peruuta, vai joko kokeilit?
Meillä oksasilppuri menee jumiin, kun on joku vänkyrä/kiero oksa. Monesti täytyy putsata näiden takia terien kotelot. Meillä tosin ei mikään paras ja kallein silppuri olekaan.
Muuten sanon oman mielipiteeni oksasilppureista ja havupuista. Eli mieluiten laitan oksia joissa havuja ei ole. Ne menevät kokonaisena vaan myllystä läpi. Koivun oksistakin leikkaan ne kaikista pienimmät oksat pois. Ja jos aika antaisi myöden tekisin niistä nyssäköitä.
Meidän leikkaavasta koneesta menevät kaikki läpi, jotka sinne vain mahtuvat ja tulevat hakkeena pihalle. Joskus harvoin tukkeutuu ja silloin kone sammuksiin ja kotelo auki ja tukkeen poisto, meillä ainakin varsin yksinkertainen toimenpide. Minä itse tykkään leikkaavasta mallista, olen nähnyt että murskaava jättää sellaista pitkää osittainmurskattua vartta jäljelle.
Minulla on haketin tarpeeksi iso ei lelu. Mitä se ei haketa mennee talvella uuniin
lämmitykseen Eihän sinne koneeseen mitään halkoja pidä laittaa.
Luumu ja syreeni ovat näköjään kovin kovia. Kun leppä menee laulaen silpuksi, tuo 3-4 cm paksuinen sitkeä teki tenän. Löysytin säätöruuvia ja nostin oksan pois. Hyvin toimi taas ja risukasan silppusinkin tänään.
Kokeilin myös järviruokoa silputa. Ei kestä sielu niitä koneeseen pujotella. Eli ruokokasvuston kannan pressulla huussipolulle ja siinä kulkureitillä tulee luonnonmukaisesti murskattua. Kun vielä sais mökille paljon porukkaa ja huussin ovelle jonon, jo siinä tuskissaan jalat ristissä jonottajilla tamppautuisi kerralla isokin määrä.
Silputessani taas kerran halvalla oksasilppurillani oksia ja todetessani taas, että syksyn märkyydessä laite jatkuvasti tukahtuu ‘mösöön’ ja vaatii kuivatustauon. Tuli mieleeni, että jos olisi joku todella hyvin toimiva sähköllä käyvä oksasilppuri, niin voisi siitä hiukan enemmänkin maksaa, jotta työ etenisi. Kysymykseni onkin yksinkertaisesti se, onko olemassa jotain käytössä koeteltua todella kohtuullisen hyvin toimivaa oksasilppuria joka nielisi sekä pehmeät mösöt että kovemmatkin oksat.
meillä on kylän huvitoimikunta aikoinaan (10+ vuotta sitten) ostanut ensin yhden ja myöhemmin kaksi lisää bosch 2200 hp. uusissa saattaa olla tuo loppuosa erilainen. - vanhinkin on edelleen erinomaisessa kunnossa. silppuaa kevyesti 4 senttistä oksaa, oli sitten havua tai lehtipuuta. talventörröttäjät menevät keväällä, vaikka olisivatkin märkiä. eivät tosin ihan yksinään, mutta kun väliin laittaa puuainesta, niin ei ole vaikeuksia.
mielestäni on hintansa väärti, vielä kun ottaa huomioon, että noiden käyttö ison kylän erilaisten käytäjien käsissä on ihan toista kuin yhden huushollin omassa käytössä.
Meillä on murskaava silppuri, merkkiä en muista, mutta tarjouksessa maksoi kahdensadan paikkeille. Hyvin sillä märätkin menee, mutta joku ei ehkä tykkäis siitä, että se tahtoo tehdä sellaista “helminauhaa”, ts. oksanpalat jää yhdeltä reunalta kiinni toisiinsa.
Sähkövempeleet kierrän kaukaa, ei tule kuin paha mieli. Polttomoottorihurruuttimella täräytin viime kesänä peijakkaanmoisen pätkän parimetristä orapihlaja-aitaakin silpuksi ihan itkemättä. Täytyy tunnustaa että kyseinen vekotin ei ole oma vaan äitimuorin. Joskus ostettiin semmoinen mukahyvä sähkötoiminen ystäväperheen kanssa kimppakoneeksi vaan eipä ole moneen vuoteen sen perään kyselty kun polttomoottorivempeleeseen tutustuttiin.
Onko kenelläkään kokemusta Boschin ATX 22 D oksasilppurista. Minulla on melko uusi laite, joka ei tee kunnon haketta.
Käyttöohjeen mukan kiristin puristuslevyn ruuvia niin, että terä veisti alumiinilastuja.Vähän aikaa haketus onnistui, mutta sitten tuli taas oksat kokonaisina läpi. Jos olisin jatkanut kiristämistä, olisin vissiin onnistunut kuluttamaan koko puristuslevyn loppuun. Missähän on vika ? Käyttäjässä vai koneessa ? Pystyisikö joku auttamaan, niin pääsisin huomenna jatkamaan hakettamista…
Haa, mullapa on samanmerkkinen ja ihan samanlaista pitkää tikkua tekee, kun säiliö oli täysi ja oksat just leikattuja, tuoreita. Useammin tyhjentämällä pelitti paremmin. Eri puu/pensaslajeilla ilmiö oli erilainen, paju, koivu esim käyttäytyi just noin. Lykkäsin säiliöstä puutarhasäkkiin ja nypin nuo pötkylt erilleen ja tuuppasin kunnollisten oksien kanssa uudelleen.
Jos oikein tarkka olisin, varmaankin lajittelisin oksat lajeittain ja säätäisin terää. Vaan en ole tarkka ollenkaan vaan sekoitan oksia ja olen tyytyväinen tulokseen. Kompostissa menee kaikki ja katteena käyttäessä voi plarata parhaat näkyville.
Edellisen silppurin kanssa paloi päreet, jumitti ja oli hidas. Mies käytti tänään silppuria ja totesi, että tämä uudempi on nopeampi ja mukava käyttää.
Tämä värkki tekee tyhjäänkin laatikkoon huonoa haketta. Tänään saatiin mies paikalle tutkimaan ongelmaa. Ja löytyi vika, muovisesta säätöruuvista oli katkennut 1 väkänen, joten ruuvi pääsi löystymään. Nyt odotellaan ja tehdään lisää risukasoja
Meillä on Agrimarketin murskaava halpismalli. Kuinka kauan pitäisi antaa oksien kuivua ennenkuin tulee kunnon haketta? Ainakaan tuoreesta tavarasta ei tule kuin helminauhaa puulajista ja paksuudesta riippumatta.
Hei, sinun täytyy varmaan tiukata terää heti, ohjeet pitäisi löytyä ohjekirjasta. Oksista pitäisi tulla haketta, oli ne sitten kuivia tai tuoreita. Ainakin meidän murskaava vaatii terien tiukkaamista, kun alkaa tehdä helminauhaa.
Ostaa höksäytin pitkällisen etsinnän jälkeen oksasilppurin. Vähän käytetyn ja kohtuuhintaisen, Boschin koneen.
Mulla on nyt joku koneiden tarve, nyt pitää miettiä oksasilppuriakin Miten on, onko se edes kannattava vehje, jos satasella saa jo useamman säkin haketta kaupastakin ja omat risut voi kiskoa pellolle ja tuikata tuleen? Saati sitten että tuleeko sitä käytettyäkään, jos ei ole sen suurempaa ongelmaa risujen sijoittamisessa? Kunhan nyt sitä haketta tarvitsisin. Ja sitten oli vielä se eliitti vehje, jola saa silpuksi kaikki ruohovartisetkin, joita meillä piisaa. Mutta kuka niitä stten muka jaksaa siihen pieneen koneen syöttöaukkoon tunkea?
Mua ei saisi päästää näköjään lainkaan rautakauppoihin.
Taidan mennä huomenna ostamaan oksasilppurin niin saan orapihlaja-aidan siinä silputtua ja laitan hakkeen aidan juurelle niin ei piikit pistä kompostissa.
Ostin oksasilppurin joskus 3 vuotta sitten, enkä ole käyttänyt vielä kertaakaan. Risukasat kuskasin juhannuskokkoon ja piikikkäät oksat roskikseen. Mulla oli ainakin pieneen pihaan turha ostos
Miulla tulee aika paljon perennan vartta jonka saisin tuon kanssa nopeammin hyödyksi. Monta vuotta olen tuota ostoa harkinnut. Nyt saisi aidan leikkuujätteet sitä mukaan pois näkyvistä eikä tarvitsisi ystävältä kyytiä kysellä.
Ruohonleikkuukoneella saa perennan ja rikkiksien varret hyvin silputtua. Kasaan kompostin viereen rikkaruohot ja päivän päätteeksi ajan ruohonleikkuukoneella silpuksi. Menee paljon pienempään tilaan ja maatuu nopeammin.