Oleanteri, Nerium oleander

(huonekasvit)

Avaan kokonaan uuden keskusteluketjun oleanterille, koska edellinen meni sekaisin temppelikukan kanssa. Toivottavasti tässä pysytään oikeassa kasvissa. Olkaat hyvät!

Minä otin keväällä pistokkaita kerrotusta punaisesta oleanteristani, juuria näkyi jo 3 päivän päästä. Pari viikkoa sitten sain 2 pistokasta valkoista oleanteria (jalostamaton oleanteri kuulemma). Osaatteko kukaan sanoa, mikä kumma on, kun ne ei juurru!? Ne on molemmat vedessä, kuten oli ne aiemmin hyvin juurtuneet. Kannattaisiko pistää ainakin toinen multaan? Minulla on myös juurrutushormonia, kannattaako sitäkin kokeilla?

No vihdoinkin näkyy toisessa juurenalku. Ihme (vai onko?), että jalostettu juurtuu helpommin. Tämä valkoinen odotutti juurtaan yli 3 viikkoa.

Kui kylmää toi Oleanteri kestää?

Otin sen eilen sisälle, ulkonta,,,,,,,,,,onko kokemuksia kylmästä?

Ihan hyvin kestää ainakin muutaman pakkasasteen. Yksi oleantereistani on vielä ulkona, ja vaikka pari yötä sitten oli muutama aste pakkasta, oleanteri ei ole moksiskaan.

Lyhensin sitä pari viikkoa sitten reilusti, nyt on juurtuneita oksia ylenmäärin. tosi hyvin näköjään juurtuu näin syksylläkin, ei sentään kolmessa päivässä kuten keväällä teki.

Olisko sulla liikaa juurtuneita pistokkaita...? allapäin

Samaa kysyn minä ( nöyränä)

Poppius ja Jadeliila, nyt vasta huomasin, että tekin haluatte pistokkaat. Yksi pistokas per nuppi vielä olisi. Hölötelkää jos vielä kiinnostaa!

Hei,onko kukaan onnistunut kasvattamaan siemenistä oleanteria.

Omani teki syksyllä monta siemenpalkoa,jotka istutin multaan.

Luin jostain että voi mennä vuosikin ennen kuin itää.

Kasvatonko turhaan.

Ei kai se turhaa ole, vaikka vuosi itämiseen menisikin. Hyvää jaksaa aina odottaa ;) Itselläni on nyt siemeniä, kiitos niistä Tähdikille. Ajattelin kylvää ne viimeistään helmikuussa.

ps. en ole vielä kaivellut kylvöohjeita esiin, joten en tiedä olisiko niiden siementen jo pitänyt itää, sitä varmaan tarkoitat.

Muutama vuosi sitten kokeilin. Ei mennyt vuotta.

LukinLilja, ensinnäkin komeat juuret on oleanterissa ja toisekseen miten musta näyttää että siinä on kukkanuppu sen verson päässä? :slight_smile:

Kyl ainakii mä uskon että sulla on niissä nuppuja . Mä kävi hakee LukinLiljalta alkuja, Marraskuun lopussa

Ja niissä on nuppuja latvoissa, 2-3mm kokoisia Ne kukkii keväällä jossakin vaiheessa.

Mulla on valkoinen 180cm korkeaoleanteri jossa oli nuput viimetalvena ja se kukki keväällä nyt siinä

on uudet nuput jotka se teki syksyllä latvoihin, ja lopetti kasvamisen.

Kukki viimevuotisetkin pistokkaat, niin varmaan nämäkin. David, sulta saamani pistokkaat ei taida selvitä, nyyh. Joudun varmaan kerjäämään kohta uudet keväällä. Pliis.

Joo, kyl varmaa saat, ku ne on kukkkineet.

Kun mun pitää lyhentää sitä valkoista muutenkin.

En mulkaa juurtuneet ne enää Marras-Joulukuussa

Ilmeisesti on ollut liian pimeetä.

Kiva, kiitos!

Varmaan se pimeys vaikutti. Omista otetut pistokkaani on kaikki juurtuneet, vaikka syksyllä on otettu, mutta ei enää niin myöhään syksyllä.

Mulla iti oleanterit ihan kohtuuajassa!

Kolme ostamaani oleanteria on kuollut aika pian kukkimisen jälkeen. Aikanaan, kun kasvatin pistokkaasta eli monta vuotta, mutta kuoli kesäloma kastelijan jälkeen. Haluaisinkin pistokkaan sekä valkoisesta että vaaleanpunaisesta oleanterista.

Kiitos vastauksista,annetaan siementen rauhassa itää,jos hyvin sattuu

voi jotain kasvaakin.Vaaleanp.on jo nuput jotka yrittää kasvaa kunhan valoa tulee enemmmän.

Nonni, nyt olen tappanut ekan kerran oleanterin. Viime kesänä sain Madeiralta tuodun pistokkaan, joka juurtui hyvin ja näytti hyvinvoivalta vielä kuukausi sitten. Nyt varsi on mätä.

Uusia koitan saada nyt siemenistä. 9.2. kylvin 6 siementä, yksi iti 1.3. ja se onkin ainoa itänyt.

Osto-oleanterista viime vuonna otettu pistokas näyttää kanssa huonolta, lehtiin on tullut tummia laikkuja. Tietääkö joku parannuskeinoa, vai täytyykö sillekin heittää hyvästit?