Omena, Malus

Omenapuihin ei tule ilmeisesti kun muutama kukka
Että olen tyytyvääinen. Kompostori täynnä viime syksyisiä puolimätiä.

Ensimmäiset kukassa.Kyllä odottelen omppuja tulevaksi.

Naapureiden puut upeina. Mielummin ihailen kaukaa;)

Paratiisiomenapuu

Kultainen Kitaika.Pirja ei vielä aukase kukkia,toivottavasti ehtii ennenku tulee kylymät.

Kyllä Pirja ehtii, se kypsyy meillä ensimmäisenä. On siis aikainen lajike

Niimpä,mutta josseioo toista vieressä josson kukat auki niin ei pölyty :frowning:

No eikö ole toista… Sitten kannattaa kokeilla vain sormen kanssa kukasta kukkaan jos se auttaisi… :

On kolome omppupuuta,mutta vaan yks Pirja joka aukasee kukat myöhemmin :frowning:
Pakko kait son luontoa yrittää auttaa,harmittaa ku tulee kylymät,olis niin palijon kukkia kaikissa puissa.

Mulla alkoi Pirja kukkimaan tiistaina ja eilen alkoi terälehtiä jo varista alas. Tänään tuuli vei kaikki mukanaan. Tipahtaako terälehdet hedelmöittymisen jälkeen vai onko kukinta vaan noin lyhyt joka tapauksessa? Oli lämmintä ja luotin että pölyttäjiä lentelisi. Perjantaina oli jopa plus 31 ja tyyni. Oikein pölyttäjien unelmasää. 

Minulla on Pirjassa raakileita ja on muissakin ommupuissa.

sohvakukka,pahaa pelekään.Tänään paisto puoleen päivään aurinko,mahoton tuuli.Sitten tuli ukkonen ja vettä ihan v…ti,vielä näyttää kukat olevan paikoillaan,onneksi osa vasta auki.Piän peukkuja,pitäkää tekki.

Pidetään peukkuja Karvarin Pirjalle :slight_smile:

Nämä ovat nippa nappa pikkusormen pään kokoisia. 
Kyllä ne elokuun alkupuolella ovat jo syötäviä.

Saman kokosia raakileita on mulla mitä sohvakukalla.

Kuinkahan pian terälehtien putoamisen jälkeen näkee alkaako Kukka pohjat paisua omenoiksi? Tätä keskustelua seuratessa olen alkanut jännittää omaa satoani enemmän kuin muina vuosina… 

Joo, viikolla kirjottelin juurivesoistani mutta empä tainnu painaa nappia sivustolta poistessani kun ei sitä näy.

No, sokerimiron siis kuoli kokonaan ötököihin viime kesänä. Antonovkaan vartettu, ja nyt on juuri/tyviversoja sitten jo pikku pusikko. Voiko niistä kasvaa kukkiva omenapuu? Hedelmiä en tarvi varsinkaan antonovkasta, kuhan sais pölyttäjän. 

Tosi tiukassa on tämän tiedon löytäminen, toivottavasti jollain on kokemusta.

Maikki on tehny kakskymmentä omenapallosta ja kasvavat hyvää vauhtia. Pölyttyikö tuo itekseen vai liian kaukana olevasta naapurin koristeomenasta, sama sille. Kakskyt omenaa tekee mahakippeen moneksi päiväksi tälle tarhurille :smiley:

Meiän kyläkoulun keittäjä on tehny koristeomenoista hilloo lapsille. Lajiketta en kylä tiiä.

Maikissa on 22 palleroista kasvamassa. Ihan mukavasti, eipä oo varastointiongelmaa :slight_smile:

Antonovkan tyvivesat om muodostanu melkosen pusikon, pitänee sitä keväällä raikota. Se mitä jänikset jättää… Jaksaa se kasvaa ainaki :smiley:

Neuvona, että jos joku harkitsee omenapuiden hankkimista, niin ottakaa tarkoin selvää lajikkeista, mitä tahansa ei kannata missään nimessä summanmutikassa ottaa vaivoiksensa, ei vaikka ilman saisi.

Kokeilkaa ‘Puna-antonowkaa’ kirpeän makean raikas,iso puu.
Meillä kaadettiin pois ‘Pirja’ joka ei takuulla ollut ‘Pirja’ 10 vuotta kasvateltiin ja ootettiin oikeanlaisia omenia.Nyt lähti.Lähinnä ‘Huvitus’ tuli mieleen ,kypsyi kerralla ja pudotti maahan ,sitten piti kerätä kottarillinen pois ettei mätäne ja tartuta toisiin sitä muumiotaan.
Kaikki ei ole sitä mitä pitää.