Kirjoita tähänTekee hyvin juuria myös vesilasissa.
Mitä pitäisi tehdä todella vanhalle oleanterille ? Viime kesänä oli ensimmäisen kerran yli 10 vuoteen ulkona. Viettänyt talvet sisällä huoneenlämmössä, pitäiikö olla viileämpi paikka ? Mites leikkaamisen kanssa, pitäiskö leikata kevät talvella kokonaan alas, vai voiko jotenkin varovaisemmin leikkailla ?
Miten usein pitäs mullat vaihtaa, joka vuosi vai harvemmin
Jos kerralla leikkaa alas, niin menettää ensi vuoden kukinnan. Mä olen leikellyt kukinnan jälkeen, mutta en kaikkia oksia kerralla. Kannattaa pitää viileämässä, lehdet pysyvät paremmin ja tulee vähemmän ötököitä. Oleanteri kasvaa hyvissä olosuhteissa niin hyvin, että on ollut pakko vuosittain kasvattaa ruukkua ja vaihtaa multa.
Iso kiitos sinulle Passiflora !! Sitten ois viel lisää kysymyksiä, ekaks, pistokkaan kun ottaa, pitääkö olla puutunut, vihree vai siltä väliltä ? Ja onkos järkevämpää laittaa pistokkaat vasta keväämmällä, vai juurtuuko jo näin loppusyksystä ? Mul on kyl lis valoa mutta ei kyl mikään virallinen kasvilamppu, lumene arvot kyl reilusti yli 1100, valontaauudetkin ? sinnepäin. Entäs lämpötila juurruttamiseen, ilmeisesti huoneenlämpö ?
Oliskos olemas jotakin aluskasvia, joka soundais hyvin sen kaa ja viel viihtyis samois olosuhteissa ?
Paremmin pistokkaat taitaa juurtua keväällä. Ja pistokkaiksi olen ottanut vihreitä tuoreita päitä. Mutta voithan kokeilla syksylläkin jos on kunnon valot tarjolla. Aluskasvista en tiedä, kun oleanterilla on aika paljon juuria. Voi olla, että mikään kasvi ei pysty kilpailemaan oleanterin juuriston kanssa.
Kiitos, olippas nopea ! Taidan jättää keväämmäle mut jos Sinulle tulee jatkossa mieleen joku aluseks sopiva, vinkkaisitko !
Mites on, olen tänkin heittänyt nyt tuulettumaan. Onko hyvä vai viihtyykö paremmin sisällä?
Onko tämä aito oleander? Tämähän kasvaa joka puolella maapalloa jossa on vähän edes lämmintä. Ja itää vaikka laittaisi minkälaisen oksan pätkän maahan. Nämä toin muistaakseni Dubaista.
Ulkona näköjään viihtyy kun nuppujakin rupes tulemaan
Koiruus, on toi must oleanteri, jokin variegata muoto. Noi nuput kehittyy syksyllä jo, ja kukkii seuraavana vuonna. Oleanteri pitäs kestää -4c Muttei kannata kokeilla. Syksyllä kun tuo sisään, mä laitoin omani suihkuun, 2-3kertaa vrk viileetä wettä päälle. 4-5 vrk ajan. Koska ulkonta kylmästä tulee lämpimään kuivaan sisäilmaan, niin monesti kuivuu. Mul keltainen Oleanteri oli viimetalven saunaneteisessä noin +15c
Nyt kukkii… mutta kun on vähän valon puutetta niin ei ole vaaleen punanen vaan lähempänä kyllä valkosta.
Mutta yks hailee, pääasia että kukkailee.
Ja tietenkin taas jättisuurena Kukat kestää kyllä julmetun kauan.
Oliko sulla toi Oleanteri ulkona, pimiässä tms. Se luulee kai että nyt on kevät-kesänalku. Noihan tekee nuput loppukesästä-syksyllä latvoihin ja kukkii seuraavana, kevät-kesänalussa. Valkoisessa oli noin ja Keltaisessaoleanterissa, jossa on nykkii latvoissa pieniinuppuja latvat täynnä. Lukinlilja tietäisi Oleantereista, mutta siitä ei täällä p.netissä ole kuulunut enää aikoihin.
Se oli kesän ulkoilemassa ja silloin teki noi nuput ulkona ollessaan. Sisään kun syksyllä ennen pakkasia toin niin sen jälkeen on tehnyt nuppuja toisen oksan latvaan. Muissa oksissa sitten ei mitään näykkään. Sisällä se ei saa nyt mitään lisävaloa ja vaikka on ikkunalla niin kovin on hailukka väri hänen kukissaan. Täytyy varmaan siirtää se pelargonien viereen kun niillä on lisävalot. Tai sitten saa möllöttää tossa.
Mulla on Oleanterin latvattäynnä pieniänuppuja,
noin 3-4mm kokoisia.
Tuos äkkiseltää räppästy Oleanterin latvakuva, Teki kesällä jo latvattäyteen pienii nupunalkuja, kukkii enskiesänä jos on vielä hengissä. Pidän sen verannalla Jouluun asti, jos ilmat ovat ulkona lauhoja. Kestää hyvin +0-7c lämpöö. Senjälkeen 3-4vrk suihkutuksen kautta. Kellarikerroksen käytävään, jossa on noin +13c
Mun oleanteri mökillä näyttää juuri samalta. Noista nupuista ehti avautua tänä vuonna kolme. Kukat olivat muutenkin ensimmäiset varmaan kuuteen vuoteen. En tiennytkään noiden nuppujen kukkivan vasta ensi kesänä…
Koiruus, upea tuo sun oleanteri, Ostin pikku alun kesällä Lidlestä ja terhakalta vielä ainakin näyttää, jospa säilyisi talven yli…
Tänään joutui Oleanteri talviteloille, … Viikon puolesvälissä otin sen pois verannalta +5c viileydestä… Jouluun ois voinu kyl viel olla siel, ku koviipakkasii ei vielä tule.Vein sen suihkuun 2-3kertaa vuotokaudessa viileetävettä päälle 3-4vuorokauden ajan… suihkuhuonees on noin +15c lämpö… Suihkulla saa estettyy kasvin… kuivuminen… Lämpimään ja kuivaan tuotu kasvi, monesti kuivuisi/kuolisi muutoin…Olosuhteen muutoksen takia.
Pitkästä aikaa tulee taas nuppuja yhteen oksaan. Ja vauhdilla alkoi niitä tekemään muutama viikko sitten.
Nyt se kukkii! 😍 Tuoksusta huomasin kun kastelukierroksella olin. Kyllä kannatti taas odotella!