Oleanteri, Nerium oleander

Olen onnistunut paremmin lyhyestä oksasta (~10 cm) juurruttamaan; tosin niitä on vaikea löytää. Latvapistokkaasta varmaan en kertaakaan.

Nappasin tukun pistokkaita Kreetalta ja komeat juuret vesilasissa nihin sain. Tosin juurrutushormoni vauhditti asiaa. Osa on jo ruukussa, mutta parille pitäisi vielä löytää ruukku. olis mahtavaa, jos nuo saias menestyyn ja kesällä kukkimaan. Valkoista tais olla, mahdollisesti vaaleanpunaistakin.

Minulla on monikerrottu vaaleanpunainen olianteri joka on noin metrin korkuinen.Siinä on vain oksien päässä muutama lehti. Saisiko olianterin tuuheammaksi katkasemalla sen alhaalta jättäen parin sentin pitusiksi tyngiksi varret??juurtumaan voisi ottaa oksan päät.

Mietiskelen samaa kuin sitruunaperhonen. Huomasin eilen, että syy lehtien tippumiseen on pikkuiset mustat ötökät. Oksat ovat harvalehtiset ja kärsineen näköiset. Olisi pitänyt katsoa sitä aiemmin suurennuslasin kanssa. Sumutin nyt hyönteismyrkkyä ja mietin oksien katkaisemista..

joo.Katkaisin olianterini ja yritin laittaa oksan pätkät juurtumaan mutta ne mätäni=(Olianteri kummiskin rupesi tekemään todella paljon uusia sivuversoja.eli tällä kertaa leikkaaminen auttoi ja se on komia yksilö=)

Minä sain Espanjasta oleanterin taimen. Laitoin sen nyt purkkiin, joka on hieman sen juurakkoa suurempi ja ikkunalaudalle.

Mitenköhän saisin olianterini kukkimaan.Olen koittanu lannotella silloin tällöin vaaleanpunaisella veteen sekoitettavalla lannoitteella.ja se on ulkona kesän mutta nuppuja ei ole näkyny.Tällähetkellä se on varjoisassa paikassa ettei lehdet pala ja kukka kuivu liikaa.

Siirrä aurinkoon, oleanteri tarvitsee suoraa auringonpaistetta. Itselläni ne on ihan paahteessa, ruukun alla lautanen, ettei kaikki vesi valu maahan.

Mulla on verannalla, johon paistaa keskipäivästä iltaan aurinko ja juur kun aioin vaihtaa sille mullat, niin havaitsin nuppuja. En ole sitä kauheasti hoidellut kevään mittaan, kastellut vaan. Nyt se kukkii ja tuoksuu.

Pitää siirtää aurinkoon. En ollu uskaltanu siirtää sitä aurinkoon kun pelkäsin että lehdet palaa :slight_smile: jospa se sitten kukkisi.Mustia punkkeja näytti siinä olevan. pitää vissiin torjua ötökät ennenkuin se taas rupee kehittelemään nuppuja.Edelliset nuput varisi pois ku ötököitä torjuin mäntysuovalla.

Mitä neuvoja antaisitte kun en meinaa saada omaani kasvamaan, kasvu on todella hidasta… onko oleanteri vain niin hidas kasvamaan vai onko vika minussa XD Hyvältä alku näyttää ja on tehnyt kyllä pari lehteä, mutta hyvin hitaasti…

Jotkut oleanterit ovat hidaskasvuisempia. Minun uusin tulokkaani on kaikkein hitain oleantereistani; vuodessa kasvanut ~10 senttiä. 
Ei sinussa varmaan vikaa ole, hitaus on sen lajiominaisuus.

Eikä pistokkaat välttämättä heti ala kasvaa, luultavasti ensi keväänä kasvu alkaa paremmin. Tuon kerrotun punaiseni emokasvi on ollut minulla 5 vuotta, toissavuonna se oli jo 1,5-metrinen, pätkäisin 40-senttiseksi ja taas se on metrin pituinen.

David, kohta saat omaasi takaisin, nyt se kukkii ja sitten voin ottaa juurtumaan. On tuossa muuten tuoksu mukana, hyvin mietona tosin.

No kiva kuulla :slight_smile: Minä odottelin jo innolla kukkasia, mutta taitaa mennä vielä vuosi tai pari XD

Keltakukkaisen oleanterin siemen itänyt, milloinkohan kukkii?

Heipähei Oleanterin kasvattajat!

Taisi tänä talvena käydä köpelösti. Oleanterini on käpristyttänyt kaikki lehtensä korpuiksi! Epäilen, että talvisuojaukseni oli kehno, joten pakkanen pääsi puremaan. Varret ovat viellä vihreitä…

Eli mitä teen? Odottelenko kevätauringon herättelyä? Heitänkö koko puskan kompostiin? Vai räväytänkö koko komeuden puutarhasaksilla katki?

Missä oleanteriasi olet talvettanut.

Sain käsityksen jotta ulkona,en oo kyllä omaani ajatellutkaan ulos jättää talveksi.

Kaiva jos saat koko puska ja kato juurien kuntoa,ja yritä lämpimässä

kokeilla alkaako kasvua.

Minulla talvehtii varastossa joka ei ole oikein kylmä,autotallissa kokeilin ei tykännyt,oli vissiin pakkasta talavella.

Oleanteri on huono kasvamaan ja juurtumaan,sitkeästi sain kolme oksaa viime kesänä kasvamaan juuria.

kuivat lehdet voi varistella pois, ja kastelu aloitetaan varovasti, koska haihduttavaa lehdistöä ei ole. Mulla talvehtii ihan ikkunalaudalla viileässä eteisessä, koska ei ole iso. Hyvässä lykyssä kärkiin tulee nuput kevääksi, mutta huonommassa unohdan kastella, ja silloin lehtiäkin tippuu. Erittäin arkoja saamaan punkkeja, kastelumyrkytys Provadolla silloin tällöin auttaa siihen.

Oli autotallia vastaavassa tilassa - eli ei lämmitetty. Ja lomien aikana lämpötila putosi jopa -10 ennenkuin älysin kääriä pakettiin.

Olen yrittänyt ravistella niitä lehtiä pois, mutta vaikka ne on käpristyneet, niin pirun tiukassa…

En siis vielä laita kompostiin, vaan yritän paapoa. Kiitos vastauksista!

Tupsukille tiedoksi, että kyl ne, Oleanterit juurtuu. Napsi 7-10cm latvapistokkaita.Kaksi ylintä lehtiparia jätät. Vaik Kekkilän puutarhamultaa, Biolanin liian hienorakeista Sit ne pistokkaat pikkuruukkuihin, yksi ruukkuunsa, 2/3 multaan, pussitpäälle. Valoisaan, Suhteellisen kosteena pidät mullan. Mul tais olla pikkureiät pusseissa, etteivät homehtuneet.Kerranviikossa vaihdoin hedelmäpussin uuteen, sumuttelin ne kukkasumuttimella samalla.  Maalis-Kesäkuu oli parasta-aikaa juurruttaa ne.

Toimi ainakii 3vuotta sitten. Ennenkuin multa kuoli kaikki Oleanterit syksyllä. Marraskuuhun asti pidin ne ulkona, saivat shokin sisälle tuotaessa.