Ojakellukka, Geum rivale

Tämän kuva on vuosittain pakko tänne laittaa. Jotenkin tykkään siitä tuossa rohtosuoputken kaverina.

Tykkään kyllä siitä tavallisestakin kovasti, mutta tuo vaalea on jotenkin, ah, niin…hienostunut

Kyläkellukalle ei tainnut olla omaa ketjua. Löysin sellaisen tänään pihastani. Ojakellukoita onkin tässä ollut ja sellaisena sitä pidin kunnes se alkoi kukkimaan. Ojakellukan olen hyväksynyt perennapenkkiin, mutta tämä kyläkellukka on nyt outo tuttavuus. Onko siitä perennaksi?

Nämä tykkäämiset on tietysti hyvin henkilökohtaisia makuasioita mutta kyllä minä olen tympääntynyt koko rehuun siis Kyläkellukkaan.Sitä lykkää joka puskan alta,kukka on mitätön, eikä irtoa tiukasta savimaasta nyppäsemällä vaan vaatii aseistusta.
Siementää tehokkaasti, vaikka joka kukan nypin ohikulkiessani pois ja luppoaikana jahtaan niitä kuokan kanssa niin, aina se jossain ehtii kukkia.
Sopii tuonne pientareille oikein hyvin mutta perennapenkkiin en sitä huoli.

Samat sanat kuin kiurunkannuksella. Itselläni lisävihaa kasvia kohtaan aiheuttaa sen vihoviimeisen pirulliset siemenkodat. Syksyllä ne tarttuvat koirien turkkiin ja räjähtävät sinne ja niitä on tuskastuttavaa ottaa irti.

Itselläni se on ruesana yhdessä isossa perennamaassa kun en älynnyt varoa edellisten asukkaiden kompostoimaa multaa. Nyppimistä on piisannut monta vuotta ja joka kevät nousee komea kasvusto :confused:

Asia harvinaisen selvä sitten :slight_smile: Ei siinä kyläkellukassa kyllä niin hienoa kukkaa ole, että haluaisin kokeilla tuleeko siitä rikkaruoho. En taida sitä sitten pientareellekaan kelpuuttaa, jos kerran ottavat turkkiin kiinni, koska meillä on jo riittävästi takiaisia nypittäväksi.

Mutta tämä ojakellukka on asiallinen kasvi ainakin meillä. Minusta se on jotenkin viehättävä, vaikka yleensä tykkään enemmän näyttävistä ja värikkäistä kukista.

kuva

Höh, oli tarkoitus tulla tähän ihmettelemään, kun löysin penkistäni kyläkellukan, mutta olenkin tämän ketjun mukaan näköjään löytänyt sen jo tarkasti tasan vuosi sitten. On se hyvä, että jossain on asiat kirjoitettuna muisiin :D

Löysin ojakellukkaa metsästä ja siirsin varjopenkkiin. Tosi viehättävä kasvi.

2 tykkäystä

4 tykkäystä

Oi miten kaunis! Onko tuo tosiaan ojakellukka? Joku jalostettu lajike?

1 tykkäys

Mai tai, Geum Rivale se on, mutta jalostettu tietty.


Tälläinen kukkii täällä

1 tykkäys

2 tykkäystä

Onko tuo kurppa oikeasti valkoinen ojakellukka?

Sain meinaan ihan samaa taannoin taimivaihdossa Geum bulgaricum nimellä, eli bulgariankellukka.

En edes muista keneltä sain koska siitä on yli kymmenen vuotta aikaa, meidän lounais-suomi on nykyään niin vaisu näitten tapaamisten ja keskustelun kanssa.

Enhän mie sata varma tietenkään ole, mutta ojakellukkana sen olen joskus muinoin saanut.

Helposti taantuu luonnonväriseksi.

Kova se on ainakin leviämään, mikä minulla on, vähän siellä täällä näkyy olevan.

Ehkä sain sen Sunshine nimimerkillä kirjoittaneelta aikoinaan.

Ei kun piti oikein katsoa päiväkirjaa, Vakka-taimesta ostettu 13.5.2014 näköjään.

Otanpa kuvan, niin näet näyttääkö samalta. :blush:

Tuo ei juuri leviä.

Ehkä se sitten onkin erilainen.

Tätä oli nytkin tupsahtanut tuonne heidinkukan keskelle. Ja kun tarkemmin katsoo tämä okin hieman eri sävyä, enemmänkin luonnonvalkoinen.

Näitäkin on niin montaa laatua, että vaikea tunnistaa tarkalleen.

Tarkennus näköjään jossain huitsin nevadassa.

1 tykkäys