Astiat ovat muovia 39x39cm ja syvyyttä 25cm.
Suunnitelmissa seuraavaa. Pohjalle 3cm lecasoraa, kasteluputki reunaan, tiskirätti seuraavaksi, multaa/turvetta 21cm, harsokangas ja 1cm kukkasoraa päälle pitämään tuon harson paikalla. Kastelu siis tapahtuu alta kastelulla. Tiskirätti päästää veden hyvin läpi, harsokangas aika huonosti.
Herneille on tarkoitus laittaa ihan turvetta jos vain PH on niiden rajoissa. Mansikalle jotain kasvimaamultaa (parvekelaatikoissa). Mutta tomaatit ja Chilit saavat sitten multa/turve sekoitusta.
Kävin hakemassa suuriin ulkoruukkuihin taas lisää multaa. Esikasvattelen niissä siis kasveja sisällä ja nostan ulos sitten touko-kesäkuussa. Honkkarissa myytiin jotain sikasuperhalpaa kotimaista Belinda-multaa. Onkohan se jotain ihan shaissea? Kun 25 litraa Biolanin mustaa multaa maksoi melkein 7 euroa ja tätä Belindaa sai 30 litraa kahdella eurolla suunnilleen. Otin säkin molempia, halpuus kyllä houkutteli… Jos se on ihan skeidaa niin jos niitä vaikka sekoittaisi keskenään…
Itse en kovin hyvin tunne multia. Mustasta mullasta olen lukenut että se on aika "väkevää". Sopisi kai hyvin sinne astian pohjalle. Jotkut tykkää siitä ja toiset ei.
Hyvin vähän olen löytänyt tietoa turpeista. Ihmiset tuntuvat käyttävän sitä multaa mitä sattuvat saamaan käsiinsä. Niin minäkin tein viime vuonna. Multa on multaa onko niissä muka eroja, ajattelin. Itse olen lähinnä katsonut seuraavia multia ja turpeita.
Kekkilän Puutarhaturvetta tai Biolan Kasvuturvetta herneille.
Kekkilän Kasvimaamultaa mansikoille.
Pitäisi vain jostain saada tietää tuo Kekkilän puutarhaturpeen PH. Eli onko se sopivaa tomaateille ja herneille.
Onkos tuota biolanin mustaa multaa montaki plaatua, kun ostin viikonloppuna biolanin luomu puutarhan mustaa multaa 45l/säkeissä, niin 15€ lla sai 5 säkkiä, eli 3€ säkki.
Joka keväthän niitä tarttee ja kotia raahaa, mutt tuota multaa mie oon ostanu muistaakseni jo kauan, niin että mikä on noin riettaan kallista kuin Rillalla ?
on niitä multiakin aika montaa sorttia. puutarhan musta ja turvemulta on ihan kohtuuhintaista. tuo kesäkukkamulta taitaa maksattaa kastelukiteistä ja pienemmästä pussukasta ekstraa…
edit1 - puutarhan mustaa multaa, jonka hinta on joskus tyrkkytarjouksessa ihankin edullinen usean pussin erissä ihan niin kuin itsekin olet huomannut, ei ole kaupan tuommoisissa pikkupusseissa, joista rilla puhuu, siksi arvelen että siinä pussissa on lukenut jotain muuta. - biolan vaan on liiankin helppo yhdistää mustaan multaan vaikka se nykyisin on paljon muutakin
edit2 - puu"tahran" musta multa ja musta multa ovat eri tuote. - mustaa opin aikoinani kavahtamaan. puu"tahraa" ostan kun 4 tai 5 pussia myydään köntässä halvalla…
Tiedetään, mutta ihmettelin just tuota mustaa multaa.
Raya mun mielestä meillä oli just tota luomumultaa viime keväänä kun sitä sai aika halvalla jostakin Kuopion kaupasta. Oiskohan ollu vanhaa erää tms. Ei ole mitään huonoa sanottavaa siitä.
Tintsi, niinpä justiinsa, tyytyväinen oon mie myös, ja täällä ainakin on johonkin aikaan keväästä semmosia lyhyt aikasia tarjouksia joissa myydään isompi pompsi säkkejä tosi edullisesti.
Meillähän on lantapuolta omasta takaa kukkapenkkeihin ja kasvimaalle, mutt sitt kun on kaikenlaista ruukkua ja allasta ja höh vaikka mitä, mihin sitt käytän kyllä just tuota mustaa multaa.
Ja niinhän käytän kylvöhommiinkin, kun jätän ne koulimisvaiheet kokonaan pois. Paljon sitä menee jokatapauksessa.
25 litran pussissa myydään ainakin Mustaa multaa ruukkukasveille. Sattumalta just eilen käytiin miehen kanssa aiheesta puhelinneuvottelua. Mistä raya on Puutarhan mustaa multaa löytänyt noin edukkaasti? Minä en ole nähnyt vielä kuin Bauhaussissa sitä kaupan, ei ole vissiin vieläkään kausi alkanut, ja meillä jo muutamat pussit käytetty loppuun…
Kuuleppa, ihan paikallinen kyläkauppa, eli S-kauppa Sale, myy 3.75 € / 45l /säkki, tuo 5-säkin tarjous oli myös S-kauppassa , en tiijä onko enää.
Mitä tuohon nyt sanoisi. 30L ja sitä pienemmät pussit on yleensä kalliita. Kun taas 40-320L ovat halvempia. Sitten se riippuu ihan mistä ostaa, toisissa kaupoissa sama asia maksaa kaksi kertaa enemmän. Yleensä kaupoista jotka myy isoja säkkejä multaa saa halvemmalla kuin kaupoista joissa ei löydy 30L isompia.
No pitää odottaa että säkit sulaa kaupoissa ennekuin pääsee ostamaan. No tuskin sitä ennen sitä multaa tarvitaan. Olisi vain kiva jo nyt tietää mitä multaa/turvetta kannattasi ostaa tai olla ostamatta.
Höh, elättelin jo toiveita että tuosta isolta kylältä jostain löytyisi. Meillei tässä kylällä ole edes Salea. Noh, saapi sitä Bauhaussista, täytyy taas hakea säkki tai kaksi.
Joo mäkin oon kesällä ostanut noita isoja säkkejä aina sen 5kpl tarjouksella. Nyt ei ole mistään löytynyt kuin noita ruukkumultapusseja ja niistä isoin on ollut toi 25 littaa about ja kauhean kallista… Biolan musta multa oli nimi.
Täytyykin ruveta nyt katsomaan saisiko noita isoja puutarhan musta multa säkkejä jo jostian… ei noin kalliilla viitsi tosiaan ostaa.
Ulkoruukkuihin käytän Kekkilän puutarhamultaa, ostelen niitä tarjoussatseja (Biolanin valmistamana en käytä muuta kuin kompostorin kuiviketta, on ne niiden mullat semmosia). Nyt taimien koulimiseen ostan Aurinko-kukkamultaa, sitä on ainakin täällä ollut Robin Hoodissa 1€/10 litran pussi.
juu, on ne mutta kun edelleen joudun hankkimaan möhöjuuren takia puhtaan mullan niin ne lannoitepommit ovat juuri passeleita kaalinkasvatukseen:-)
Kekkilän Puutarhaturve PH 6.2 N=80mg/l P=40mg/l 200mg/l Paino=255g/l
Laitoin tänne ylös, nyt kun pussista nuo tiedot näen.
Olen uusi täällä foorumilla, joten hei vaan kaikille! Rilla, ostin myös tuota halpaa Belinda kukkamultaa, honkkarista ihan kokeeksi. Mielestäni ihan OK tavaraa näin ensisilmäyksellä. Saintpauliani ja palmuvehkani saivat uutta multaa noin kuukausi sitten, ja hyvin tuntuu kasvit viihtyvät. Itse en ole käyttänyt puutarhamultia ruukkukasvien kasvualustana koskaan. Miten mahtavat toimia vai ovatko liian väkeviä lannoitukseltaan?
Ei ole minulla oikein kokemuksia mullista.
Mutta kyllä ne kasvit kasvaa monenlaisessa mullassa. Joissain paremmin kuin toisissa. Joskus voi joissain tapauksissa tulla ongelmia että multa ei ole sopivaa.
Itse käytän pääasiassa puutarhamultaa.
Vaikka tänä vuonna 60% minun “mullasta” onkin puutarhaturvetta. Ei tuossa nyt kovin suurta eroa ole kun sitä kädellä koskettelee, siis puutarhamullan ja puutarhaturpeen välillä. Puutarhaturve tuntuu hieman kevyemmältä ja kuohkeammalta.
Hieman olen myös käyttänyt taimimultaa idätys hommissa. Se tuntuu sisältävän hieman enemmän santaa.
Sitten olen pikkasen käyttänyt myös kestomultaa. Joka pitäisi olla sellaista että se ei mene kokoon niin paljoon. Lähinnä olen siis tätä käyttänyt silloin kun siirrän taimen suurempaan astiaan ensimmäistä kertaa.
Joskus myös aurinko kukkamultaa, joka oli aika santaisen tuntuista. Käytin sitä lähinnä ruukkujen pinnalla.
Itse teen tänä vuonna sellaisia riskiä kasvatusalustan suhteen että saa nyt nähdä tuleeko ongelmia. Lannoitteetkin heitin sinne astiaan ihan mutu tuntumalla. Ei hajuakaan tuleeko liikaa tai liian vähän.
Itse katselen mullissa lähinnä PH:ta ja ravinne pitoisuutta. Minusta Biolan mullat on ravinteisempiä kuin Kekkilän.
Ostin kuukausi sitten puutarhamyymälästä 50 litran säkin Kekkilän puutarhamultaa. Multa oli kylmää ja tosi märkää. Lämmittelin sitä viikon pesuhuoneen lattialla. Vielä säkin avattuani se oli tosi märkää ja paakkuista. Eipä tarvinnut koulintavaiheessa kastella taimia. Parin viikon kuluessa alkoi taimissani näkyä kirvoja. Olen toluveden kanssa saanut taistella kirvoja vastaan jo monta aikaa. Kun koulin uusia taimia niin kirvat aloittavat taas lisääntymisen, vaikka olen monen suihkutuksen jälkeen saanut ne hävitettyä aiemmin koulituista taimista.
Ilmeisesti olen ostanut mullan lisäksi myös kirvapopulaation. Chili, paprika, petuniat ja verbena ja jopa salvia ja basilika tuntuvat olevan niitten suosiossa. Harmittaa ja teettää paljon ylimääräistä työtä.