Oksasilppuri

Oksasilppurin hankinta harkinnassa. Kertokaa kokemuksistanne. Luin vanhan pentin puolelta keskustelut.
Kysyisin, että tekeekö murskaava silppuri mielestänne tarpeeksi hienoa jälkeä kompostointia ajatellen vai pitäisikö hankkia leikkaavilla terillä oleva?
Löysin kuluttajaviraston hintavertailun, ostajan ohjeet ja pari muuta juttua googlettamalla, mutta lisää kokemuksianne kaipailisin.
Vertailussa 9 valmistajaa, kymmeniä malleja, tehot 1800W - 2500W ja hinnat 165€ - 653€, ettei ilpokaan itkemättä ota selvää yhen äkin, mikä olis hyvä.
Ajattelin ensin, että lienee turha hankinta, kun harvoin tarvitsee. Mutta vuokrahinnat oli halvimmalla koneellakin 47 €/päivä, joten ehkä sittenkin.

IIIHAANAA vekotin. Mulla on semmoinen murskaava halpismalli, ja kyllä minä sillä metsäisellä hehtaarin tontillani pärjään mainiosti. Se tekee kohtuullista jälkeä niin kuivasta kuin tuoreestakin oksasta ja kiskaisee sen max. 40 mm halkaisijaltaan. Viime keväänä mulla oli lainassa merkkituote taloyhtiöltä ja se on kyllä parempi, mutta ei niin paljon parempi kuin mitä hintaero niillä oli. (Mun vekotin 169 euroa, taloyhtiön 450 euroa). Tekee tuo minun halpismalli selvää jälkeä, mutta en toki niitä kompostiin tunge, vaan päällystän kulkuväyliä ja käytän katteena. tosin mielestäni murskattu hake paremmin kompostiin sopii kuin se leikattu. Murskatussa silpussa rakenne menee kanssa säpäleiksi, leikattu ymmärtääkseni vain sahaa sen pienempiin pätkiin.

Leikkaavaa silppuria en suosittele, se pitää infernaalista meteliä: sirkkelillä on sirkkelin ääni.

Murskaava halpismalli on meilläkin jo monta vuotta ollut käytössä. Tykkään kovasti. Kerran olen käyttänyt sellaista leikkaavaa mallia, enkä pitänyt lainkaan. Meteli on kova, ja työ tooosi hidasta. Kone tukkeentui vähänkin paksummista/känkkäräisemmistä oksista, mutta jälki oli kyllä tasalaatuisempaa , kuin omalla murskaavallani. Kompostoinnista en osaa sanoa mitään, kun en koskaan oksasilppua ole sinne kantanut. Suoraan pensaiden alle vain, rikkaruohoja estämään.

Meillä on tarpeettomana murskaava oksasilppuri 2500 W oksan halkaisija 40mm. Todella vähän käytetty, ollut muutaman vuoden varastossa.

Ostimme viime syksynä leikkaavan oksa silppurin hinta noin 200€. Hyväksi totesimme sen jälkeen, kun löysimme kaupasta sopivan sähköjohdon. Esimerkiksi Daalian paksut kasvustot silppusi eikä vain litsannut pitkäksi kuitumaiseksi nauhaksi. Tavaraa tuli kyllä paljon, 800L puutarhakompostori täyteen. Mutta jo syksyllä oli painunut todella pieneen kasaan. Joku tykkää murskaavasta, mutta kyselin itselleni sopivaa ja tuo silppuava on oikeaan osunut ostos.

Olen Nanikan kanssa samaa mieltä siitä metelistä. Sitä ei äkikseltään tule ajatelleeksi kunnes on viettänyt tunteja koneen äärellä. Vaikka olisikin kuulosuojaimet itsellä niin sitten ainakin naapurit alkavat katsomaan kieroon kauhean metelin kanssa työskentelevää. Meillä on sellainen keskihintainen murskaava peli ja olen kyllä tyytyväinen. Olen laittanut pienimpiä oksia(lehtipuu) silppurin läpi kompostoriin ja toimii. Havusilppua olen pitänyt aumassa ennen kompostointia vuoden verran, jotta pihka häviää. Tällainen silppu on hyvää kompostoriin väliaineeksi eikä tarvitse ostaa kalliilla kaupasta. Karkeamman silpun olen polttanut uunissa sellaisenaan. Viime syksynä silppusin daalioiden ja muidenkin kookkaiden kesäkukkien paleltuneet varret ja levitin hakkeen suoraan maahan. Nyt lumien sulettua se silppu on hävinnyt maahan lähes kokonaan, joten mitään ei ole tarvinnut heittää hukkaan. Suosittelen sellaisen murskaavan silppurin ostamista. Se on yllättävän monipuolinen jos on vähänkään piha-ihmisiä ja kohtuullisen kokoinen tontti.

Meillä on murskaava oksasilppuri, ei ihan halpismalli silmän isku ja olemme olleet tosi tyytyväisiä. Murskaavan ''tavara'' maatuu nopeammin kuin leikkaavan. Ihan ohuet koivun tai pajun vitsakset, jos ne tuoreina koneeseen laitetaan, saattavat jäädä ''helminauhaksi'', mutta vähänkin kuivahtaneina kaikki murskaantuu.

Meillä on murskaava 2500 wattinen, merkkivehje. Tosi tehokas ja hiljainen. Menee läpi isotkin oksat, tuoreet ja kuivat. Levittelen sitä sinne sun tänne, kompostiin riittää ihan tarpeeksi muutakin kamaa. Ennen meillä poltettiin aina pääsiäiskokkoa pari päivää yhteen menoon, oksia tulee nimittään metsänharvennuksesta aikamoiset määrät vuoden mittaan. Mitään perennanjämiä en ole edes kokeillut, ne hupenevat kompostissa ihan hyvin kun vähän saksii.

Suuri kiitos teille kaikille silppurinomistajille kommenteistanne. Semminkin kun oma käsitykseni asiasta sai vahvista!

Taas on se aika vuodesta, että pähkin oksasilppurin ostamista. Kertokaapa, mikä olisi hinta-laatusuhteeltaan hyvä merkki. Valovirralla toimiva murskain on mielessäni. Pitäisi pystyä orapihlajaan, ruusuihin sun muihin ongelmajätteisiin. Ja mihin ihmeeseen minä senkin sitten taas varastoin.

Tjaah, näköjään on paljon kiinni laitteesta ja tekijästä ;-)

Meillä on Vikingin tehokkain valovirtasilppuri, siis leikkaava malli. Ja meillä on halpismurskain.

AINA on kuulosuojaimet päässä ja suojalasit nenällä kun näillä töitä teen. Aina. Arvostan omaa terveyttäni sen verran paljon.

Silppuri on loistava, se tekee ohuesta oksasta lähinnä siivua mutta paksummasta puusta pientä kuutiota, eli se hajottaa muutenkin kuin siivuttamalla. Tuoretavara menee kauniisti läpi, myös esim horsmat ja havut. Olen sillä vuosien varrella tehnyt muutaman kymmenen kuutiota haketta ja olen siihen edelleen todella tyytyväinen. Sen tekemä silppu on hienojakoista ja maatuu nopeasti, mikä katteena käytettävällä tavaralla on jossain määrin huono ominaisuus, toki sen peittävyyskin on sitten parempi.
Ainoa puute on se että kuivat vanhat oksat eivät mene kunnolla läpi ja hakkaavat käsille, toisaalta kun silppuri on jatkuvassa käytössä niin kuivaa puuta ei juurikaan pääse kertymään.

Murskain taas ei toimi tuoretavaralla juuri lainkaan ja ohutta materiaalia siitä on vaikea saada läpi. Esimerkiksi havut, siis ne isojen kuusien vihreät hennot oksanpäät, eivät murskaimesta läpi mene ilman apuvälineitä. Parhaiten siitä menee läpi muutaman sentin paksuinen suora kohtuukuiva oksaton puu. Murskain on todella hidas ja sen tuotos on jopa muutaman sentin kanttiinsa olevaa pupellusta, mikä sopii huonosti kompostiin mutta katteeksi hyvin.

Jos hienontimelle on tarvetta suuremmissa määrin niin suosittelen ehdottomasti korkealaatuista (eli myös kallista) leikkaavaa mallia. Jos työstettävää on melko vähän, on murskain hintansakin puolesta järkevä. Jos taas työstettävää on oikeasti vain vähän, suosittelen perinteistä hakkuupölkkyä ja vesuria, sillä saa nopeasti ja lähes äänettömästi ihan yhtä hyvää jälkeä kuin koneellakin.

Monta huomioon otettavaa puolta tässä on. Siksihän tuo onkin aiemmin jäänyt ostamatta. ;) Onkohan kalliimmat murskaavat vehkeet parempia, tuo ei kuulosta lupaavalta. Päätöksiä, päätöksiä...

Tuolla eka sivulla minä ylistin tuota murskaavaa ja ylistän edelleen. Mulla on nyt noin x kuutiota murskattua haketta tuolla halpismurskaimella ja olen siihen varsin tyytyväinen. Taloyhtiön kalliimpi merkkimurskain on parempi kuin minun halpismurskain (mutta ei hintaeron verran). Sahaavaan en vaihtaisi sitä mistään hinnasta.

Haketettu on niin kuivaa kuin tuorettakin puuta, lehtipuuta, havupuuta, oksaista, oksatonta, havuineen ja ilman havuja ja kaikki on mennyt näppärästi läpi. Heiniä sun muita ruohoja en ole läpi laittanut. Ja menee pieneksi.

Ei ole tarvinnut siivota ja alun säätöjen jälkeen ei ole tarvinnut edes säätää murskaimen ottoa, vaikka siinä se mahdollisuus näppärästi yhdellä ruuvilla on.

Leikkaavasta silppurista ei ole kokemuksia, miten vikkelä se sitten on. Meillä on Boschin murskaava silppuri ja meille riittävän nopea. Totta on, että jos esim. kuusenhavuja silppuaa, runsaasti neulasia sisältävät havujen päät tuppaa tukkimaan syöttöaukon, mutta minusta se ei ole iso ongelma, jos hieman vesuria käyttää apuna ennen oksan silppuriin laittoa. Tänä keväänä silputtiin ties kuinka monta kottikärryllistä kuusenhavuja ja olin todella tyytyväinen laitteeseemme. Käyntiääni on niin hiljainen, ettei kuulosuojaimia tarvitse. Suojalasit täytyy ehdottomasti olla, sillä oksat voi helposti räppäistä silmille koneeseen syöttyessään. Valovirralla tämäkin laite toimii.

Vielä sanottakoon, että leikkaavat mallit ovat äänekkäämpiä kuin murskaavat. Jos olisin nyt itse ostamassa uutta silppuria, ostaisin taaskin murskaavan ja enkä mitään halpismallia silmän isku.

Meille ostettiin muutama vuosi sitten kaikkea muuta kuin edullinen merkkikamaa oleva murskaava malli kimppaan miehen veljen perheen kanssa. Bio-silent ja mitä lie muuta, hiljainen ja sitä rataa.. Ja vaikka on huollettu ja huollatettu niin ei oikein hyvä ostosniin Kyllähän se vähän nurskuttelee niitä oksia pienempään tilaan mutta tuntuu että pitäisi olla millilleen oikean paksuista tavaraa mitä hänelle syöttää että tulisi kunnon jälkeä. Viime syksynä siitä sitten meni joku vastakappale (juuri ja juuri takuuajan puitteissa), korjaus oli tosi nihkeää mutta korjasivat liikkeessä sitten kuitenkin. Tänä keväänä sitten otin tuon kohtalaisen kokoisen oksakasani ja aloin hommiin.. Olisiko ollut kymmenes oksa kun kone totesi SKRRUUKKRSSPÄNG -pthyi ja sylkäisi ilmeisesti juuri sen takuuseen vaihdetun vastakappaleen sisuksistaan metallimurskan kanssaärtynyt Se siitä sitten.. Todettiin että takuuseenhan se ei mene ja tuskin korjaus kannattaa.. Jos seuraavana sitten sellainen silppuava versio..

Yhden ainoan käyttökerran valtavalla kokemuksella kerron jotain siitä murskaavasta hakettimesta, minkä puutarhakerho osti tänä keväänä: hinta on ns. keskihintaluokkaa, virtalähteeksi tarvitaan 16 Ampeerin sulakkeessa oleva pistorasia, käyntiääni on paljon pienempi kuin meidän pölynimurissa ja muuten toimi hyvin, mutta tuoreemmat ohuet oksat eivät aina katkeilleet. Varmaan terien säädöllä olisi voinut pelata, mutta emme rohjenneet vaihtaa terien asentoja. Kun ohuempien oksien sekaan otti aina edes yhden paksumman ja kuivemman alkoi tulos olla tosi maukasta

Huono puoli minusta kuvien perusteella lähes kaikissa silppureissa on liian matala ulostulotila sille tuotteelle. Mekin saimme enemmän vauhtia masiinaan, kun toinen otti korinheittovuoron ja toinen piti huolen, ettei tyhjää juristeta. Siis hyvin toimi kahvoin varustettu vanha pyykkikorini hakkeen vastaanottajana. Tuotokset viskasimme vieressä odottavalle pressulle.

Kovapyörät pitivät kovaa kolinaa, kun hain ja palautin härvelin tietä pitkin vetäen. Nurmikossa pyörät kulkevat hyvin, mutta ehkä pidempikestoiset pyörät olisivat sellaiset kuin kottikärryissäkin on? (Ainakin tämmöiseen kylänkulkijamalliin)

Korostan vielä noita käyttömääriä.

Meillä kaatuu tai kaadetaan 3-10 täyskokoista kuusta vuosittain, niistä menee polttopuuksi paksut oksatkin ja silppuriin päätyy lähinnä sormenvahvuiset ja sitä ohuemmat oksat neulasineen. Silputtavaa oksastoa tulee useampi auton peräkärryllinen, huolellisesti koottuna eikä vain sikinsokin paiskottuna. Pajukkoa kaatuu muutamia peräkärryllisiä vuosittain. Muuta ryteikköä saman verran. Lisäksi pensaiden harvennusoksat  jne, vanhempien mökillä järviruokoa ym. Valmista _hienojakoista_ silppua tulee 4-7 kuutiota vuosittain, murskaimella tehtynä rouheena määrä olisi ehkä 1,5 kertainen. Tätä määrää pidän paljona. Enkä rupeaisi tätä määrää edes yrittämään murskaimesta läpi, ei riittäisi aika eikä hermot.

Hienojakoinen havusilppu sekä lehtevä pajusilppu päätyy meillä nykyään kompostiin luonnonheinän ja purukuivikkeisen hevonpeen kera. 1,5 vuodessa on kaikki maatunut mullaksi. Murskaimella tehty rouhe ei tuossa ajassa ehdi juuri muotoaan muuttaa.

Viime syksynä kerätiin tuulenkaataminen kuusten oksat, nuoren kuusikon harvennushakkuut sekä vesaikonharvennukset yhteen ja tilattiin naapurustosta mies ja traktori konekäyttöisen hakkurin kanssa hommiin. 3m2 rouhetta syntyi vajaassa tunnissa, laskin että saman kasan käsittelyyn olisi omalla silppurilla mennyt 3 päivää. Murskaimella ehkä 5 päivää.

Jos laitteiden käyttötarve on oikeasti vain muutaman pensaan oksat ja ehkä parin joulukuusen havut niin suosittelen edelleen vesuria ja hakkuupölkkyä.

Ja edelleen, nämä ovat myös makuasioita.

Suosittelen että käytätte niiden murskaimien kanssa kuulosuojaimia. Suosittelen niitä jopa ruohonleikkurin ja jyrsimenkin käyttäjälle, raivaussahan käyttäjällä ne toivottavasti ovat vakiovaruste.

Me harvennetaan meidän metsikköä vuosittain ja oksakasat ovat isoja. Murskaava Boch (2500 W) on selvinnyt niistä hyvin. Tulos on ihan ok, en sitä kompostiin tarvitsekaan vaan nimenomaan katteeksi sinne sun tänne. Ääni on tosi hiljainen ja nopeudesta ei voi valittaa. Tietysti mikätahansa urakkavehje on parempi, mutta enpä nyt ihan sellaiseen viitsi kaikkia eurojani laittaa.

Tomskun viestissä asia tavallaan kiteytyy:

-Mieti ensin mihin tarkoitukseen laitteen hankit
-Mieti kuinka paljon laitetta käytät
-Mieti kuinka paljon haluat uhrata laitteeseen rahaa

Ja lopuksi mieti uudelleen onko laite todella tarpeellinen naurua