Heh, näkisittepä meidän virallisen silppurin. Sen nämä paikalliset isännät värkkäsivät vanhan kuorma-auton moottorista ja mistä lie, ja se silppuaa kokonaisia tukkipuita niin että naukuu. Meillä kun lämmitetään hakkeella. Siksi minua kiinnostaa tälläisen pienemmän materiaalin haketus, sillä voitte kuvitella etten voi mennä semmoisen helvetinkoneen lähellekkään hempuloitten oksien ja talventörröttäjien kanssa.
Kun sitä minä vaan että kompostoituisivat nopeammin, tämä aines, jos sen silppuaa. Eli nyt vain pitäisi keksiä virallisia oksia tukiaineeksi. Kas siitä nyt ongelman lykkäs...jollei pojat sitten mene
lähimetsään risusavottaan, jota kyllä hiukkasen epäilen
kiitos tiedosta… en tie sit mikä hyvä ois! pitänee kokeilla sitä husqvarnaa vissiin, tekeeks sil mitään.
Minä kun olen vain yhden ainoan kerran käyttänyt oksasilppuria, niin en tiedä, onko niissä kaikissa sama “ongelma” että silppua ulostava putki on niin alhaalla, että kippo, mihin silppu lentää, pitää ylen aikaa tyhjentää?
Vaikka tietysti voisi kuvitella, että sitä silppuria itseään voisi siirtää aina eteen päin, mutta eikös ehkä silputtava materiaali ole ihmisillä odottamassa yhdessä keossa, jolloin pitäisi sitten juosta sinne keolle ylen aikaa.
Johtopäätös: Silppurin omistajilla kannattaisi olla pihassa silppukuoppa
Itse pohdiskelin jo etukäteen samaista ongelmaa kuin Sandkin, mutta ajattelin että homma onnistuisi jos levittäisi ensin pressun maahan ja siirtelisi siinä sitten konetta, samaisella pressulla saisi sitten silppua kiskottua pitkin pihaakin. Tai vaihtoehtoisesti siististi pihaa sotkematta siirettyä silpun esim. jätesäkkeihin käyttöä odottamaan.
Mun silppurin mukana tuli kahvallinen, noin 40 litran vetoinen säkki. Siihen silppuan ja sitten kanniskelen silppua sinne mihin milloinkin tarvitaan. Se on minulle justiinsa sopiva säkki, sen jaksaa vielä kantaa.
Enempi ongelmana on se, että se silppu jää keoksi eikä leviä tasaisesti sen säkin pohjalle. Joutuu vähän väliä levittelemään sitä kekoa. Kummia risuja, kun eivät tajua, etten minä halua silppukekoa vaan tasaisen silppumaton. Mitenkähän sitä sais koulutettua sitä silppua?
Mulla on leikkaavan silppurin alla n 60 litran vetoinen “lihalaatikko”, kahvallinen suorakaiteen muotoinen muovilaatikko. Sen jaksaa hyvin nostaa ja tyhjentää täytenäkin, liikkuu kottikärryissäkin hyvin. Joutuuhan sitä toki tyhjentelemään usein mutta tuleepa samalla taukoliikuntaa
Ukko käyttää myös lihalaatikkoa. Siitä säkkiin, tai vanhoihin roskiksiin säilöön, jos en laita heti käyttöön.
Voi kun saiskin niitä lihalaatikoita jostain.
Oksien tunkeminen mölyävän silppurin kitaan on sen verran puuduttavaa hommaa noin pidemmän päälle, että minä olen pitänyt sitä tyhjennysoperaatiota ihan tervetulleena vaihteluna. Sellainen säkki meilläkin tuli silppurin mukana. Minusta se on oikein hyvä, raahaan sitä lumikolassa perässäni, kun kantamaan en pysty. Pelkässä lumikolassa silppu ei pysy, sitäkin on tullut kokeiltua
Minä käytän sen mukana tulleen säkin lisäksi (kun se täyttyy niin nopsaan) ihan halpiskaupasta ostettuja isoja järeitä mustia neliskulmaisia betonipaljuja. Ne on suht saman hintaisin kuin tavalliset ämpärit ym mutta huomattavasti tukevampaa ja kestävämpää materiaalia. Suosittelen ainakin kokeilemaan Korkeuskin on sopiva ja mahtuu kivasti silppua, helppo nostaa vaikka kottareiden kyytiin ja kirmata levittelemässä pitkin pihaa.
Ja hämmennetään vielä pakkaa… nyt kun kävin kiertelemässä taas pari liikettä, tuli vastaan oksasilppuri jossa terä on ruuvi eli ihan niinkuin viljaruuvi jossa on kartiokaulus joka ohjaa oksan siihen ruuville josta ruuvi vetää sen pienen rinkulan läpi.
kehuivat hyväksi pienille pajuille ja oksille… meillä kun mennee ne 20mm vahvat jo melkein haloiksi.
Et kellään tämmöistä vehjettä? kokemuksia?
Ne laastipaljut on muuten ihan hyviä. Ja kestänyt ainakin meillä.
Pitkällisen harkinnan tuloksena päädyimme murskaavaan huskuun. Kokemukset siitä on positiivisia, ajettu on jyrsimen kärrylle (150cm*100cm) noin 12cm korkea “läjä”. Veti pajua ihan hyvin eikä tukkeutunut kertaakaan. Lukuunottamatta sitä kun oli paksu kohta mistä lähti useampi oksa niin siihen toppas pari kertaa. Hyvä kone näin ensi tuntumalla. Ainut ongelma on, et alle ei mahdu kovin suurta kippoo mut eipä tuo ämpäri oo vaikee kaataa tyhjäksi esim kottikärryyn.
yhtiön huvitoimikunta oli tehnyt päätöksen, että hakettimien käytöstä ei sitten peritäkään enää vuokraa. ei se paljon ollut, mutta kotiopäin se on sekin. sillä rahalla saa samalta huvitoimikunnalta nyt ostaa kärryllisen hiekkaa, jonka piilottaminen savipeltoon ei ole vaikeata:-)
meidän hakettimissamme on mukana semmoinen keräävä kassi, joka ripustetaan hantaakeista poistotorven sivuille koukkuihin. se on mainio silloin, kun hakkeen levittelee saman tien minne levitteleekin. silloin kun varastoon tekee haketta (esim *ensi talvea* varten kompostikuiviketta), on hyvä konsti laittaa vanha turve- tai multasäkki torven alle. ensin niin, että rullaa säkin puoliväliin asti ja kun se on tullut täyteen, avaa koko säkin ja kellauttaa täyden osan kyljellensä. säkin saa tuolla tavoin täytetyksi juuri sopivasti niin täyteen, että jää suupuolelle pätkä, josta sen voi solmia kiinni nippusiteellä tai narunpätkällä. - viime kesänäkin tein talkoopäivänä tuolla systeemillä aikamoisen määrän hakesäkillisiä tuleviin tarpeisiin.
Jos haketettavaa on vähänkään enemmän, tässä erinomainen kone, helppo siirtää ja tehokas.
Silppuri on hankintalistalla. Olen miettinyt että miten kovaäänisiä ovat nämä oksasilppurit. Merkkikohtaisia erojakin varmasti löytyy, mutta kokemuksia otetaan vastaan. Että ilkeekö silppurin laittaa päälle sunnuntaina, vai saako naapurilta murhaavia katseita?
Jos ostat leikkaavan silppurin, niin naapurilta saa murhaavia katseita maanantaina päivälläkin. Sirkkelillä on sirkkelin ääni.
Murskaavat silppurit ovat hiljaisempia, eivät toki ihan äänettömiä nekään.
Kassikäpp, mikäs tuo tuommoinen silppuri on?
Murrayn polttomoottorikone 5 hv. Ostettu yli 12v. sitten ja maksanut hintansa moneen kertaan.
Ostin juuri eilen Viking 1500 silppurin. Koko eilinen ilta koekäytetty ja erittäin hyväksi todettu. Ei tukkeennu ellet tunge sinne paksumpaa tavaraa kuin on määritelty, vetää itse nopeasti oksan kuin oksan sisään, joskus joitakin paksuhaaraisia avitettava, suhteellisen hiljainen ja tulos mukavan näköistä. Ainoa ongelma, että kone on määritelty käyttämään 16 amppeerin sulaketta, eikä meillä ole pihalla kymppiä isompaa, ongelmia ei kuitenkaan tullut liian pienen sulakekoon takia. Olen oikein tyytyväinen vehkeeseen ja onhan tuo kolminkertainen testivoittajakin, eikä syyttä.
Juu sano… Päädyimme siihen husk… Nyt sit risuja ajettu ja hyväksi todettu ei tukkeutunut kertaakaan, muutakuin silloin jos oli oksahaara kohta ja paksu. Parin tunnin tulos oli ~0.5 kuutioo hyvää katetta. Eli syöttö aukko pieni haaraisille oksille mut ne nyt voi käsin nykiä erilleen niin hyvin menee. Ja tosta nopeudesta en tie ku ei muuta ole tullu testattua mut ihan ok kait tuo oli!
Sit siihen ommeltiin viel suojapussi päälle et kun sitä säilyttää niin ei tipi varmasti mitään sinne joka hajoittais sen kun seuraavan kerran käyttää… Niin niin pitäis tarkistaa aina ennen käyttöä, mutt…
Saisi se suojapussi tulla ihan vakiona!
Silppurien omistajat: miten käy orapihlajan piikkien, murskautuuko tunnistamattomiksi?