Oleanteri, Nerium oleander

Ostin pääsiäiskukaksi komean paksurunkoisen oleanterin (29,90 €). Toivottavasti avaa nuppunsa ja elää vielä sen jälkeen. En ole onnistunut pitämään elossa yhtäkään ostamaani oleanteria, mutta taas kerran oli pakko ostaa.

Noissa osto Oleantereissakin on ilmeisesti aika paljon hormonimyrkkyjä. Mä ostin 2-3v sitten yhden kerrotun valkoisen kesäkuussa. Laitoin sen suoraa pihalle kasvamaan, se jökötti paikallaan ainakin 2kk taivasalla, sitten se, rupesi kasvamaan.

Eräät hormonimyrkyt on ruiskutettu lehtiin, ja vesisateet ym. ilmankosteus puhdistaa sitä nopeammin kuin sisällä missä ei sada ja monet eivät niitä pahemmin sumuttele.

Jos se Oleanteri on elossa vielä kk päästä niin ulos vain. Syksyllä se kestää kun on karaistunut ainakin -4c

Ostamani oleanteri on noin 25 cm paksurunkoinen kapula, jonka päässä on pyöreä ja tuuhea nupullinen latvus. Kukka on tosi upea ja haluaisin saada sen säilymään. Jos nyt suihkuttelisin sitä, ruskettuisivatko nuput? Koko latvus on täynnä valkeita nuppuja.Totuttelu ulos vie oman aikansa ja lämpöasteita on kovin vähän.

Kävin perjantaina kattelee rehuja, Plantagenis oli Oleantereja, paksukapula ja päässä tuuhea latvus. Lehdissä näkyi aika paljon jotakin harmaata varmaakin ruiskutettu jollakin. Jos oikein muistelen niin, Oleanteri viihtyy paremmin viileämmässä kuin huoneenlämpö ja kosteessa, on ns. suokasvi. Vedellä sumuttelu kannattaa tehdä useasti.

Eka kukka auki, kännykamera surkee vga

David, ihana oleanteri ja kaunis väri. Varmaan oikean hoidon puutteessa kuoli minu rakastamani oleanteri viimetalvena nyyh… Jos jostain löydän heti ostan tykkään siitä niin paljon.

Vaikka on aika myrkyllinen,,,,,kieli ulkoa

Oleanteri on vielä kukassaan, harmi kun kukat eivät tuoksu millekkään.

Minulla on oleanterin kukinta kohta ohi ja aion viedä kasvin ulos kesäksi. Nämä valkoiset eivät todellakaan tuoksu, olisi sittenkin pitänyt ostaa vaaleanpunainen.

Ottaisin mielellään pistokkaan jos jollain on antaa=)?

saan olanterin pistokkaan,minulla oon taimimultaa pistän siihen sitten,pitääkö juurruttaa vesilasisssa vai laittaa vaan multaan?

Mulla tuli hienot juuret vesilasissa yllättävän äkkiä.

Pitääpä laittaa veteen sitten=)

Laitoin sittenki suoraan multaan kun niin neuvottiin tuolla kasvikortistossa ja oli multa valmiina,nii sinne vain=)kuhan tekis hyvät juuret.

Toivotar, voin nyt tämän päivän kokemuksella kertoa että kukat tällä ko. kasvilla tuoksuvat ihanalle! Ja seuraavan kuvan myötä (otettu tänään) ISOT kiitokset ja terveiset LukinLiljalle

Vautsi, hyvä Tiipero! Hienoa että oleanteri viihtyy teillä. Omani vasta harkitsee kukkimista, mutta se olikin talvilevolla niin pitkälle kevääseen, että tullaan sitten vasta perässä. Toivottavasti :slight_smile:

Hieno kukka!Toivottavasti itsekkin pääsee haistelemaan ihanaa tuoksua kukasta=)

Kirjakkaas ystävällisesti mulle nopeat ja täsmälliset, ja mielellään toimivat, juurrutusohjeet oleanterille. “Löysin” eilen hienon variegatamallin pistokkaan.

Paulastiina, pentin kasvikortisto kertoo näin:

Lisääminen:
Pistokkaaksi leikataan 10 cm pitkä keväinen latvaverso, johon ei vielä ole kehittynyt nuppuja. Maitiaisneste pyyhitään pois, istutetaan 2-3 cm syvyyteen kuohkeaan multaan. Katetaan lasilla. Kun kasviin on ilmestynyt haaroittuneet juuret, se istutetaan ruukkuun.

Ja vanhan pentin puolelta äkkiä löysin maininnan että oleanteri on hyvin helppo juurruttaa pistokkaista. Itselläni ei ole kokemusta tästä kasvista yhtään, mutta ehkä tästä oli apua sinulle?
Ja varo sitä lehdestä valuvaa maitiaisnestettä, se on hyvin myrkyllistä.

Gracias!