Mä pari vuotta sitten totesin: Rn ikinä osta Kekkilän kylvö-, taimimultaa. Siinä oli niin paljon palamatonta tavaraa: Harsoa, oksia (isoja) juuria, ym. Ei sellanen oo mitään kylvömultaa mikä on täynnä isoa, kovaa maatumatonta tavaraa, ei siinä pienet juuret pääse alkuun. Enpä oo sen jälkeen muutenkaan kyseisen firman multia ostanu.
On se kummaa ettei kunnon multaa saa enää mistään muualta kun omasta kompostorista:/
Belinda multa on varsin toimivaa, vaikka onkin edullista. http://belindapuutarha.fi/
Parvekeruukuissa olen käyttänyt mm. Aurinko puutarhamultaa, joka on hiekkaisempaa kuin esim. Biolanin musta musta, muttei myöskään jämähdä ruukuissa betonimaiseksi ja kylmäksi vetiseksikakuksi kuten mustat mullat ja jopa altakasteluruukkuihin tarkoitetut mullat. Hiekkainen multa lienee ravinneköyhempää ja läpäisee veden paremmin, mikä vaatii vaan hiukan vilkkaampaa kastelua esim. punaisella kasteluliuoksella tai kasvista riippuen ravinnepuikkojen käyttöä.
Puutarhuriksi opiskelevan Neiti Ituhipin opettajat kuulemma vannoo ton Aurinkomullan nimiin. Ostin kokeeksi muutaman 45l säkin, mutta tiedä häntä…
Vielä tarkennukseksi, että mökillä käytin aikoinaan mustaa multaa maanparannukseen menestyksellä, mutta pelkästään käytettynä ruukkuihin mielestäni liian tujua tavaraa. Liikoja typpimääriähän ei saa millään pois (?), mutta helpompi on lisätä tarpeen vaatiessa kalkkia ja muita ravinteita vaikka tuhkan tai munankuorien avulla.
Turvetta taitaa nykyisin kaikki olla. Aurinkomultaa ostin läjän ja samaa turvetta karahkojen kanssa kun muutkin.
Kovin minulle on jäänyt sellainen kuva että Kekkilan mullissa on ollut enemmän ongelmia. Tänä vuonnakin muutamat joutuivat vaihtamaan kekkilän kylvö/taimi mullat kun tuli ongelmia kasvussa.
Tuota Belinda multaa en ole täälläpäin nähnytkään, pitää katsoa ensivuonna.
Mitä tulee multien turpeeseen niin olen sama mieltä että kaikissa niissä on nykyään turvetta. Joissain lisänä multaa, joissain hiekkaa. Toisaalta ei turpeessa mitään varsinaista vikaa ole. Itselläni on käytössä puutarhaturvetta kasvualustana johon on sekoitettu puutarhamultaa. Ihan hyvin se toimii. Turve voi kuivua ja kovettua herkästi, mutta se ei minusta tiivisty yhtä voimakkaasti kuin multa.
Kurpan kanssa samaa mieltä tuosta 45 litran säkeissä olleesta Aurinkomullasta. Aivan eri tavaraa, kuin aikaisemmin 10 litran pusseissa ollut multa. Nyt oli turvetta ja kaikki suosta nousseet karahkat mukana.
Miksi nuo hymiöt hyppää aina tekstin alkuun, vaikka kursori on lauseen lopussa?
Onko kokemuksia Muheva-puutarhamullasta? On ilmeisesti Biolanin valmistamaa, sen verran sain googlailemalla selville.
Kekkilän kylvömullassa ei samettiruusun taimetkaan päässeet kunnolla kasvuun. Tomaateissa koin saman.
Taimille kylvömultaa - muista myös kastella!
En ole ikinä käyttänyt kylvömultaa. Tarjouspuutarhamullassa (tai mitä turvetta ne nykyisin on) on kaikki kasvanut hyvin.
Mulla on ollut tänäkin vuonna Kekkilän viljelyseosta,eikä siinä ole rakenteessa mitään vikaa ollut. Ravinteita siinä ei varmaan ole ollut juuri lainkaan.
Tässä eräänä päivänä näin säkin savimaanparannetta ja uteliaisuuttani menin sitä pussia tarkemmin syynäämään. Ei tainnut olla sen kummempaa tavaraa, kuin niissä tarjoussäkeissä puutarhamultaa: hiekkaa ja humusaineita. En sitten tarkemmin ruvennut vertaamaan, että missä suhteissa mitäkin tavaraa oli ja miten erosi tavallisesta puutarhamullasta.
Ei kai tavallisessa mullassa ja taimimullassa paljon muuta eroa ole kuin ravinteiden määrä.
Hei, löysin Terrasta tämmöisen maan ph - mittaus laatikon. Olen ottanut kasvimaasta, kurkkulavasta ja potangerista maa-näytteet ja ne kaikki näyttävät "vihreää" eli ph 7,5 tämän mukaan. Mutta eikö esim. perunalla suositus 4-6 ja sipulilla 6-7, vähän eri suosituksia kaikilla juureksilla. Mutta nyt aloin miettimään, että pitäisikö maille lisätä jotakin ja mitä? Itse en näistä ymmärrä. Kompostia meillä ei ole mutta palanutta hevonlantaa löytyy, multaa ja turvetta saa kaupasta tarvittaessa. Kasvimaa on perustettu savimaalle ja joka vuosi lisätty milloin mitäkin. Pitäisikö tehdä tarkemmat tutkimukset maa-perästä?
Kiitos jos voit neuvoa tässä-kin pulmassa.
Minä ostin oikein tätä uutuutta kalliilla pienissä pusseissa …luonnonmukaista ja propiootti multoo oikeen taitaa olla iha tavallista ? Pienemässä pussissa korkiampaan hintaan?
Ruusu ja perennamullassa on selkeä
ero honkkarin halpis puutarhamultaan kun vertaa jopa biolanin mustamultakin tuntuu paremmalle joskin kalliimpaa.
Halpismultaa vois koettaa kuitenkin tuohon koirien pentuaitauksen alustan korjaamiseen? Lannoketta on siinä liikaakin …aattelin rapsuttaa pintamaan rikki ja levittää multaa ja nurmikonsiemeniä.
Nyt taisi olla vimppa kerta kun tässä huushollissa nähdään Kekkilän Taimimultaa. Avaamani säkin multa oli paksun kanelihomekerroksen peitossa, samoin säkin sisäreunat. Seassa myös jotain valkoista hometta. Mrrrrrrr!
Kannattais varmaan palauttaa kauppaan. Jos ei ole kuittia tallella niin reklamoi suoraan Kekkilälle.
Mä ehdin jo kiroillen kaapia sen homekerroksen pois, kun oli pakko saaha multaa sieltä syvemmältä. Köh.