Oletko rikas vai köyhä?

Heppafoorumilla oli tällainen gallup ja ajattelin esittää teille saman kysymyksen :slight_smile:

Kopioin tähän myös vastausohjeen: Kerro ihan omin sanoin.

Alkuperäinen kirjoittaja: Tilhiski

Mul on koti ja perhe + muita läheisiä, mökki ja koira, töitä ja kohtalaisesti terveyttä eikä yhtään velkaa. Mut ei oo kyl rahaakaan… Mähän oon rikas!

Rikas miekin (vaikkei rahaa) Velaton talo, ihana työ, puuhamaa, mukava mies ja naapurin kissa. Terveyttä unohtamatta.

En ole rikas, enkä köyhä, mutta elämäni on rikasta.

Kuulin kerran mainion toteamuksen muuttopuuhissa olevalta naiselta:

“Sitä luulee olevansa niin sinisen köyhä, mutta rupeappa muuttamaan…”

Rikkauteni ovat perhe, suku ja ystävät. Bonuksena velaton koti ja puolikas mökistä.

Me mietittiin kerran kaverin kanssa, että kyllä on nykyään ihmisten keskitulo valtavan suuri, ja että on hassua kuinka sitä voi tuntea elävänsä yltäkylläisyydessä vaikka elääkin reilusti alle keskitulon. Meillä ei ole velatonta taloa (mitenpä voisikaan olla), mutta meillä on kaikkea mitä tarvitsemme ja aika paljon sellaistakin, mitä haluamme. Rikkaus on niin suhteellista, ja mielenkiintoinen aihe pohdittavaksi. Koko maailman mittakaavassahan me kaikki penttiläiset olemme suorastaan ökyrikkaita, kun meillä on kodit, sähköt ja jopa nämä tietokoneet joilla täällä kirjoittelemme.

Veikkaan muuten, että puutarhaharrastajat kokevat olevansa keskivertokansalaista rikkaampia -tuloista ja omaisuudesta riippumatta.

Rikas muuten vaan vaikka länsimaistaloudellisesti köyhä :slight_smile:

Oon köyhä. Velallinen talo ja auto, rahat mennyt kukkiin…

En tykkää Peippo, että oot köyhä, oli vaan niin hauska tuo ilmaus, rahat mennyt kukkiin.  Rahaa ei tunnu koskaan olevan, kun kulutan kaikki rahani, siemeniin, taimiin, multaan, soraan ja puutarhakirjoihin. Mutta sen mittapuun mukaan olen rikas, ja tosi rikas, jos lasketaan jokaikinen  taimi ja kasvi, mutta  sitten, tarvinko jotain lisää, ehei, liikaa on kaikkea roinaa huushollissa, jolla ei enää tunnu olevan käyttöä. Nykysellään kun joka ikinen kapistus tehdään kertakäyttöiseksi, niin johan romua piisaa ja kertyy nurkkiin. 

Velkaa asunnosta ja autosta, mutta joka kuukausi on varaa ostaa jotain pientä kivaa. Terve pää (?), terve keho, pientä hulluutta, rakas mies ja rakkaat kissat.

RIKAS!

Materialistisesti köyhä, velkaa on vaikka muille jakaa. asunnosta, mutta senhän voi myydä, jolloin elämä on velatonta. valintakysymys.

Mulla on ihana poika, joka ajaa mua materialistiseen köyhyyteen koko ajan lisää :), tervekin olen kai ainakin melkein, joten kai mie rikas olen.

Ja sekin on suhteellista, jos verrataan vaikka Nigeriläiseen perheenäitiin, jolla ei ole ruokaa ja lapsia 10, jotka kuolevat nälkään yksi toisensa perään, niin kai tässä itse sun toinen on aika mielettömän rikas.

Minä olen ollut koko ikäni rikas, myös silloin, kun olen elänyt pelkällä opintotuella. Jotenkin olen aina osannut haluta vain sellaisia asioita, joihin on ollut mahdollisuus. Nytkin toiveet ja haaveet liittyvät asioihin, jotka eivät tavallaan maksa mitään. Kaiken materiaalisen, mitä todella tahdon, olen jo saanut. Paitsi sen kesämökin, mutta oikeastaan en sellaista työleiriä haluaisikaan :slight_smile: Tällä hetkellä olen suorastaan ökyrikas: jostain päästä taloa pitäisi alkaa heittämään tavaraa ulos niille, jotka sitä oikeasti tarvitsevat.

Kyllä määkin sanoisin olevani rikas. Säästöön voi laittaa rahaa, vaikka laskuja on paljon eikä eläminen ole halpaa, lapset kahmii isoja määriä rahaa ja itseenkin pitää törsätä silloin tällöin, mutta saadaan silti kaikki tuiki tarpeellinen. Ja vaikka ollaankin oltu ajallamme pahastikkin veloissa, on silti porskutettu, silloin on vain tingitty enemmän kuin nyt.

Terveitä ollaan ja on katto päänpäällä ja ruoka pöydässä joka päivä, eikä ilkosillaankaan tarvitse hiippailla. Ei kai sitä paljoa muuta pidä ollakkaan. :slight_smile:

Tilhiski taitaa olla oikeassa, puutarhaharrastajilla on muita enemmän rikkautta. Vaikkei euroja kosolti olisikaan.

Kaupungilla ja kaupoissa on muuten mukava silmäillä ympärilleen ja ajatella että: noin paljon kaikkea mitä minä en tarvitse.

Olen rikas :slight_smile: Minulla on rakas perhe, rakas suku, oma (vaikkakin kovin velkainen vielä) talo pihoineen, ja vanhasta autostakin vähän velkaa vielä, mieluinen vakityö ja perussairauksista huolimatta elän hyvää elämää. Ja tuo koira :slight_smile: Se on tuonut lisää rikkautta elämään!

Vaikka voin joka kuukausi sanoa, että “tili tuli, tili meni”, se on vain elämää.

Olen siis rikas :slight_smile: (vaikka ei se lottovoitto hukkaan meillä menisi…)

Tunnen olevani köyhä kuin kirkonrotta. Nälkää ei ole tarvinnut nähdä, mutta eipä kyllä ylimääräisenkään ole tuhlattavaksi asti. Rikkautena koen tämän pentin, jonka kautta olen saanut enemmän kuin koskaan voi toivoa. En usko, että raha toisi enempää onnellisuutta, olen onnellinen hyvin pienistä asioista =)

Hyvä Myskis! Olet ihan oikeassa, tämä on rikastuttanut kovasti elämää ja tuottanut iloa! Loppulauseesta tuli mieleen Nalle Puh-mieli. http://onnenvuosi.blogspot.fi/2010/07/nalle-puhin-viisauksia.html

Rikas olen, koska olen niin laiska käyttämään rahaa :DD Sitä siis jää jopa säästöön. Ostaminen ei ole koskaan erityisemmin huvittanut: ei tavaroiden, ei sisustuksen, ei matkojen, eikä edes kasvien :)) Ja jopa ruuan ostaminen on ollut suhteellisen vähäistä, kun on ollut into viljellä sitä itse. Olen laiska haaveilemaankaan rahasta. Lotota olen jaksanut kait kaksi kertaa koko elämässäni.

Maallista mammonaa ei edes jaksa toivoa enempää, kun on iso talo, iso piha ja kasvimaa. Niistä nautin. Vaikka helpompaahan elämä olisi ilman omaisuutta. Omaisuudesta huolehtiminen tuottaa aina työtä.

olen köyhä.