Oksasilppuri

Ruohonleikkurilla silppusin monta vuotta orapihlajaidan leikkuujätteetkin, mutta nyt on siinä niin paljon kuivaa karahkaa, etten viitsi sillä konetta rikkoa.

On toi oksasilppuri vaan mukava peli. Perennojen pitkät ja paksut varret muuttuu silpuksi suit sait sukkelaan. Myös isojen auringonkukkien ja maissienkin varret tulee silppurin jäljiltä hyödynnetyksi maanparannusaineeksi. Eilen ja tänään tunnin verran silputtiin perennapenkkien siivousmateriaalia ja nyt se on levitetty hienona silppuna maan pinnalle takaisin sinne mistä alunperin otettiinkin.

Keväällä tehdään taas risusavottaa ja silputaan ohuet puunrungot hakkeeksi jota levitetään kasvimaan käytäville.

Hitsin hyvä hankinta oli, en olis uskonut että on noin monipuolisesti avuksi kun etukäteen mielsin sen olevan vaan puun ja risujen silppuamiseen.

Nuu, minkä merkkinen ja mallinen, ja silppuaako perennojen varsia sellaisenaan ilman että täytyy olla oksia mukana? Myös ohuita varsia kuten tattarissa? Mulla tulee paljon mm. piiskuista, telekiasta ja tattarista noita perennanvarsia sekä tomaateista myös ja kädet ei tahdo kestää oksasaksilla pieneksi leikkaamista.

Se on Viking. En osaa siitä tattarista sanoa kun en tiedä varsien kokoa tarkemmis. Piiskujen ja kultapallojen varsia sillä nyt viimeksi silputtiin ja ne meni kyllä oikein hyvin huolimatta siitä että olivat ihan märkiä. Sen verran jämäkkyyttä niissä on märkänäkin että ne saa sinne työnnettyä. Ihan se ylin osa missä on oikeestaan vaan lehtiä jäi menemättä sinne sisään mut ne vedettiin siitä sit pois, heitettin kasaan ja laitetaan kompostiin tai käännetään maahan. Jompikumpi, saa nähdä nyt kumpi.

Onko orapihlajan silppuaminen ihan tuhoon tuomittu yritys? Tarkoitus olisi kompostoida silppu hevosenlantaan sekoitettuna.

Minä en sekottaisi orapihlajaa kompostiin, piikkien maatuminen kestää ikuisuuden! Silppuan sen murskaavassa oksasilppurissa ja käytän katteena orapihlajapensaiden alla.

Kyllä oksasilppuri on pienenkin pihan yksi tärkeimmistä välineistä, ainakin meillä. Heti pakkasten mentyä aloitin risujen silppuamisen ja kerjäsin myös naapurin puun kaadon ylimääräiset risut itselleni.

Nyt keksin tuon jutun, että silppuan hakkeen kahteen, kolmeen tai neljäänkin kertaan, niin saan heti sopivaa katetta ajateltuun kohteeseen. Kaikkea en tarvitse enää kompostin kerroksiin. Koivun pitkät ohuet oksat on työläitä, kun eivät silppuudu vaan kiertyvät terän ympärille. Niitä saa usein pakittaa tai repiä alakautta irti. Mutta kyllä nekin silputtua saa lopulta muiden oksien kanssa sekoittaen ja uudelleen läpi laittaen.

Minulla on iso seula kottikärryjen päällä mihin kippaan tuon hakekorillisen ja siitä sitten sekoittelen ja nostelen karkean hakkeen uudelleen silppurin läpi. Hienompi hake valuu jo seulan läpi ettei sitä tarvitse enää silputa.

Ensimmäistä kertaa myös laitoin orapihlaja-aidan kuivia oksia silppurista, ja ne ovat todella kovia!! Silppusin nämäkin kolmeen kertaan ja lisäsin kolmannella kerralla muuta karkeaa haketta vuorotellen silppuriin, ja tuli ihan hyvää sekoitusta. Orapihlajahakkeen laitoin takaisin aidan alle kun siinä on niitä piikkejä!

Onko kellään kokemusta Motonetissä myytävästä polttomoottori oksasilppurista? Tuo hinta 499,- on varsin edullinen polttomoottori käyttöisestä silppurista, mutta nettisivuilla on hyvin niukasti tietoa koneesta. Onko tuo toimiva kone?

Onko kellään tietoa millaisella sähköisellä oksasilppurilla saa esimerkiksi tomaatinvarret ja perennat silputtua? Meillä on semmonen karmiva 6,5 hv polttomottorihaketin, joka menee kaikesta pehmeämmästä tavarasta tukkoon. Risuja ja kuivia kasveja se syö hyvin ja sinne voi laittaa jopa 78mm vahvoja rankoja.

Minä haluaisin semmosen pienemmän sähköllä toimivan, jolla voisi silputa puutarhan siivousjätteet paremmin kompostoituviksi. Pitäisikö se olla murskaava vai leikkaava, jos sillä silppuaa kasvihuoneen kasvit vielä vihreinä?

Bosch silppuri AXT-220D mallia vastaava turbotoiminnolla pystyy tomaatinvarsiin ja perennojen jämiin eikä pitäisi tukkeutua. Boschilla on kone joka silppuaa ja sitten murskaa.

Vinkki: ennen hankintaa tarkista minkäkokoinen/ampeeliluku) sulake ulkona on, 10A useimiten, mutta jos tarvitaan 16 A  ei se pienemmällä toimi.

Maksoin omastani pari sataa vähemmän ilman turbo toimintoa, perennan varret menee silläkin, kun on oksaa lisättäväksi kriisitilanteissa.

tänne laitan vastauksen tönönvahdille, täällä ne minun ja muidenkin kehut taitavat olla:_)

muista en tiedä mutta tuota boschia uskallan kehua. - meillä on kylällä ollut vissiin jo parikymmentä vuotta tuollainen käytössä. siinä vanhassa, joka oikeastaan on kaikista paras, ei ole keräyslootaa vaan erillinen ripustettava pussukka, johon silppu putoilee. uudet kolme ovat tuon näköisiä ja niistäkin uusin ollut jo vuosia käytössä. ei ainakaan minun tietooni ole tullut että ehjääjää olisivat kaivanneet. kapistukset ovat kyläläisten (mökkejä 235 kpl) vapaasti käytettävissä ja niitä tarvitaan myös talkoopäivinä, kun kuutioittain risuja silputaan.
kun yleensä on niin ettei ns kolhoosikoneiden käyttö taida olla erityisen varovaista siihen verraten kuinka huolella yksityistä omaa konetta kohdellaan, niin varmasti on hyvä, kestävä ja käyttökelpoinen = hintansa väärti, hyvinkin.

Suokukka,minä ostin tuommosen viime syksynä.Olen kyllä tyytyväinen,meni pehemiääki tavaraa mukavasti ja tuli hyvän kokosta silippua.Mulle ainaski riittävän tehokas.

Eilen sittä ostimme prismasta tuon oksasilppurin. Melkoinen peto on vetämään sallitun paksuista oksaa.
Pari tuntia meni pakkauslaatikosta oton jälkeen kun oksat on jo melkein silputtu. Jätelaatikko sais olla kyllä isompi mutta paremminhan sen jaksaa huonokin tyhjätä

Helppoa ja mukavaa siihen nähden kun aina on pitäny völjätä oksat pääsiäis- tai juhannuskokkoon tai polttaa muuten vain.
Jätekin tulee hyötykäyttöön eikä mene savuna ilmaan.

Kuinka paksua se imaisee? 

Ärsyttää kun tuotakin olen suunnitellut jo parisen vuotta mutta aina tulee jotain muuta mihin rahat uppoaa.

Mun tuurilla menis heti rikki :unamused: ja sitä myöten tulis kalliimmaksi kuin ostaa oma

Meidän on vissiin ostettava nyt kuitenkin polttomoottori haketin.
Noita risuja tulee siihen tahtiin, että pikkusilppurilla ei vaan tule valmista.

No meillä on hakkeella katettuja alueita sen verran paljon, että ehkä se hintansa joskus säästää. 
Ajateltiin ostaa sellainen josta menee n.5-7 cm oksat läpi, sitä suuremmat voi klapittaa.

Meillä iso puustoinen ja puskainen rintamamiestotti ja pari vuotta haketettiin ja tuskailtiin vanhalla sähkökoneella. Kesällä hankittiin järeämpi polttomoottorisilppuri. Helpotti kyllä isosti tämän syksyn haketusurakkaa, vaikka kallis kone olikin. Tuolla uudella menee käsivarrenpaksuisetkin oksat / puut hakkeeksi. 

edit: tämä siis meidän uusi kone https://www.tavaratalohurrikaani.fi/oksasilppuri-15hp-420cc-ferguson.html

Vetääkö tuollainen hyvin kostean perennan varrenkin?

Saapas nähdä miten minun käy kun rupean tuota silppuria käyttämään. Sain kyllä opastuksen mutta kun pelkään kaikkia koneita niin saa nähdä miten käy? Ei kai sinne mitään perennan varsia laiteta, ei ainakaan tuohon minun. Oksia riittää ihan tarpeeksi. Sitten jäi vielä klapeja pilkkomatta, ne saa kyllä tytär hoitaa.