Oliivipuu (öljypuu), Olea europaea

Tuossa ostamassani oli paljon nuppuja kun siellä oli myös täysin nuputtomiakin. Voihan tietysti olla että ne tippuvat vielä. Kissat eivät ole vielä älynneet uutta kasvia koska maisemoin sen muiden kasvien sekaan. Uutta kasvua on jo näkyvissä vaikkakin tuo kasvi vaikutti melkokin lailla kuivalta, kastelin sen läpikotaisin kotiin tultuani.

Tässä vielä nuo nuput

Sekä tuo pieni puu joka joskus toivottavasti kasvaa isommaksi

Voi, tulisipa minullakin kukkia oliivipuuhun :slight_smile:

Miten oliivipuun oksan/pistokkaan juurruttaminen taoahtuu? Minä saan oliivista pistokkaan (kiitokset Myskimavlvalel), ja haluaisin päästä mahdollisimman hyviin juurtumistuloksiin.

Näin kukkii oliivipuu

Minun kolmesta kuivasta puusta, yksi on ainakin hengissä. Kastelin niitä sitkeästi ja sitten se lähti kasvattamaan lehtiä. Kävin itsekin ostamassa tuonlaisen kukkivan puun kaupasta. Sain myös vinkin, että ne kukkivat kun saavat kylmäkauden talven aikana. Se laukaisee kukinnan.

Mullaksi ne suositteli hiekkapitoista multaa. Vaikka kekkilöä kukkamultaa.

Myskimalva, valitettavasti sinulta saatu oliivipuun oksa kuivettui ja kuoli pois, mikään ei auttanut :frowning:

No voi harmi!

Voin katsoa Viherpiiperö, jos oliivipuussa olevissa oliiveissa olisi siemenet. Haluatko?

muoks: Hassun kuuloista: oliivipuussa olevissa oliiveissa olisi

Osaako kukaan sanoa miksi minun uusi oliivipuu tiputtaa lehtiä. Ja kukinnot näyttävät jotenkin huonoilta. Vähän niin kuin olisivat kuivuneet.

Voiko olla liikakastelu kun lehdet eivät ole ollenkaan kuivia. Ei siitä kovasta möykystä ota selvää onko se kuiva vai kostea. Se kun on kivikova.

Almabrug, minä kastelen tuota oliivia ihan reilusti kerralla ja annan sitten kuivahtaa. Tykkää myös sumuttelusta. Kyllä minullakin osa noista kukista kuivahti ja muutaman lehden on tiputellut, mutta näyttää uusia lehtiä kuitenkin pukkaavan.

Täällä oli aikaisemmin puhetta siitä että kissat ovat mieltyneet tuohon oliivipuuhun ja syövät sen. Suihkuttelin tuon omani mäntysaippualla ja lehdet tulivat heti paljon paremman näköisiksi. Kissat jättävät täysin rauhaan.

Onneksi meidän kissa ei oliivipuusta tykkää. Mutta kaikki vanhat lehdet ovat tippuneet. Jäljellä on vain uusia lehtiä latvoissa. Voi olla että kastelin alussa liikaa ja se tiputti ne vanhat lehdet. Tiedä näitä. Kukkasia ei ainakaan ole enää jäljellä.

Nyt minullakin on oliivipuu, löysin sen kukkakaupan alesta, hintaan kaksi euroa.

Kestääkö oliivi ja laakeripuut yhtään pakkasta? En viitsisi niitä raijata edestakas sisään ja ulos hallanvaaran takia.

Viippu, minun oliivini on ainakin kestänyt. Minä kastelin sen ulkona joskus syys-lokakuussa, unohdin sen ulos. Se oli pari viikkoa ulkona, yötä päivää. Yöllä oli pakkasta. Huomasin unohtaneeni sen. Vein sen navettaan, ja tutkin tarkemmin. Sille ei käynyt kuinkaan, se tuntui vain piristyneen. Minusta ne kestävät jonkin verran pakkasta.

Vein omani jo eilen ulos, nyt sade huuhtoo sitä kunnolla. Multa pitäisi vaihtaa ja kuivat oksat leikellä. Se on tällä hetkellä aika pienessä purkissa, mutta kasvaako se paljon kesän aikana, jos siirrän sen n. 5 kertaa juuripaakkua suurempaan multaan? Vai onko se kasville shokki? Ja käykö mullaksi esim. puutarhamullan ja -turpeen sekoitus?

Istutin oliivin noin 3 kertaa juuripaakkua suurempaan purkkiin. Sekoittelin kukkamultaa, hieman orkideamultaa ja ruukutusturvetta. Oliivi oli savimullassa, viihtyykö se tuossa minun seoksessani, vai menikö tuo päin prinkkalaa?

Minä laitoin omaani muistaakseni ihan perus puutarhamultaa säkistä. Hyvin näytti viihtyvän siinä, kasvoikin kamalasti.
Onko oliivisi ollut koko ajan nyt ulkona? Mun on vielä autotallin lattialla, johon ei valoa paljon tule. Sisälle ei mahdu, uskaltaisikohan laittaa sen ulos… Saisi sen sitten sisälle, jos iso pakkanen uhkaisi. Minkä kokoinen Viherpiiperö oliivipuusi on? Tuota minun ei nostele huvikseen, painaa ruukkuinen aika paljon.