulkoa ja sitten sulatat sisällä, mutta sinä et tarvitse sitä vielä, sitä laitat sitten sinne ulos ruukkuihin silloin, kun istutat kasvit ulos sinne ruukkuihin.