No niin, viestinne on huolella luettu, vanhat keskustelut ja kloron ja jopa suomi24 keskusteluja pähkitty. Firmojen sivuilla raavittu päätä ja nyt mennään kaupunkiin kauppakierrokselle. Käyttötarpeemme ei ole yhtä suuri kuin Riterinalla, mutta vesuri ei kyllä enää riitä. Sen verran viidakkomme on jo kasvanut.
Ne joilla on murskaava halpismalli, viitsittekö kertoa merkin ja onko pelannut hyvin?
Meillä oli lainassa merkkivehje (Wolf Garten) ja siinä alkoi olla käynnistysongelmia. Lisäksi teriin käsiksi pääsy on erittäin hankalaa, kun yhden kerran joutui putsailemaan. On monta ruuvia sekä joku liitin irrotettava. Joten kun aion murskaavan hankkia, niin harkitsen halvempaa kun kerran kalliimmissakin on tollaisia ongelmia.
Merkkiä en muista, mutta Hong Kongista ostin ja se on toiminut tosi hyvin. Mursketta/haketta on tullut tehtyä noin 7 kuutiota viime ja tämän kesän aikana.
No nyt on tässäkin huushollissa ikioma oksasilppuri! Sain tänään viallisen mutta ah! niin vähänkäytetyn (antajaa lainatakseni) silppurin ja aattelin sitä exälle ja pojille vilauttaa, että joskos saavat korjattua. Menin sitten äsken ihastelemaan sitä omin päin ja päästin siihen johdosta vähän söhköä ja kuului vain urinaa. Ei siis terä pyörinyt, moottori vain tuskissansa urahteli. Otin sitten sen tötsän irti siitä päältä ja totesin, että kun se on irti, ei peli edes örise. Pyörittelin terää hetken ees-sun-taa, laitoin tötsän takaisin paikoilleen ja annoin sille vielä vähän söhköä ja niin pörähti kone iloisesti käyntiin. Taidan mennä kohta tekemään oksasilppua puskien juurelle - saapa nähdä, jääkö pihlaja-angervosta mitä jäljelle.
Ihmeellinen on Elämä
Onnea uudelle silppurille !
(täällä on vaan oksakasoja , mutta ok-yhd. lainaa vekotinta10 euroo/pvä, kuinkahan korkean keon päivässä ehtisi silputa, että raaskis ottaa, olen tullut vissiin nuukaksi)..
Nanikka osti Hong Kongista murskaavan silppurin, viimeisessä mainoslehtisessä on Leo-merkkinen silppuri ,hinta 129. Kannattaako ostaa, paljon ei minulla tarvetta ole, kompostiin lähinnä. Suuret määrät vien peräkärryllä kaatikseen ja usein paluukuormana polttopuuta tms. Oletteko kokeillee vanhaa konstiani ,jos risuja on paljon niin katkon oksia moottorisahalla, silpuksi.Ilman tätä risukuorma on liian ilmava eikä sitä polkemalla saa paljon kasaan, on kuin trampoliini.
Kiinteistöhuollon kasasta haen säkillä lehtien haravointi jätettä eikä maksa mitään. sekin hyvää kompostiin ja katteeksi.
Itselläni on sama halpismalli murskaava H...Kongista käytössä runsaat puoli vuotta, kokonaisen ison hopeapajun, ja kolmen ison koivun oksat olen sillä silppunut. Hyvin toimii paksummissa oksissa, jos ohutta ja tuoretta riukua silppuaa niin ei välttämättä mene kokonaan silpuksi. Välillä saa teriä kiristää lähemmäs toisiaan mutta muuten on kyllä hyvin toiminut.
Olen tähän tyytyväinen... aikaisemmin on myös appivanhempien silppuava ollut käytössä mutta se kyllä oli kaamea kokemus... kauhean kova ääni ja risut löivät niin kauheasti käteen... (sillä sitten ohutkin riuku taas menee hyvin pieneksi silpuksi)
Pahus, arporaattori on löytänyt halvemman kuin minun halpis. Olisikohan pitänyt vielä odottaa? Ei vaiskaan, minusta se on ihan ehdoton hankinta, tontilta kertyvät oksat saa hyötykäyttöön itselle, eikä tarvitse niitä mihinkään raijata, komposti saa ilmavuutta, käytävät katetta eikä tarvitse ostaa niihin mitään. Pienetkin risut menee läpi ja paloiksi kun laittaa isona nippuna, ainakin siis minun silppurilla.
nanikka, en minä sitä vielä ole ostanut, luin Honkkarin mainoksesta ja kysyin mielipidettäsi. Voihan se olla sama Leo, mitä tarjoavat. Murskaavan aion hankkia, pieniä hakkureita ei ole konevuokraamoilla, eivät taida kestää sellaista käyttöä. Yksi leikkaava on läheisellä vuokraamolla, mutta turhan iso kuljettaa eikä tehokaan ole kehuttava.
Olihan minulla tehokas haketin, 50 hv diesel, sinne sujahti 6 tuumainen runko, myin pois kun lopetin varsinaiset työt. Se oli leikkaava hakkuri, joten risuille se ei ollut kovin hyvä, esim. alasleikattu orapihlaja-aidan ohuet versot kiertyivät rummun ympärille.Jenkeissä on myös murskaavia isoja koneita tähän tarkoitukseen.
Silppuri on minulla mökillä, enkä kuollaksenikaan muista sen merkkiä. Mutta kyllä se varmaan sama on kuin mitä siellä honkkarissa nytkin on tyrkyllä. (Mutta minua silti harmittaa, että on nyt 40 euroa halvempi kuin toissa keväänä)
Mutta jos siis jäte on risua (halkaisija max. 4 cm minun silppurissa, paksummat poltan pesässä), niin kyllä ne kotikäytössä ihan paikkansa puoltavat ne halvatkin.
Orapihlajan minä poltin pois, kun Raakki sanoi, että on tosi kovaa ja muutkin kertoivat, että piikit eivät maadu ja roiskuvat pois sieltä suppilosta. Varmaan tekevätkin niin. En halunnut ottaa riskiä, minä kun kuljen paljain jaloin pihalla kesäisin.
Yhteenvetona: kyllä minä nyt kahden kesän kokemuksella olen edelleen tyytyväinen siihen.
Arporaattori, minkä Honkkarin mainoksesta? Kun ei ole osunut silmiin.
halpissilppurin 129 € hankkineena en ole turhaan investoinut. ylimääräiset paksut oksat silppuuntuu (muutama marjapensas, hopeapajua ja lepänversoa. kallis vuokraamosta roudattu ei selvinnut varsinaisesta risukasasta mutta ääni oli kaamea! tämä puurtaa hiljaisesti.
tota moottorisahalla pilkkomista täytyy ryhtyä markkinoimaan - mottorisaha on kapine, johon EN koske
Nyt olen minäkin liittynyt oksasilppurien omistajien kerhoon. Miekkonen tuolla sitä kokoaa, maatalouskaupasta lähti murskaava Stigan malli mukaan. Saas nähä miten pelittää. Risukkoa on jemmassa mielin määrin ja metässä siivottavaa riittää. Huomenna testataan. Kokemuksia tästä mallista otan mielelläni vastaan…
No niin. Aamulla testattiin ja haketettiin parin vuoden takaista risukkoa ja kappas vain, 2 Ikean säkillistä oli saalis “pikkukokeilusta”! Hyvin toimi vekotin, muutaman kerran jumiutui kun ranteen paksuista oksaa yritti hakettaa. 3,5cm oli kuitenkin maksimisuositus… Ihanaa - ihanaa… Nyt on Miekkoselle puuhaa ensi viikolle. Säkkiin vaan ja varastoon odottelemaan lumien sulamista! Jihuu!
mitähän lie maksoi stiga? husqvarna oli tos yhdes liikkees 299e minkä lainen lie!
Oksasilppurin osto on minullakin lähiaikoina edessä, kasa oksia pihalla jo odottaakin. Mahtaako näin keväällä tulla silppureita tarjoukseen, pitäisikö odottaa vielä hetki, kyselee malttamaton.
Meillä on semmoinen aie, ja hankesuunnitelma, että koitamme silputa oksasilppurilla (haetaan semmoinen lainaan) noita puisevimpia talventörröttäjiä ja nurmikolta haravoitua koivujen varistamaa pikkuoksaa. Tuleekohan siitä mitään? Tekisi mieli kokeilla vähän pehmeämpääkin ainesta silputa - kenties tukkii koko rekkuleen…
ei tuki, ainakaan, jos laittaa oksaa ja puisevaa talventörröttäjää samassa kourallisessa. lainahakettimella siistinyt semmoisen sekakasan keväisin monena vuonna.
Joo samalla konstilla meilläkin viime kesänä puutarhakerhon silppurilla saatiin vaikka mitä pantua silppurista läpi. Eli siis aina jotain oikeampaa oksaa mukaan.
Joku kysyi aiemmin Stigan hintaa… A-Marketissa maksoi 169e tarjouksessa. Silputtu olemme nyt nelisen kertaa ja hyvä kone on. Ainakin jos silputtava on riittävän kuivaa…Autotallissa odottaa jo 4 jätesäkillistä haketta. Ja haketettavaa olisi niin paljon kuin sielu sietää