Älä luovuta vielä noiden omenapuiden suhteen. Kyllä niistä vielä voi ihan kelvot tulla, eihän niitä ole kokonaan vielä syöty.
Minun omena- ja päärynäpuulleni kävi nimittäin muutama vuosi niin, että laitoin kyllä runkosuojan myyriä vastaan, mutta unohdin verkottaa.
No samoinhan niille kävi kuin sinunkin omenapuullesi. Isäntä virnuili vielä minkä vuoksi kasvattelen ongenvapoja.
Puissa oli kuitenkin leposilmuja rungossa ja nyt on niin komeat puut että. Eivät ole ongenvapaa nähneetkään ja päärynäpuusta on saatu satoakin.
Jos totta puhutaan niin olen jo mielessäni haudannut ne kompostin uumeniin.
Mitä noille repsottaville risuille pitää tehdä keväällä? Ja kovin ottaa silmään tuo karmea halko tuossa keskipisteenä....Pitääkö nuo risut napsia pois vai kasvatetaanko tuo tuommoiseksi puskaksi?? Ja kauanko tuommoisen rumiluksen kasvattaminen edes jonkin näköiseksi kestää? On niin keskeisellä paikalla pihaa etten kauan tuommoisia katso.
Alitajuntani suunnittelee tilalle kirsikkapuita.
Siisti kevätleikkauksen yhteydessä nuo oksien päät. Kyllä ne jo ensi kesän aika kasvattaa uutta oksaa niin paljon, ettei pupujussin leikkaustoimenpiteitä enään oikein huomaakkaan loppukesästä.
Kiitos meriva, odotamme mitä kesä tuo tullessaan.....tai vie mennessään
M.O.T Viime syksynä laitoin omenapuiden ympärille tuomen oksia. Pihalla lumessa näkyi rusakon jälkiä mutta eivät koskeneet omenapuiden silmuihin. Rusakko yleensä herkuttelee ravintorikkailla silmuilla eikä viitsi paljoakaan syödä kuorta koska safkaa on yllin kyllin muuallakin.
Rusakko ei tykkää tuomen oksista, haiseekin ja varmaan maistuukin pahalle.
En ole ottanut jänisverkkoja puiden ympäriltä vielä. Odotan niin kauan, että luonnossa alkaa olla vihreää syötävää enemmän.
Maariankellon ja kuuruohon toisen vuoden isot lehtiruusukemättäät on nyt kevään mittaan syöty keskeltä puleiksi. Vähänkö ärsyttää.
Moikka!Onko kukaan laittanut suodatinkangasta ja katetta istutettaessa omenapuita tai syreenejä?Miten yleensä lannoittaminen onnistuu katteen läpi(kun joku sanoi,että osa lannoitteesta voi jäädä katteeseen,oisko kenelläkään kokemusta ja tietoa?)Kun istutan omenapuita ja syreenejä nyt syksyllä,onko syyslannoitteen lisääminen tähä aikaan liian myöhäistä(maa on kalkittu)?
Pistin yhden taimen runkosuojaksi sähköjohtojen niputtamiseen tarkoitettua muovispiraalia. Oli ainakin helppo laittaa mutten tiedä miten kestää. Valkoisena ei pitäisi lämmetä liikaa keväällä.
Sandra16, katetta on mutta suodatinkangasta ei. Siirrän katteen (puuhake) syrjään lannoituksen ajaksi. Nestemäinen lannoite saattaa mennä suodatinkankaan läpi, mutta esim. kanankakkarakeet ei taida ainakaan kovin nopsaan suodatinkangasta läpäistä. Muutamalla pensaalla on suodatinkangas+hake, niissä olen tehnyt pensaiden kohdalle kankaaseen senverran suuret ristiviillot että saan laitettua lannoitteen suodatinkankaan alle.
Syyslannoite on jo myöhäistä, elokuussa se pitäisi jo laittaa. Mutta sinne istutuskuopan pohjalle voit toki isututuslannoitetta laittaa ja käsittääkseni syyslannoskin siihen soveltuu. Jossakin vanhassa ketjussa oli hyvät omenapuun istutusohjeet, kannattaa etsiä niistä. Niiden ohjeiden mukaan omatkin omenapuuni aikoinaan istutin.
Suojauksesta puheen ollen: Auringolta suojaus on hyvin ajankohtaista nyt. Pari vuotta sitten löysin Valkean kuulaan rungon tyveltä etelän puolelta kuollutta kuorta. Auringon lämpö oli sulattanut kuoren ja yön kylmyys jäädytti taas, jolloin jää repi kuoren hajalle. Tätä näkyy jopa puiston puissa. En halua katsella valkoiseksi maalattuja puunrunkoja, joten olen suojannut isommat puut aaltopahvin kappaleilla pahimmaksi ajaksi. Taimet ovat spiraalin suojassa.
Voi saakutanpermantovihviläraivari. Vanhaa koristeomenapuuta ei tullut edes mieleen suojata jäniksiltä, ja katsokaas tätä (nyt on siis sattuneesta syystä jo suojattu):
Luuletteko, että tuo tuosta vielä jatkaa elämistään, vai jäikö viimekeväinen upea kukinta "joutsenlauluksi"?
Kyllä jatkaa, kun ei ole oksan/rungon ympäri vahingoittunut. Jos haluat varmistella, oksasta keväällä.
Kiitos, Emo, rohkaisusta! Toivottavasti tämä näky toistuu siis ensi keväänäkin:
Intopii: toivotaan tosiaan että toistuu. Aivan mielettömän kaunis!!! Itse vain tuosta loistosta haaveilen…
intopii, rusakko vai villikani?
quu: rusakko, rusakko. Ei meiltä Tuusulasta ole vissiin löydetty kuin yksi villikani, ja sekin - sorry - saatiin hengiltä. Hellämielinen olen pieniä ja pörröisiä kohtaan (rusakon luen isoihin), mutta auta armias, jos joku pikkuinen ja sievä meinaa tulla jyrsimään mun pihalleni... HUUTIA saa.
Pitäisikö myyräsuojuksen periaatteessa ulottua hangen pintaan asti? Vai riittääkö tyvestä 30-50 senttiä vaikka tulisi paksu lumikerros?
Kaikki toistaiseksi löydetämäni kaluamiset menevät maanpintaan asti. Paitsi yhdestä vanhasta puusta on kaluttu vesiversoja noin metrin korkeudelta.
Myyrät menee muovikiekuran ja myös katiska- ym. verkon läpi että heilahtaa. Myyrää vastaan täyty olla aika pienisilmäistä verkkoa. Äitini taistelee myyriä vastaan vain tylysti tallaamalla lumen tiiviiksi rungon ympäriltä, mutta heillä tuleekin IV-vyöh. enempi lunta kuin esim meillä täällä Hämeessä. Toisaalta meillä ei myyrät paljon tuhoja ole tehneetkään. Myyrät ei kai käsittääkseni mielellään ruokaile hangen pinnalla, kauaa ainakaan. Niin ollen suojaus kannattanee tehdä maanrajasta hangen pintaan asti.
Jaa, täytyypä tarkistaa spiraalit ensi käynnillä.
Tähän mennessä olen sahannut vasta kolme puuta poikki. Niissä ei ollut minkäänlaista myyräsuojaa. En ole ennen suojannut myyriä vastaan, mutta onneksi tuli sentään joihinkin jyrsijäverkkoa laitettua.
Pariin spiraalilla suojattuun olivat myyrät menneet spiraalin alta. No, tulipahan kokeiltua sillastamista. Täytyy ensi syksyllä tunkea spiraalit syvempään.