Ojakellukka, Geum rivale

Jos tuo onkin nykyaikainen salaojakellukka?

Jokos se villitys olis levinnyt kasvimaailmaankin ? Vai on se sieltä siirtynyt ihmisiin ? Hmmmm....

Oi kun kaunis, herkkä väri! Ilman muuta vaanit paperipussin kanssa, kun siemeniä tulee!! :O)

voi mitenkä ilahduin pikkukäenreskan kuvasta; itse olen jo kaksi vuotta ihmetellyt meidän ojakellukkakasvustossa ilmeneviä poikkeuksia. Niitä oli viime vuonna pari, nyt muutama enemmän, mutta eri juurakoissa. Kauniita, mutta ovatkohan jonkin nuppuaikaisen vioituksen tulosta?

Taas piti tästä suosikistani kuva laittaa. Ei vielä kukat ihan auki, mutta tykkään. Valkea ojakellukka.

Toivottavasti minun yksi pieni valkoisen ojakellukan taimi kasvaa noin isoksi…

Valkoinen palaa siementaimissa usein oranssiksi :confused:

Miulla on kaikista siementaimista tullut valkeita. Nyt varmasti kuulivat ja muuttuvat oransseiksi:)

Ei, ne on kukat supussa jo nukkumassa 8D

Meillä on ojakellukkaa ihan joka paikka täynnä, onhan se nätti, kaunis lehdistökin, mutta kun sitä on ihan kaikkialla.

Löysin ojakellukan, kun kivikkoa rakentelin tuohon ojalle ja katsoin, että onpa sievä. Kaveri tunnisti ojakellukaksi. Kannattaakohan siirtää aidan tälle puolen, vai tuleeko siitä vihoviimeinen maanvaiva? Paikkoja tuolle kyllä löytyisi isosta pihastamme!

Älä anna siementää niin ei leviä. Se on kaunis kasvi.

Minulle oli kuutisen vuotta sitten eksynyt ojakellukka pihaan. On tosi kaunis, varhain nouseva ja hyvin peittävä kasvi. Annoin sen siemennellä vapaasti ja uusia ojakellukoita ilmestyi kosteahkolle puolivarjon tontille nopeasti. Olen repinyt sitä sitten tarpeen mukaan pois muiden kasvien tieltä, ja viime vuosina olen myös koettanut estää sitä siementämästä. Mihinkään paraatikukkapenkkiin sitä ei kannata laittaa, mutta johonkin tontin laitamille, puolijoutomaille on erinomaisen kaunis ja helppohoitoinen kasvi.

ei tule maanvaivaksi vaikka jättäis siemenetkin, ne vain kylläkin tarttuvat vaatteisiin. Ojakellukasta löytyy myös kerrottukukkainen oranssi lajike.

Olen itse käyttänyt tätä luonnonkasvia puolivarjoisten ja aurinkoisten kukkapenkkien reunuskasvina nurmen rajalla. pysyy hyvin paikoillaan eikä leviä pahasti.

Annaw - löytyykö tuo kerrottukukkainen oranssi lajike pihaltasi? Jos näin on, niin jonkinlaisia vaihtokauppoja hieroisin.

Tuntuu, että täällä kaikki luonnonkasvit ovat jotenkin riesoja, pelotellaan että leviää sinne tänne ja vielä tuonne.
Jos piha on isompi kuin postimerkki, niin mielestäni olisi vain hyvä, että jätettäisiin luonnonkasveillekin kasvutila.
AnnaW onkin tehnyt fiksusti, kun on laittanut ojakellukkaa reunuskasviksi. Kellukalla on kauniit lehdetkin.

Mä tein pikkupikkupenkin ja sen kohkalla huomasin pienen ojakellukan, laitoin sen kasvamaan tähän mun pikkupenkkiin. Ojakellukkaa kasvaa meilläkin, mutta koskaan en ole sitä repinyt. Hyvä vain, että näkee vielä luonnonkasvejakin.

Olisipa kiva tehdä penkki jossa olisi vain perussuomalaisia luonnonkasveja. Ehkä pitää tehdä sellainen;). Ojakellukka kuuluu sitten ehdottomasti siihen penkkiin.

Postimerkinkin kokoiselle pihalle mahtuu luonnonkasveja;)Taimenvaihdosta odotan just tuota ojakellukkaa ja siemenkasvatuksissa on valkeaakin lajiketta tulossa. Myös muita luonnonvaraisia kellukoita ja luonnonkasveja, ei ihan niitä tavanomaisimpia kuitenkaan.

Vaikka puhuin ojakellukan leviämisestä, ei se minusta mikään riesa ole. Samalla lailla ja vielä paljon voimakkaammin leviävät meillä monet ns. varsinaiset koristekasvit, esimerkiksi ritarinkannuksia, ukonhattuja, malvaa, tähtiputkia, sinilatvaa, raparperia, saksankirveliä ja kellokukkia nousee jatkuvasti uusia taimia ympäri pihaa täysin holtittomasti.

Kiitos vastauksista! Taidanpa käydä nostamassa pihan puolelle kainon kaunokaisen. Tuolla pellon laidassa hukkuu heinien ja putkien joukkoon.

Luonnonkasvipenkki, mikä ihana idea!

Minulla on ojakellukkaa joka paikka täynnä pihassa, ei kuitenkaan tarkoituksellisesti kukkapenkissä.