Tein salapoliisityötä äsken ja totesin että ainakin Paulastiinalla on ollut oliivipuu huonekasvina. Onko vielä?
Olin jo tänään vähällä ostaa oliivipuun kaupasta, mutten uskaltanutkaan. Mielestäni kasvit kaupassa olivat nupulla. Millainen oliivi on huonekasvina? Kasvaako se nopeasti, onko jotenkin ronkeli hoitaa?
Kissat tykkää oliivipuusta aivan satasella. Ensimmäisen yritykseni söivät hengiltä muutamassa päivässä, mutta uudemman virityksen olen pitänyt evakossa kissojen ulottumattomissa. Kesäksi kiikutan ulos, talveksi johonkin nurkkaan puoliunohdettuna.
Ettei siis muuten mikään ongelmallinen kasvi? Sitten teen sijoituksen huomenna Kiitos!
Kun minusta on jotenkin niin kivaa omistaa kahvi, mandariini, verigreippi ja kohta toivottavasti myös oliivipuu :}
Mulla kans OLI oliivipuu - kissa söi kaikki lehdet kauhealla innolla. Olisi ollut kiva kokeilla sitä vähän kauemminkin. Ei ollut mitenkään kauhean halpa kissan snäksi.
Ei ongel-mallinen mun mielestäni. Kestää kuivahtamisen ja jos lehdet tipahtaa, kasvattaa hetken päästä uudet. Mun rehu kaipaisi varmaankin hiukan saksia kun kasvatti syksyllä huonossa valossa pitkiä haaroja.
Ekan ostin Kauppilasta parin vuoden takaisella hiihtolomareissullani, ja se ei tosiaan ollut pitkäaikainen ilo. Toisen ostin vuosi sitten Uumajan keikalla, oli huomattavasti halvempi ja suurempi kuin Kauppilan versio. Kuinkahan tuon juurruttaminen pistokkaasta mahtaisi onnistua...?
Huomasin vanhalla puolella kerrotun, että oliivipuun siitepöly saattaa olla allergisoivaa. Mutta jos puu kukkii kesällä, jolloin se on ulkona, niin ei kai se kovin haittaa.
Minun oliivipuuni on kukkinut talvella. Toissa talvena oli kymmeniä kukkaterttuja ja tuli viisi oliiviakin, jotka tosin katosivat kesällä, kun vein puun ulos. Tänä talvena on vain kolme kukkaterttua. En oikein tiedä, miten niitä pitäisi pölyttää, että tulisi oliiveja.
Ostin viime kesän alussa isohkon - vajaan metrin korkuisen - kukkivan oliivipuun ruotsalaisen huonekalukaupan alesta. Viihtyi terassilla hyvin kesän, mutta syksyllä sisälle tuodessani kaikki oliivin raakileet tippuivat pois tai kuivuivat paikalleen puuhun - toisaalta enpä myöskään tiennyt, olisivatko ne jo olleet “valmiita” ja mitä nille olisi pitänyt sen jälkeen tehdä? Kaikki lehdet tippuivat pikkuhiljaa pois jouluun mennessä, joten ilmeisesti siirto ulkoa sisälle ei onnistunut taikka hoito sisällä ei ollut onnistunut. Olin jo heittämässä pois koko raadon, kun yhdestä yläoksasta alkoikin kasvaa uusia lehtiä. Lieneekö sitten valon vähyys vai mikä, mutta uusi varsi kasvaa pituutta tolkuttomasti. Katkaisin sen ja yritin juurruttaa uudeksi kasviksi, mutta en siinä onnistunut. Tätä yhtä uutta vartta lukuun ottamatta muita lehtiä ei oliivipuun raatoon oli ilmaantunut. Pitäisiköhän vain kärsivällisesti antaa oliivipuun raadon odottaa kesän tuloa ja terassille pääsyä?
Minulla on ollut myös metrinen oliivipuu kaksi vuotta. Viime talven se oleili sisällä hyvässä valossa ja lämpimässä. Oksat kasvoivat pituutta mahdottomasti ja leikkelin niitä lyhyemmäksi aika ajoin. Kaiken kaikkiaan se voi hyvin. Kesän oli taas ulkona.
Toisen talvensa se vietti myöhemmin saatujen ohjeiden mukaisesti viileässä 12-15 asteessa ja pudotti kaikki lehtensä. Itku pääsi. Nyt se on ollut rankana lämpimässä ja alkanut työntää sieltä täältä muutamaa pitkää harottavaa oksaa, jotka olen lyhennellyt. Elossa se on, mutta kauniin muotonsa se on kadottanut
Oliivipuuni on talvehtinut lisävalojen alla 12-15 asteessa. Olen sitä talvellakin kastellut reilusti silloin tällöin enkä ole päästänyt kuivumaan. Kesällä on ollut itseasiassa kuivempana. Ei ole talvella tiputellut lehtiä juuri yhtään. Eikös siellä Välimeren maissa ole talvisateiden ilmasto? Olen katsellut niiden seutujen säätiedotuksia ja milloin siellä on satanut, olen kastellut oliivipuutani:)
Mikähän etiäinen se minut viskasi suurin piirtein kesken lauseen kauppareissulle. Oliivipuita oli tasan yksi jäljellä Tietenkin ns. pienin ehkä, mutta siistin mallinen minusta. Ruukku painaa kuin kivi ja sen pinnalla on jotain sammalta. En saa selvää, onko se kuiva vai ei, joten taidan sille piakkoin muuttaa mullat.
Katselin muuten (sanalla oliivipuulehto) suomalaista matkailutilaa netistä ja päättelin vaan itsekseni kuvista, että oliivi on karun paikan kasvi. Olenkohan oikeassa? Tuolla tilalla oliiveja oli kerätty tammikuussa puista.
Onko totta, että siemenestä kasvatettu oliivipuu vaatii kymmeniä vuosia kukkiakseen ensimmäisen kerran? Olen odottanut yhden kanssa ainakin kymmenen vuotta...
Letun ja huitukan oliivipuiden kohtalo kuulosta aniin tutulta. Mun oliivipuuni pudotti kaikki lehtensä talvella. Nyt on yhdessä oksassa uusia lehtiä, mutta muut oksat näyttävät kuivuneilta. olsihan se ollut hieno ensi kesänä terassila, mutta eipä siitä taida enää järin kaunista tulla… Olis kai pitäny talvella lotrata reippaammin vettä? Mutta kun yleensä talvella kastellaan niukasti, niin ei tullut mieleen tehdä päinvastoin tämän kanssa.
Pesin eilen oliivipuuni, joka on yhä kaupasta oston jäljiltä. Kaavin mullan pinnalta pois tiukat sammalet ja kökköset punaista lannoitetta - luultavasti lannoitetta. Minusta multa vaikutti hyvin saviselle.
Mikä on oliivipuulle paras multaseos?
Minulla on kyllä ollut ihan tavallista pussimultaa. Kuten kerrottu, vanhimmat kaksi yli kymmenen vuoden takaa. Ovat kesät ulkona, talvet viileissä (lue:10-15 asteessa) tiloissa. Luullakseni kovin tiiviiksi ei multa saa tulla.
Pitääkö kauhistua ja jos pitää, niin mitä pitäisi tehdä?
Huomasin oliivipuuni kahdessa oksassa tälläisiä ruskeita paukamia 3-5mm kooltaan.
Ne on ihan kuivia ja sisällä on ikään kuin hyvin hienoa sahajauhoa tai jotain muuta jauheen tapaista
Tulipas nyt isona ja epätarkkana, mutta tuolta se sisus suurin piirtein näyttää.
En nyt ole varma, olisiko tämä pitänyt tuholaisketjuun laittaa, kun en tiedä, onko tämä edes minkään tuholaisen aikaan saannosta.
Kyllä ne kilpikirvoja, nyt vain taistoon niitä vastaan!
Minkälainen se taisto käytännössä olisi? Myrkkypuikkoako juurelle vai? Kilpikirva on uusi tuttavuus minulle, niin en tiedä miten toimia. Onko vaaraa kukille ja taimille siinä lähettyvillä? Pitääkö oliivi siirtää eristyksiin?
Näihin ei taida myrkkypuikot auttaa. Ihan mekaanisesti ne pitäisi irrotella jollain (terävällä) ja sitten piti pyyhkiä jollain alkoholia sisältävällä… Ei ole omakohtaista kokemusta näistä.
Luulisin että kannattaa eristää ja tutkia lähellä olleet kasvit ettei ole jo levinneet.