Minun mielestäni näin nätille kasville pitäisi keksiä vähän nätimpi nimi. Viihtyy syvässäkin varjossa muttei tykkää jatkuvasta märkyydestä juurillaan. Tämä yksilö on tosi paahteisessa paikassa ja aionkin sen siirtää vähän lempeämpään paikkaan. Kävisi kivasti vaikka metsäpuutarhaan.
Hyvinhän tuo näyttää viihtyvän teillä. Muori on kanssa noita kuskannut meillä tuonne luonnonalueille kuusiaidan vierustalle, mutta siellä savisessa maassa ne eivät minusta oikein tykkää olla, kun kukat eivät kunnolla koskaan aukea.
Ne eivät tämän enempää aukene ja sitten jo tekevät siemeniä.
Minusta Temskukan kuvassa ei ole ojakellukka, vaan jokin puutarhamuoto. Raakin kuvassa on ojakellukka mielestäni. Minulla on myös yksi ojakellukka yhden ison männyn takana tuolla takapihan pitkässä kaaripenkissä. Se kannattaa istuttaa sellaiseen paikkaan, että kukan näkee läheltä, koska se on niin hiljaisen tyylikäs
Hmmm... muistaakseni tuo Temskun kukka on tarhakellukka. Sain sitä paikalliselta puutarhalta tulikellukkana... ei tietenkään kukkinut silloin, olisinhan minä sen tiennyt ettei se sitä ole! Mutta sain hirmu isot puskat (suoraan puutarhan pellosta lapiolla) joista jaoin itselle, äitille, kavereille, ja siitä on muutama Penttiläinenkin saanut jakopaloja. Tietääkseni on tulikellukan ja ojakellukan risteymä. Nätti se on. Raakin kukka on se luonnonvarainen ojakellukka.
Tämä valkea on suosikkini.
VKN tuntee 10 erilaista kellukkaa, mutta niin hyvä kirja kuin se onkin, siinä on yksi paha puute: siitä puuttuvat kuvat:) Artturinkellukka,vuorikellukka,rönsykellukka ja japaninkellukka ovat ihan tuntemattomia ainakin minulle.
No voi kuinka noloa! Poistanko tuon kuvan ja viestin vai muuttaako Raakki otsikkoa? Miten epäluuloiseksi pitäisikään ruveta aikä aina uskoa mitä sanotaan, minulle on tuo kasvi tunnistettu ojakellukaksi
Ai tuollakin ruoholla on nimi. Minä viime vuonna katselin niitä ja alkukesästä vielä säästin, kun en tiennyt mikä on, mutta kun ekat "kukat" tuli (samanmoiset kuin noissa Raakin kuvissa), niin anoppi tunnisti ojakellukaksi. Totesin mielessäni, että yäk-tuo kuuluu samaan kastiin kuin voikukka, juolavehnä ja nokkonen. Ja sitten ruohonleikkuri alkoi laulaa siinä kohtaa.
Annetaan olla vaan näin, jos noita risteymiäkin kerran löytyy. :)
Meille on kanssa ilmestynyt kukkapenkkiin tuollainen keltakukkainen kellukka, eikä tietysti mitään muistikuvaa tai lappua, että mikä tai mistä.
Lehdet siinä on kyllä erilaiset, kun Temskukan kukassa.
Aikanaan tilasin jostain siemeniä punakellukan nimellä ja niistä kasvoi tuollaisia.
Saattaa tuo muuten ollakin muorin siemenkasvatuksen tulosta, hän ei yleensä merkkaa mitään, kun ne muistaa niin hyvin - ainakin yhden päivän. ;)
Pelakuulta saatu siemeniä, tarhakellukka, vielä ovat tosi pieniä. Onko siis mitään toivoa että kukkivat tänä vuonna?
Katsokaa millaisen kerrotun kukan joka vielä aukeaakin täysin löysin ihan tavallisesta luonnon _ojakellukkapuskasta_ tontin rajalta!
Siis täähän on niin hieno että tätähän haluaisi ihan lisätä. Mutta vain yhessä varressa tuossa kasviyksilössä on tällainen kukka, muut sellaisia ihan normaaleja varsin vaatimattomia. Mielenkiinnolla odotan aukeaako saman varren muista nupuista sitten millaisia.
Vau, miten hieno ja upean värinenkin ! Voisiko sittenkin olla jotain “jalokellukkaa” ?
Tai sitten on risteytynyt jonkin ojakellukan puutarhamuodon kanssa, täältä esim. löytyy ojakellukan hörhelömuoto... Tulikin eilen lenkillä tiirailtua vähan tarkemmin ojanpohjia...
Ei voi olla mikään jalokellukka, sillä saman kasviyksilön muut kukat ovat siis ihan tavallisia ojakellukan kukkia. Ja muutenkin täällä ei minun tai naapurin pihalla edes ole jalokellukkaa. Että aikas mielenkiintoinen juttu.
Ai joo tuli mieleen että onhan miulla tulikellukkaa, mutta ei kai se risteydy ojakellukan kanssa kun on ihan eri laji?