Oliivipuu (öljypuu), Olea europaea

Löysinkin jo tietoa haun avulla. Eli nyt siis Provado puikkoa juurelle. Aikuiset yksilöt(?)eli ne kuivat kuorilotko pois käsin? Vieläkö olisi hyvä esim. sinolilla pyyhkiä oksat?

Kiitos nopeata tietoavusta MarjaBee. Toimin ohjeidesi mukaan.

Sain elokuussa synttärilahjaksi ihanan oliivipuun. Nyt minulle kuitenkin aiheuttaa päänvaivaa sen talvinen elämä. Missä olette säilyttänet omia oliivipuitanne talven ajan?

Jostain luin, että noin kymmenen astetta olisi ihanteellinen lämpötila oliivipuun elellä talvisaikaan. Tällä hetkellä puuni majailee lasitetulla parvekkeella. Onkohan se liian kylmä paikka? Puu vaikuttaa kyllä ainakin vielä toistaiseksi ihan tyytyväiseltä :slight_smile:

Sisällä vilpoisessa makuuhuoneessa talvehtii mun oliivipuuni.

Ajattelin kylvää ruuastani löytämän oliivin kiven, en vain tiedä mitä multaa käyttää. Löytyy kukka-, kylvö- ja orkideamultaa, onko joku noista sopiva oliiville? Kyseessä on siis ruokakaupasta ostettu lasipurkkiin säilötty oliivi

Kyllä ne säilykepurkki-oliivit ovat aika kyseenalaisia itäjiä minustakin. Tietääkseni niitä a) liotetaan mausteliemessä aika kauan ennen käsittelyä ja b) saavat purkitusvaiheessa kuumaa nestettä niskaansa - eli tavallaan keittyvät. Purkkien ilmatiivis sulkeminen = umpioiminen, mitä säilykkeetkin ovat, on kuumakäsittelyä sekin. Ainakin "kotoisesti" tehdessä peltipurkkisäilykkeitä.

Vaan kerrothan sitten, miten kokeilusi kanssa kävi?!

hehhh! ja hetken miettyäni "keksin", että onhan niitä oliiveja lasipurkeissakin - yhtä lailla umpioituja nekin.... meille = minulle on vain olemassa yhdenlaisia oliiveja, jotka kelpuutan syötäviksi = ne kreikkalaiset, peltipurkissa, ja niistäkin ne tummat.

Minun oliivipuustani karisi aika paljon lehtiä, kun pidin sitä pimeässä paikassa puuhellan päällä. Nostin sen itäikkunan lähettyville (tietsikkani viereen) ja se kasvatti uusia versoja! Kastelen sitä silloin, kun pintamulta tuntuu kuivalta. Olen kattanut kaupassa ostetussa ruukussaan yhä majailevan oliivini mulloksen noilla karisseilla lehdillä.

Oliivilla kannattaa toki kokeilla. Olisihan hauskaa, jos se sattuisi itämään :smiley:

Olisiko kylvömulta (hiekkapitoinen siis) paras tälle?

Mietin vain että sekoitanko kukka- ja orkideamultaa vai onko paras laittaa kylvömultaa

En oikein usko minäkään, että säilykeoliivin siemen itäisi, mutta eihän kokeileminen mitään maksa :). Tuolta Siemenvesan puolelta kurkkasin, että heidän myymistään oliivin siemenistä sanotaan: itävyys 1-4 kk, itävät 18-20 asteessa, valossa. Mullasta ei sanota mitään, mutta eiköhän ihan normaali kylvömulta käy tuohonkin.

OOttakos kokeilleet pistokaslisäystä? Just aamulla katselin mun öljypuitani, että kaipaisivat leikkuuta samalla kun ne täytyy vaihtaa isompiin ruukkuihin. Jossakin vaiheessa.

Saattaa se puuvartisen oliivin pistokaslisäys olla sekin sellaista onnen kauppaa. Mutta kaikkeahan kannattaa aina kokeilla!! Juurrutushormoni voisi kenties auttaa asiaa.

Kävin lunttaamassa ihan muita asioita ja eteen sattui oliivipuusta sellainen tieto, että voidaan lisätä keväällä vähän puutuneista latvapistokkaista, jotka laitetaan idätyslaatikkoon tai lämpöpeiton alle. Lämpötilaan +20 - 25 astetta.

Minä olen omasta oliivistani ottanut monia pistokkaita ja yrittänyt vaikka millä keinoin saada niitä juurtumaan, mutta en ole vielä kertaakaan onnistunut

Mielenkiintoista tuo oliivipuun pistokaslisäyksen kokeiluajatus! Minun oliivipuuni on voimakkaassa kasvussa, nätit uudet lehdet varsineen kuitenkin pääasiassa vähän turhan pitkissä ja rennoissa varsissa, joten joitakin oksia voisi riskillä kokeilla juurruttaakin :D…jospa kokeilen ihan vaan vesilasimetodia. Se on helpoin.

Kirjaan tähän ylös, että MM-hiihtolajien välillä otin oliivipuusta muutaman oksan ja pistin veteen. Odottamaan mahdollista juurtumista.

Muistathan raportoida myös tuloksista. Mun oliivipuissani on myös sellaisia pitkiä roikkoja, jotka sietäisi leikellä.

Koetin juurruttaa oliivipuunoksia, just niitä pitkä roikaleita kun leikkelin, ei minulla ainakaan onnistunut. Mutta puu elää ensimmäistä talveaan sisällä,hiukan harva mutta minun silmälle kaunis, ollut huoneenlämmössä koko talven.Kesäksi vien ulos.Ostin tai pelastin viime keväänä puutarhakaupasta eurolla ja kesän hän vietti puun alla miettien kasvaako vai kuoleeko ja lopulta valitsi elämän.

laitapa pajunoksa veteen juurrutushormonia erittämään. juurrutushormoni Neudofix voisi olla tässä paikallaan. juurrutushormonilla juurtuu harjanvarretkin.

Hyvä muistutus valtsulta nuo pajunpätkät. Siinähän on jopa syy lähteä pihalle ihan omia aikojaan kävelemään vaikka heti huomenna :}

Lumen oliivi onkin ollut tosi halpa, sillä omani maksoi ruokakaupassa lähes kuusi euroa! Kasvini on edelleen kaupan hyvin painavamultaisessa ruukussa. Liekö kiviä lisänä tai jotain, mutta koska kasvi voi hyvin, en uskalla ainakaan vielä näillä valoisuuksilla multaan koskea.