Oliivipuu (öljypuu), Olea europaea

Minäkin tilasin oliivipuun itselleni.
Voi kun se on kaunis 
Oikein hyväkuntoinen ja terhakka puu. Puu oli myös tullessaan ihan täynnä oliivien alkuja tai nuppuja tms. En ole oikein tietoinen mistä erottaa oliivin alkuraakileen ja nupun toisistaan 

Uusi ruukku sille pitäisi ostaa. Joku komea saviruukku on varmaan valintana.
Tuo oikeanlainen multa askarruttaa minua myös.
Ilmeisesti läpäisevää, jossa on karkeaa hiekkaa seassa. Voisihan sitä tutkiskella tarkemmin millaista tuo multa on nykyisessä ruukussa ja tehdä siitä päätelmiä.

Viikon tuo puu on minulla ollut, eikä ole yhtään lehteä pudottanut, joten jotain teen oikein toistaiseksi.
Taimi nostaa hauskasti lehdet öisin ylöspäin ja suppuun, heti kun kasvikaapin valot sammuvat.
Minulla melkolailla kaikki kasvit ovat kasvikaapeissa, terraarioissa ja muissa suojauksissa, kun talossa on neljä kissaa. Kaksi kissoista on varsinaisia kasvissyöjiä ja järsivät kaikki kasvit taatusti jos niitä ei pistä kissatiiviiseen suojaan.

Minä kylvin, mut kehitystä ei näy. :-/

Weikko: mistäpä sait siemenen (kiven)? Ketjussa joku olikin saanut oliivin kasvamaan säilötystä oliivista, mutta kaiketi aika epävarmaa saada sillä tavalla.

Ostin ihan siemenpussin Kärkkäisen hyllystä. En muista kenen pussitus. Itämisaika lienee melkoisen pitkä.

hmmm, harmi kun sitä kärkkäistä ei täällä tampereella ole.

Kylvin oliivit 14. maaliskuuta ja tänään näkyy eloa:   :
   :

Onko vinkkejä oliivin idätykseen? Lämpimässä vai viileässä kuivahkona vaiko kosteana?

Ostin exotic gardenista siemeniä ja haluaisin saada ne kasvamaan…

No jo on hiljainen ketjub :slight_smile: Mie herätän tän henkiin! Meille tulee kuin tuleekin oliivipuu pitkien neuvotteluiden jälkeen! Banaani kuoli pois ja jotain oli saatava sen tilalle.

Mun oliivi on kasvattanut oksat turhan pitkiksi ja tiputtanut lehdet varsistaan.
Kokemuksesta tiedän, että se kasvattaa uudet lehdet. Onko joku leikannut reippaasti oliivipuuta? Haluaisin sen latvuksen tiiviimmäksi ja haaroittumaan enemmän. Tämä on kasvanu 5 vuotta leikkaamatta.

Googlailin ja vanhassa pentissä suositeltiin leikkaamista. Sakset esiin :wink:

Hiivatti sentään kun osasin tulla tänne lukemaan kokemuksianne!Ostin tänään ihan ekan oliivipuun (olea europaea) alesta 5e ja lioteltuani sen vedessä ja suihkuteltuani sen samalla ajattelin eka pitää sen pari päivää ikkunalla mutta kun luin että se on kissojen suosikki niin laitoin suosiolla parvekkeelle.Terkuin 3 kissan omistaja…

Pitäishän kissojen saada ihailla suosikkipuutaan…

Sohvakukka, kissat saavat ihailla ihan kotimaista koivunrunkoa lattiasta kattoon asti, kiipeilkööt edelleen siinä… :slight_smile: ;D

No ihan oikeasti tahtoisin oliivipuun hoito-ohjeita tänne palstalle ja kiitollinen olisin asiallisista vastauksistanne. :slight_smile:

Oon kattellu plantagenistä oliivipuuta, mutten oo viä raskinut ostaa (hinta 60€).
Ois semmonen vaan komee. Kauanko porukka on onnistunut pitään semmosta hengissä? Onko vaikee?

Olisiko tämä oliivipuun hoitoon.

http://www.kukkaruukku.fi/kukkien-kasvien-hoito-ohjeet/oliivipuu-oljypuu